پنجشنبه 13 اردیبهشت 1403 - Thursday 02 May 2024

هند حل مناقشه غزه از طریق دیپلماسی را خواستار شد

هند حل مناقشه غزه از طریق دیپلماسی را خواستار شد

وزیر امور خارجه هند اعلام کرد همچنان نسبت به وخامت اوضاع امنیتی جنگ غزه نگران است و ضمن تاکید بر حل مسالمت‌آمیز مناقشه از طریق «گفت‌وگو و دیپلماسی»، «خویشتن‌داری و تنش زدایی» از سوی دو طرف درگیر را خواستار است.

به گزارش روز شنبه ایرنا از پرس تراست ایندیا، سوبرامانیام جایشنکار وزیر امور خارجه هند در گزارش دیروز (جمعه) خود به مجلس عوام هند (لوک سبها) با محکوم کردن حمله حماس در ۷ اکتبر (۱۵ مهر) به سرزمین‌های اشغالی و همچنین تلفات غیرنظامیان از هر طرف در درگیری‌های جاری، گفت: ما همچنان نگران وخامت اوضاع امنیتی در منطقه هستیم و خویشتن داری، کاهش تنش و تاکید بر حل مسالمت‌آمیز مناقشه از طریق گفت وگو و دیپلماسی را خواستاریم.

وی افزود: ما از توقف بشردوستانه و آزادی اسرا استقبال می‌کنیم.

به گفته وزیر امور خارجه هند، او و نارندرا مودی نخست وزیر هند با چندین تن از سران کشورها در منطقه و سراسر جهان از جمله رئیس جمهور و نخست وزیر اسرائیل و رئیس جمهور فلسطین (محمود عباس، رییس تشکیلات خودگران فلسطین) صحبت کرده اند.

جایشنکار گفت: هند همچنین وخامت وضعیت جاری غزه را در مجامع چندجانبه مانند بریکس، گروه ۲۰ و نشست صدای کشورهای جنوب جهانی، نگران کننده دانسته و موضع خود مبنی بر گفت‌وگو میان طرف ها را تکرار کرده است.

وی گفت: یک هزار و ۳۰۹ نفر از اتباع هندی با ۶ پرواز ویژه در «عملیات آجی» از اسرائیل به کشور بازگشته اند و دهلی نو نیز بازگشت یک تبعه هندی از نوار غزه را تسهیل کرده است.

وزیر امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری در مورد رای ممتنع هند به قطعنامه های سازمان ملل در محکومیت جنگ غزه، گفت: سیاست دهلی نو در قبال فلسطین از دیرباز پابرجا بوده است، ما همیشه از راه حل دو کشوری با مذاکره برای ایجاد یک کشور مستقل، مجزا و پایدار فلسطینی داخل مرزهای امن و شناخته شده که در کنار هم در صلح با اسرائیل زندگی می کنند، حمایت کرده ایم.

وزیر امور خارجه هند به این سوال که آیا هند، حماس را به عنوان یک گروه تروریستی، آن طور که رژیم صهیونیستی به دنبال آن است، معرفی خواهد کرد؟ پاسخی مستقیم نداد.

وی گفت: تعریف یک سازمان به عنوان تروریست، مشمول قانون فعالیت های غیرقانونی است و اعلام هر سازمان به عنوان تروریست طبق مفاد این قانون توسط ادارات مربوطه دولتی انجام می شود و یک اقدام سیاسی است.

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *