دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - Monday 29 April 2024

رفتارهای دوگانه آنکارا در رفع تنش‌ها با اتحادیه اروپا

رفتارهای دوگانه آنکارا در رفع تنش‌ها با اتحادیه اروپا

ترکیه که سعی دارد با رویکردی به زعم خود سازنده به تنش‌ها میان آنکارا و اتحادیه اروپا پایان دهد، در حالی که از یک سو به دنبال سرد کردن آتش اختلافات است، اما از سوی دیگر برخی را متهم به ایجاد بحران میان این کشور و اتحادیه اروپا می‌کند.

به گزارش ایرنا، قطار رایزنی‌های آنکارا با اتحادیه اروپا پس از گفت وگو با رئیس شورای اروپایی، این بار به ایستگاه برلین رسید؛ گفت وگویی که در آن دو عضو ناتو راه‌های توسعه روابط آنکارا و برلین و در عین حال آنکارا با اتحادیه اروپا را بررسی کردند.

هفته گذشته شورای اروپا با هشدار به ترکیه مبنی بر پابرجا بودن تحریم‌ها، از دولت آنکارا خواست که به اقدام‌های یکجانبه خود پایان دهد؛ “شارل میشل” رئیس شورای اروپایی یکشنبه گذشته در گفت وگو با رادیو فرانس انتر گفته بود که «از ماه اکتبر(مهر)، ما شاهد سخنان خصمانه اردوغان و ادامه اقدامات یکجانبه او هستیم. این موش و گربه بازی باید پایان یابد، تصمیم بر اعمال تحریم ها اتخاذ شده است.»

رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه به دنبال این هشدار با رئیس شورای اروپایی به صورت تلفنی گفت وگو کرد و خواستار گشایش فصلی جدید در روابط آنکارا و اتحادیه اروپا شد.

همچنین روز جمعه و در ادامه رایزنی‌ها با طرف‌های اروپایی، رئیس جمهوری ترکیه با صدراعظم آلمان گفت و گو و بار دیگر بر این عزم خود تاکید کرد.

به گزارش روز شنبه بخش فرانسوی تارنمای شبکه تلویزیونی «تی. آر. تی» ترکیه، اردوغان در این گفت وگوی ویدئوکنفرانسی با مهم خواندن اشاره رهبران در اجلاس سران اتحادیه اروپا به دستور ‌کار سازنده در خصوص روابط آنکارا – اروپا در عین حال اذعان کرد، کسانی که برای ایجاد بحران بین ترکیه و اتحادیه اروپا تلاش می‌کنند به این فصل جدید آسیب می‌رسانند.

بر اساس بیانیه منتشر شده از سوی مرکز ارتباطات ریاست جمهوری ترکیه، اردوغان گفته، هرچند ترکیه تمایل خود را برای آغاز مجدد مذاکرات مقدماتی با یونان ابراز کرده، اما طرف یونانی به بهانه‌های مختلف از مذاکره خودداری می‌کند. او این را هم اشاره کرده که آنکارا به حسن نیت و موضع سازنده خود در مدیترانه شرقی ادامه خواهد داد.

بحران در روابط ترکیه و اتحادیه اروپا از چند سال قبل کلید خورده در ماه های اخیر بسیار جدی شده و دو طرف بحرانی ترین دوران در تاریخ روابط را تجربه می کنند. اکتشاف میادین گازی در مناطق مورد مناقشه دریایی از سوی ترکیه ماه ها در راس این تنش ها بوده است.

رهبران اتحادیه اروپا پنجشنبه دو هفته پیش در نشست بروکسل تصمیم گرفتند تا تحریم‌هایی علیه ترکیه به دلیل اقدام‌های غیرقانونی و تهاجمی آنکارا در مدیترانه در ضدیت با یونان و قبرس، اعمال کنند.

شدت بحران در روابط ترکیه با کشورهای عضو اتحادیه اروپا از جمله فرانسه به گونه ای است که امانوئل مکرون رییس جمهوری فرانسه اعلام کرد، اتحادیه اروپا هیچ اقدام بی‌ثبات‌کننده‌ای را نمی‌پذیرد. او گفت: ما در ماه اکتبر گذشته به ترکیه فرصت دادیم اما این کشور به تحرکات خود ادامه داد.

اگر چه اردوغان در روزهای اخیر از عزم دولت آنکارا برای توسعه روابط با اتحادیه اروپا سخن گفته است ولی به گفته ناظران آگاه بی اعتمادی بین طرفین حتی در صورت حل مسایل فیمابین یک معضل بسیار جدی در توسعه روابط خواهد بود.

ترکیه مناقشه‌هایی با کشورهای یونان و قبرس درخصوص مرز دریایی و وسعت مناطق اقتصادی انحصاری این کشورها در شرق مدیترانه داشته است. آتن و نیکوزیا مخالفت خود را حضور شناورهای اکتشافی ترکیه در آب‌های مورد مناقشه این کشورها ابراز کرده‌اند.

مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه در ماه سپتامبر (شهریور) گفت که انتظار ندارد اتحادیه اروپا ترکیه را تحریم کند و مدعی شد که این اتحادیه موضع واحدی در این خصوص ندارد.

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *