شنبه 08 اردیبهشت 1403 - Saturday 27 April 2024

سازمان ملل زنگ خطر را برای سودان به صدا در آورد

سازمان ملل زنگ خطر را برای سودان به صدا در آورد

دبیر کل سازمان ملل زنگ خطر را درباره وخامت وضعیت در سودان و تشدید مرگ و ویرانی در این کشور به صدا در آورد. «ابعاد و سرعت سقوط سودان در مرگ و ویرانی بی سابقه است. سودان بدون داشتن پشتیبانی بین‌المللی قدرتمند به سرعت به کانون بی قانونی و گسترده ساختن نا امنی در سراسر منطقه تبدیل می‌شود.»

به گزارش فارس، «آنتونیو گوترش»، دبیر کل سازمان ملل در کنفرانسی در شهر ژنو هشدار داد، وضعیت در سودان با سرعتی بی سابقه به سمت وخیم‌تر شدن و تشدید مرگ و ویرانی می‌رود.

دبیر کل سازمان ملل تاکید کرد، کشورهای حامی باید برای مهار فاجعه قریب الوقوع در سودان قدم جلو بگذارند.

به نوشته «خبرگزاری فرانسه» گوترش در سخنرانی در کنفرانس کشورهای حامی مالی سودان در شهر ژنو گفت: «ابعاد و سرعت سقوط سودان در مرگ و ویرانی بی سابقه است. سودان بدون داشتن پشتیبانی بین‌المللی قدرتمند به سرعت به کانون بی قانونی و گسترده ساختن نا امنی در سراسر منطقه تبدیل می‌شود.»

ارتش سودان تحت رهبری «عبدالفتاح البرهان» از 15 آوریل (26 فروردین) با نیروهای شبه نظامی «واکنش سریع» تحت رهبری «محمد حمدان دقلو»، معاون سابقش، وارد جنگ شد.

«مارتین گریفیت»، معاون امور بشردوستانه دبیر کل سازمان ملل در کنفرانس حمایت مالی از سودان در ژنو گفت: «کشورهای حامی مالی متعهد به حدود 1.5 میلیارد دلار کمک بشردوستانه به سودان و منطقه شدند. بحران در این کشور نیازمند پشتیبانی مالی پایدار است و من امیدوارم همگی بتوانیم سودان را در صدر اولویتهایمان قرار دهیم.»

سازمان ملل با گذشت بیش از دو ماه از درگیری های داخلی سودان نسبت به سرایت بحران این کشور به کشورهای همسایه و تشدید بی ثباتی در آفریقا اظهار نگرانی کرده است.

طبق اعلام سازمانی به نام «پروژه داده‌های مکانی و حوادث درگیری های مسلحانه»، تلفات جنگ داخلی اخیر در سودان از 2000 نفر فراتر رفته است.

گوترش گفت: «وضعیت در دارفور و خارطوم فاجعه بار است.»

طبق اعلام سازمان ملل، 25 میلیون نفر در سودان که معادل نیمی از جمعیت این کشور است نیاز مبرم به کمک‌رسانی دارند.

گریفیت در سخنرانی در کنفرانس شهر ژنو «سخاوتمندی» حامیان مالی را تحسین کرد اما سازمان های امدادرسان می گویند، کمک های وعده داده شده در این کنفرانس کمتر از نصف بودجه لازم برای پاسخ به نیازهای مبرم در سودان است.

سازمان ملل همچنین اعلام کرد، جنگ در سودان به بی خانمان شدن حدود 2.5 میلیون نفر در سراسر این کشور و پناهنده شدن حدود 550000 سودانی به کشورهای همسایه منجر شده است.

پایان پیام/

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *