پنجشنبه 13 اردیبهشت 1403 - Thursday 02 May 2024

سخنگوی موگرینی خواستار خویشتنداری ایران و انگلیس شد .

سخنگوی موگرینی خواستار خویشتنداری ایران و انگلیس شد .
*در شرایطی که اوضاع تشدید شده، این تحولات خطر بیشتر شدن تنش ها را افزایش داده و اقدامات جاری برای حل تنش های فعلی را زیر سئوال می برد.

لندن – ایرنا – سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز شنبه با صدور بیانیه ای خواستار خویشتنداری ایران و انگلیس در پی توقیف یک فروند نفتکش انگلیس در تنگه هرمز برای جلوگیری از افزایش تنش ها شد.

«مایا کوتسیانچیچ» همچنین دراین بیانیه نسبت به اقدام ایران ابراز نگرانی کرد و خواستار آزادی کشتی انگلیس و خدمه آن توسط ایران شد.

وی افزود: در شرایطی که اوضاع تشدید شده، این تحولات خطر بیشتر شدن تنش ها را افزایش داده و اقدامات جاری برای حل تنش های فعلی را زیر سئوال می برد.
جمعه شب گذشته یک نفتکش انگلیسی به خاطر رعایت نکردن قوانین و مقررات بین المللی دریایی در تنگه هرمز از سوی سپاه توقیف شد.
روابط عمومی نیروی دریایی سپاه با تأیید این خبر اعلام کرد: عصر امروز (جمعه ۲۸ تیر) یک فروند نفتکش انگلیسی با نام «stena impero» هنگام عبور از تنگه هرمز به علت رعایت نکردن قوانین و مقررات بین المللی دریایی بنا به درخواست سازمان بنادر و دریانوردی استان هرمزگان، توسط یگان شناوری منطقه یکم نیروی دریایی سپاه توقیف شد.
این اطلاعیه می افزاید: نفتکش مذکور پس از توقیف، به ساحل هدایت و برای سیر مراحل قانونی و بررسی های لازم تحویل سازمان بنادر و دریانوردی شد.
در پی این تحولات اعضای دولت انگلیس بامداد امروز درباره توقیف نفتکش این کشور تشکیل جلسه داده و در نتیجه آن به کشتی های انگلیس توصیه شد موقتاً از تنگه هرمز تردد نکنند. دومین جلسه اضطراری دولت هم قرار است عصر امروز در این رابطه تشکیل شود.
این نشست در حالی برگزار می شود که منابع خبری انگلیس به این نکته اذعان دارند؛ تصمیماتی که گرفته می شود تنها پنج روز تا تعیین نخست وزیر آتی انگلیس معتبر است. بر اساس برنامه اعلام شده رهبر جدید حزب محافظه کار و نخست وزیر جدید انگلیس سه شنبه آینده معرفی خواهد شد.

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *