جمعه 07 اردیبهشت 1403 - Friday 26 April 2024

سکوت مرگبار شورای امنیت در برابر تجاوزهای رژیم صهیونیستی

سکوت مرگبار شورای امنیت در برابر تجاوزهای رژیم صهیونیستی

 بحران سوریه ثابت کرد که غربی ها، سازمان های بین المللی و رژیم صهیونیستی با تروریست ها در یک صف قرار دارند و شورای امنیت و دیگر ارگان های بین المللی نیز با سکوت خود، ابزار جنایت آنها نه فقط در غرب آسیا، بلکه در سراسر جهان هستند.

در حالی که شورای امنیت، یکی از ارکان سازمان ملل متحد محسوب می شود که وظیفه پاسداری از امنیت و صلح بین‌المللی را به عهده دارد، اما این نهاد بین المللی به ابزاری در اختیار کشورهایی همچون آمریکا، انگلیس، فرانسه و حتی رژیم صهیونیستی برای اجرای نیات شوم آنها علیه بشریت تبدیل شده است.

بر اساس منشور سازمان ملل متحد، حیطه قدرت شورای امنیت که از سال ۱۹۴۶ تشکیل شده، شامل اعزام نیروهای پاسدار صلح، تصویب تحریم‌های بین‌المللی و اعطای اجازه استفاده از نیروی نظامی علیه کشورهای متخاصم است و تصمیم‌های این شورا به صورت قطعنامه‌های شورای امنیت اعلام می‌شود، ولی در چند دهه اخیر به ویژه در جنگ های عراق، سوریه، یمن و جنگ تحمیلی رژیم صدام علیه ایران، ما شاهد آن هستیم که این شورا به جای انجام وظیفه اصلی خود که همانا برقراری صلح و نجات انسان هاست، در کنار متجاوزان و تروریست ها قرار گرفته و ابزاری در اختیار آنها بوده است.

در سال های اخیر رژیم صهیونیستی و آمریکا با بمباران بیشمار مواضع ارتش سوریه و جبهه مقاومت اسلامی که در حال نبرد با تروریست های تکفیری مورد حمایت جبهه غربی – عربی – صهیونیستی هستند، عملا ثابت کرده اند که به عنوان نیروی هوایی تروریست ها در میدان نبرد حضور دارند.

دولت سوریه بارها اعتراض خود را به تجاوزهای مکرر بمب افکن های رژیم صهیونیستی و آمریکایی به سازمان ملل و شورای امنیت اعلام کرده که با بی تفاوتی این شورا مواجه بوده است که آخرین مورد آن به ۱۱ دی ماه جاری (۱۳۹۹) باز می گردد.

دولت سوریه طی نامه ای از شورای امنیت درخواست نموده با پذیرش مسئولیت این نهاد در چارچوب منشور سازمان ملل متحد، تدابیر قاطع و فوری برای توقف تجاوزهای رژیم صهیونیستی به خاک این کشور اتخاذ کند.

وزارت امور خارجه سوریه در این نامه به شورای امنیت سازمان ملل تاکید کرده که  شیوه تجاوزکارانه و خطرناک مقام های رژیم اشغالگر صهیونیستی، ناشی از حمایت های نامحدود آمریکا و برخی اعضای دیگر شورای امنیت از این رژیم است.

نامه اعتراضی اخیر وزارت خارجه سوریه به شورای امنیت به دلیل حمله بمب افکن های رژیم صهیونیستی در تاریخ بامداد دهم دی ماه ۹۹ به یکی از یگان های پدافندی سوریه در الزبدانی در حومه دمشق بود، حمله ای که منجر به کشته شدن یک نظامی سوری و مجروح شدن سه نظامی دیگر شد. دقیقا رژیم صهیونیستی پنج روز پیش از این نیز حمله مشابهی به سوریه انجام داد.

در این نامه، وزارت خارجه سوریه، حمله بمب افکن های رژیم صهیونیستی به خاک خود را که نقض آشکار قطعنامه ۳۵۰ شورای امنیت مصوب سال ۱۹۷۴ است، محکوم و تاکید کرده که ادامه این تجاوزگری ها ماهیت تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی را نشان می دهد و تداوم این گونه حملات، صلح و امنیت منطقه ای و بین المللی را با خطر جدی مواجه می سازد و همچنین دامنه تنش در منطقه خاورمیانه را به صورت خطرناک گسترش می دهد.

بنا بر اعلام وزارت خارجه سوریه، این حمله که در شب میلاد حضرت مسیح (ع) انجام شد که نشان دهنده تروریسم دولتی رژیم اشغالگر صهیونیستی است و هدف از آن طولانی‌تر شدن بحران سوریه با حمایت از گروه‌های تروریستی است.

در این نامه همچنین آمده است که، اگر حمایت نامحدود آمریکا و برخی دیگر از کشورها در شورای امنیت نبود، رژیم صهیونیستی جرات انجام این حملات را نداشت.

“بشار الجعفری” معاون وزیر امور خارجه سوریه نیز چهارشنبه گذشته در جلسه شورای امنیت سازمان ملل متحد  تاکید کرد که کشورهای غربی تلاش کرده‌اند، این شورا را برای مخالفت با دولت دمشق و ایجاد توجیهی برای مداخلات و تجاوزات خارجی با هدف بی ثبات کردن سوره به کار گیرند.

الجعفری تصریح کرد که کشورهای غربی عضو شورای امنیت به دنبال تکرار سناریوهای فاجعه بار در سوریه هستند که آن را در کشورهای دیگری تحت عناوین و نام‌های فریب دهنده در پیش گرفته‌اند و حوادث میزان تأثیرات مخرب این سناریوها را به اثبات رسانده است.

وی که به عنوان معاون وزیر امورخارجه سوریه، بزودی محل مأموریت خود در نیویورک را ترک خواهد کرد، اضافه کرد که شاید اکنون و در پایان سال زمان آن باشد که دوستان غربی ما، خوانش سیاسی و دیپلماسی پخته‌تری داشته باشند و زمان آن فرا رسیده است که آنان به اشتباهات فاحش خود نه تنها در حق سوریه، بلکه در حق تمام کشورهای منطقه اعتراف کنند، اشتباهاتی که عامل مستقیم ریخته‌شدن خون بسیاری از شهروندان و ایجاد مشکلات و درد و رنج آنان است.

الجعفری همچنین به اشغالگری آمریکا در سوریه پرداخت و تاکید کرد که پس از گذشت ۱۰ سال از تحرک شورای امنیت برای حل شرایط در سوریه، شاهد اشغالگری آمریکا در مناطق مختلف کشورمان در شمال شرق هستیم که گروه‌های تروریست و شبه نظامیان جدایی‌طلب و سازمان‌های غیر قانونی حامی حضور آنان هستند.

این مقام سوری همچنین به حملات مکرر بمب افکن های اسرائیل به خاک سوریه اشاره کرد و گفت که این اقدامات با سرپوش دولت آمریکا صورت می‌گیرد که تعهدات بین‌المللی و قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد را نقض می‌کند وتلاش دارد که شرایط سیاسی و حقوقی و جغرافیایی جولان سوریه را تغییر دهد، منطقه‌ای که خاک سوریه است و توسط رژیم اسرائیل اشغال شده و دیر یا زود به حاکمیت دمشق برخواهد گشت.

با گذشت ۱۰ سال از بحران سوریه، نیروی هوایی رژیم صهیونیستی بیش از ۱۰۰ بار مناطق راهبردی و پادگان های ارتش سوریه و جبهه مقاومت اسلامی را بمباران کرده است؛ هدف این بمباران ها یا جلوگیری از پیشروی نیروهای سوری و جبهه مقاومت اسلامی در نبرد با تروریست های تکفیری بوده و یا صهیونیست ها مواضع راهبردی ارتش سوریه و جبهه مقاومت اسلامی را هدف قرار داده اند.

از مهم ترین عملیات هوایی رژیم صهیونیستی در خاک سوریه می توان به هدف قرار دادن فرمانده ارشد نظامی حزب الله یعنی سید “مصطفی بدرالدین” در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۷ اشاره کرد که به شهادت وی منجر شد.

البته تا پیش از شکست داعش در سوریه که در آذرماه سال ۱۳۹۶ توسط سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی فرمانده سابق نیروی قدس سپاه اعلام شد، بمب افکن های آمریکایی نیز بارها در حمایت از تروریست های داعشی مواضع جبهه مقاومت اسلامی و ارتش سوریه را بمباران کرده بودند؛ آمریکایی ها  چندین بار نیز مواضع و پادگان های سوری ها را از طریق موشک های مستقر در کشتی های خود در دریای مدیترانه هدف قرار داده اند.

حملات و تجاوزهای بمب افکن های صهیونیستی به خاک سوریه بارها از سوی برخی کشورهای منطقه و سازمان های بین المللی و منطقه ای محکوم شده، ولی سران رژیم صهیونیستی به این حرف ها اهمیت نمی دهند و با ابزاری به نام آمریکا و شورای امنیت به اقدامات ضد انسانی خود ادامه می دهند.

به اعتقاد کارشناسان مسایل منطقه، احتمالا صهیونسیت ها و دونالد ترامپ در روزهای اندک باقی مانده دوران ریاست جمهوری وی به دنبال اقدامی نظامی در منطقه هستند، زیرا ترامپ از تمام برگ های خود برای ماندن در قدرت استفاده کرده و فقط برگ حالت جنگی مانده که او را سرکار نگه دارد؛ رژیم صهیونیستی نیز که با مشکلات و اعتراض های فراوان داخلی مواجه است نیاز دارد تا با به راه انداختن جنگ در منطقه، حواس ساکنان و مخالفان خود را پرت کند تا از این طریق بتواند به حیات نامشروع خود ادامه دهد.

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *