جمعه 07 اردیبهشت 1403 - Friday 26 April 2024

فضاسازی جدید لندن درباره مذاکرات برجامی

فضاسازی جدید لندن درباره مذاکرات برجامی

وزیر دفاع انگلیس در راستای جوسازی رسانه‌ای علیه ایران در آستانه برگزاری نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، با استناد به گزارش ادعایی یک نشریه آمریکایی درباره افزایش میزان غنی سازی اورانیوم در ایران مدعی شد که این اقدام ادعایی توجیه غیرنظامی ندارد.

به گزارش ایرنا، بن والاس که به ریاض سفر کرده است در گفت‌وگو با «العربیه» که فرازهایی از آن در توئیتر این شبکه منتشر شد، ادعا کرد: افزایش غنی‌سازی ۹۰ درصدی در ایران نشان می‌دهد که برنامه اتمی این کشور صلح‌آمیز نیست و انگلیس درصورتی که مذاکرات (برای از سرگیری اجرای برجام) به نتیجه نرسد هیچ گزینه‌ای را برای جلوگیری از دست‌یابی ایران به سلاح هسته‌ای رد نمی‌کند.

وی همچنین با اشاره به دیدارش با وزیر دفاع عربستان گفت که دو طرف درباره ایران و یمن بحث کرده‌اند. وزیر دفاع انگلیس در تداوم مواضع خصمانه لندن علیه تهتران مدعی شد: رفتارهای ایران تهاجمی و غیرمسئولانه است.

ادعای وی درباره غنی‌سازی ۹۰ درصدی در حالی مطرح می‌شود که هفته پیش نشریه آمریکایی بلومبرگ با انتشار گزارشی ادعایی، به نقل از دو مقام دیپلمات ناشناس اعلام کرد که در نتیجه بازرسی‌های اتمی صورت گرفته در ایران طی هفته گذشته، مقادیری اورانیوم غنی‌شده با غلظت نزدیک به سطح مورد نیاز برای تولید سلاح اتمی کشف شده است.

بهروز کمالوندی معاون و سخنگوی سازمان انرژی اتمی در این باره تصریح کرد که ادعای بلومبرگ «سیاه‌نمایی و تحریف حقایق است و وجود ذره یا ذرات اورانیوم بالاتر از ۶۰ درصد در فرآیند غنی‌سازی به معنی غنی‌سازیِ بالای ۶۰ درصد نیست.» وی خاطر نشان کرد: «مایه تأسف است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنان به عنوان ابزار سیاسی برای فشار بر جمهوری اسلامی ایران مورد سوءاستفاده قرار می‌گیرد.»

بازرسان آژانس طبق اعلام رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان سه‌شنبه هفته پیش تحقیقات در این زمینه را آغاز کرده‌اند. محمد اسلامی در همین رابطه به خبرنگاران گفت: روابط ما با آژانس در چارچوب پادمان برقرار است و مواردی را که بازرس آژانس مطرح کرده بود، مسئولان آژانس که در تهران هستند، بررسی کردند. وی تصریح کرد: ابهاماتی را که با برداشت ناصواب یک بازرس خلق شده بود، رفع و رجوع شده است.

در همین حال رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار است ظرف روزهای آینده، پیش از آغاز نشست شورای حکام به ایران سفر کند. برخی منابع خبری از سفر وی به تهران در روز جمعه خبر داده و اعلام کردند که جلسات او با مقامات کشورمان روز شنبه برگزار خواهد شد.

رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان در این باره گفت: این سفر می‌تواند گره گشای مذاکرات برجامی باشد. ما موارد غیرعادی که سیاسی و با اعمال فشار باشد را نمی‌پذیریم.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *