دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - Monday 29 April 2024

اوکراین، کرونا، تایوان و تیک‌تاک؛ کارزار ۷ روزه فشار آمریکا علیه چین

اوکراین، کرونا، تایوان و تیک‌تاک؛ کارزار ۷ روزه فشار آمریکا علیه چین

آمریکا در کمتر از یک هفته، اتهام‌هایی در مورد منشا کرونا، ارسال سلاح به روسیه، حمله احتمالی به تایوان و اغراض جاسوسی پشت پرده تیک‌تاک علیه چین مطرح کرده که وجه مشترک همه آن‌ها، نبود مدرک قطعی طبق اذعان خود آمریکایی‌ها است.

به گزارش روز پنج‌شنبه ایرنا، دولت آمریکا به سرکردگی جو بایدن در جنگ سرد با پکن، دست به تهاجم علیه این کشور آسیایی زده‌اند. چند روز پس از حادثه شناسایی و سرنگونی بالون‌های چینی در حریم هوایی آمریکای شمالی، واشنگتن، کارزاری از مجموعه‌ اتهام‌ها و تئوری‌ها را علیه این قدرت شرقی در رابطه با مسئولیت احتمالی در منشا همه‌گیری کووید-۱۹، برنامه‌های ادعایی برای مسلح کردن روسیه در جنگ اوکراین، اغراض جاسوسی پشت پرده شبکه اجتماعی تیک‌تاک و تمایل ادعایی برای حمله به تایوان را به راه انداخته است. اتهام‌ها و ادعاهایی که همگی در کمتر از یک هفته مطرح شده است و وجه مشترک آن‌ها، یک مورد است: خود آمریکا اعتراف می‌کند که هنوز هیچ مدرک یا قطعیتی در هیچ‌یک از این موضوعات وجود ندارد. در واقع، ایالات متحده در یک هفته اخیر، فشار خود را در همه زمینه‌ها (دیپلماتیک، فناوری و یا حتی پزشکی) بر چین که در رقابت تلخ فزاینده‌ای با آن قرار دارد، تشدید کرده است.

این فشارها تا حدی به دلیل نگرانی واشنگتن در مورد نقشی است که پکن می‌تواند در جنگ اوکراین ایفا کند؛ درست زمانی که به نظر می‌رسد این درگیری در حال ورود به مرحله جدیدی از تهاجم و نزاع است.

کرونا

به گزارش نشریه لا وانگواردیا اسپانیا، کریستوفر رای، رئیس اف‌بی‌آی، سه‌شنبه شب به فاکس گفت که بخش او مدت‌هاست که معتقد است «محتمل‌ترین» منشأ کووید، «حادثه‌ای در آزمایشگاهی در ووهان» چین بوده است. وی افزود: ما در مورد نشت احتمالی از آزمایشگاه تحت کنترل دولت چین صحبت می‌کنیم که باعث مرگ میلیون‌ها آمریکایی شد.

این اظهار نظر جدی متعاقبا از طریق توییتی از سوی آژانس فدرال رسمی شد. پیامی که در ادامه گزارش پایان هفته وزارت انرژی بود که توسط نشریه فوق محافظه‌کار وال استریت ژورنال منتشر شد. روزنامه وال‌استریت‌ژورنال، روز یکشنبه بر اساس یک گزارش اطلاعاتی طبقه‌بندی‌شده «با اعتماد پایین» نوشت وزارت انرژی آمریکا به این نتیجه رسیده که به احتمال زیاد منشا همه‌گیری کووید-۱۹ «نشت آزمایشگاهی» بوده است. داده‌های «با اعتماد پایین» به این معنا است که نتایج اعلامی بسیار نامشخص است.

در مسئله شناسایی منشا ویروس کرونا، اگر چه اکثر آژانس‌های دولات بایدن و سایر جهان، به تئوری علل طبیعی بیماری بیشتر تمایل دارند و ترجیح می‌دهند که به علت کمبود داده‌ها، نظر خود را اعلام نکنند، همه رسانه‌های بزرگ ایالات متحده بر این دست گزارش‌های بدون پایه و اساس وزارت انرژی این کشور اصرار می‌کنند. سخنگوهای مختلف دولت بایدن نیز از انتشار این گزارش سوء استفاده کردند و پکن را به دلیل «فقدان شفافیت یا صداقت» در مسئله بررسی علت اصلی همه‌گیری سرزنش کردند.

رئیس اف‌بی‌آی در مصاحبه با فاکس در این زمینه مستقیم‌تر اظهار نظر کرد و تلاش برای ممانعت از تحقیقات واشنگتن در مورد پیدایش کووید-۱۹ را به پکن نسبت داد. وی گفت: به نظر من دولت چین، تمام سعی خود را برای ایجاد ابهام و خنثی کردن تلاش‌های امریکا برای کسب اطلاعات درباره منشا ویروس کرونا انجام می‌دهد و این برای همه مایه تاسف است.

تیم شی جین پینگ رئیس‌جمهوری چین، به اتهامات رئیس اف‌بی‌آی بیش از خشم، با زبان تحقیرآمیز پاسخ داد. مائو نینگ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین گفت: با توجه به سوابق ضعیف جامعه اطلاعاتی ایالات متحده در تقلب و فریب، نتایجی که آن‌ها می‌گیرند اعتباری ندارند. وی افزود: ما از آمریکا می‌خواهیم به علم و حقایق احترام بگذارد.

در مواجهه با چالش پکن، زمان به نفع آمریکا نیست. اوکراین پاسخ پکن به ادعای ویلیام برنز مدیر سیا اما خشمگین‌تر بود وقتی گفت «چین در حال بررسی ارائه سلاح‌های مرگبار به روسیه» برای کمک در به زانو درآوردن اوکراین است؛ اتهام‌هایی که مقام‌های ارشد مختلف و سخنگوهای کاخ سفید، بارها و بارها تکرار کردند…تکرار ادعاها، همزمان با اذعان به اینکه هیچ مدرکی دال بر اینکه این غول آسیایی گام‌های قاطعی در این راسته برداشته است، در اختیار ندارند.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین این بار پاسخ داد: چین به طور فعال مذاکرات صلح و حل‌وفصل سیاسی بحران اوکراین را ترویج می‌کند. واشنگتن حق ندارد انگشت اتهام را به سمت روابط چین و روسیه نشانه بگیرد و ما اجبار را نمی‌پذیریم.

تایوان

برنز همچنین گفت که شی به ارتش خود دستور داده است تا «آماده انجام یک تهاجم موفق» به تایوان در سال ۲۰۲۷ باشد. رئیس سیا تصریح کرد که انجام این عملیات، قطعی نیست و پکن بر اساس تجربه ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه در جنگ اوکراین، دچار «تردید» است. مائو نینگ پاسخ داد: آمریکا دقیقاً به دنبال چه چیزی است؟ من باید تاکید کنم که موضوع تایوان یک موضوع صرفاً داخلی چین است.

 

تیک‌تاک

مجلس نمایندگان آمریکا نیز روز چهارشنبه با اکثریت آرا، ممنوعیت سراسری رسانه اجتماعی تیک‌تاک از سوی رئیس‌جمهور این کشور تایید کرد. به رغم ابراز نگرانی‌های امنیتی، مقام‌های غربی برای هیچ موردی از نقض امنیتی مربوط به تیک‌تاک سندی ارائه نکرده‌اند. این شرکت که تلاش می‌کند مقام‌های آمریکایی و اروپایی را متقاعد کند که نگرانی‌ها در مورد مسائل امنیتی این شرکت نابجا است، خاطرنشان کرد این ممنوعیت‌ها اشتباه و مبتنی بر تصورات غلط اساسی هستند.

تیک‌تاک در حال حاضر بیش از یک میلیارد کاربر فعال در سراسر جهان دارد و بیش از ۱۰۰ میلیون نفر از آن‌ها در ایالات متحده هستند؛ این شمار بالای کاربران آمریکایی و محبوبیت این برنامه در این کشور با وجود تلاش کاخ سفید برای ممنوع کردن آن، حائز اهمیت است.

در همین حال، سه شنبه شب و با یک اعلامیه تقریبا آخرالزمانی، کمیته دو حزبی در مجلس نمایندگان کنگره آمریکا برای مبارزه با چین تشکیل شد. مایک گالاگر جمهوری‌خواه، رئیس این نهاد ویژه از بقیه قانونگذاران خواست به صورت فوری وارد عمل شوند زیرا در مواجهه با چالش پکن «زمان به نفع ما نیست». او هشدار داد که رقابت بین دو قدرت، «یک مبارزه وجودی بر سر اینکه زندگی در باقیمانده قرن چگونه خواهد بود» است.

نزدیکی به انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا، سرسختی در برابر چین را از نظر سیاسی سودآور می‌کند. به نوشته روزنامه ال پائیس اسپانیا، اگر چه افزایش فشارها از سوی آمریکا علیه چین را شاهد هستیم اما، ایالات متحده خود به صراحت اعلام کرده است که به دنبال رویارویی کامل یا قطع ارتباط کامل با چین نیست. آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا اگر چه در پی حادثه بالون، سفر از پیش برنامه‌ریزی‌شده خود به چین را لغو کرد اما یک هفته بعد با وانگ یی رئیس دیپلماسی چین در مونیخ دیدار کرد.

با این حال نباید فراموش کرد که ایالات متحده به چین وسواس دارد و بی تردید، پکن دشمن شماره یک واشنگتن است. عملکرد واشنگتن در قبال پکن نشان می‌دهد که آمریکا توانایی محدودی برای تأثیرگذاری بر نظرات تصمیم‌گیرندگان چینی از طریق تماس‌های دوجانبه دارد و به این ترتیب واشنگتن احتمالا موضع تقابل بیشتری را در آینده اتخاذ خواهد کرد.

این فشارها همچنین منعکس کننده وخامت تدریجی رابطه‌ای است که در آن، رقابت، اعم از ژئوپلیتیک، نظامی یا تجاری، به طور فزاینده‌ای تشدید می‌شود.

«بی اعتمادی» را می‌توان به عنوان توصیف اصلی در بیان روابط آمریکا- چین در نظر گرفت و در عین حال نباید فراموش کرد که نزدیکی به انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا، سرسختی در برابر چین را از نظر سیاسی سودآور می‌کند.

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *