یکشنبه 09 اردیبهشت 1403 - Sunday 28 April 2024

محرم در عراق؛ شعور حسینی موج می زند

محرم در عراق؛ شعور حسینی موج می زند

 

حال و هوای محرم در عراق امسال متفاوت تر از هر سال است و عراقی ها همانند ایرانی ها و شیعیان سراسر جهان با شور و شعور حسینی آیین های عزاداری را آغاز کردند تا به تردیدها در باره چگونگی برگزاری محافل سوگواری در سایه تهدید ویروس کرونا پایان دهد.

به گزارش ایرنا، حسینیه ها، زیارتگاه ها، تکایا و مکان های مختلف عبادی در عراق این روزها صحنه های زیبایی از آیین های محرم با حفظ ضوابط بهداشتی از جمله فاصله گذاری اجتماعی و پوشیدن ماسک و دستکش خلق کرده اند.

حتی موکب های کوچک در شهرک های اطراف بغداد به این تدابیر بهداشتی پایبندی نشان داده اند تا نشان دهند که عزاداری حسینی در عراق فقط شور و هیجان نیست بلکه در پشت این شور و عشق معنوی، شعور حسینی نهفته است.

یکی از موکب داران حسینی بغداد در باره علت اصرار عراقی ها به برپایی مجالس حسینی به خبرنگار ایرنا گفت که برپایی مجالس حسینی در سایه فشار و تهدید و ارعاب در عراق تاریخ بلندی دارد که با تاریخ حماسه عاشورا گره خورده است.

«ابو حیدر» صاحب موکب «احباب الزهراء» در خیابان «فلسطین» در شرق پایتخت ادامه می دهد که از زمان شهادت اباعبدالله الحسین (ع) و یاران باوفایش در سال ۶۱ هجری قمری در صحرای کربلا، عزاداری های حسینی به خاطر این مصیبت جانکاه در عراق نیز آغاز شده و تا امروز با وجود همه چالش ها بدون وقفه ادامه یافته است.

به گفته وی، شیعیان عراق در طول همه این سال های طولانی، با فشارهای مختلفی از طرف حکام ظالم مواجه شده اند اما هرگز از برپایی این عزادارای ها که گاه به قیمت جان عزاداران و برگزارکنندگان آن تمام می شد، دست نکشیده اند.

حکایت باج خواهی های خلفای عباسی و حتی قطع مچ دست ها به عنوان بهای زیارت اباعبدالحسین (ع) بخشی از داستان های دردآوری است که ابوحیدر به نشانه عشق و ارادت ملت عراق به حسین بن علی (ع) و ابوالفضل عباس (ع) روایت می کند.

یکی از پیرمردان عزادار حسینی به زمان رژیم صدام به عنوان یکی از سخت ترین دوره های معاصر بر شیعیان عراق اشاره می کند و می گوید که این رژیم مجازات برگزار کنندگان مجالس حسینی وحتی نذری دادن در این ماه را اعدام قرار داده بود.

حاج «ابومحمد الحریشاوی» ادامه داد که با وجود فشار این رژیم مستبد در جلوگیری از برپایی مجالس حسینی در ماه محرم و صفر و منع زیارت کربلا در عاشورا و اربعین، اما بسیاری برای حفظ این شعائر حسینی، حاضر شدند جان خود را بدهند اما نگذارند که شعائر حسینی ترک شود.

وی توصیه موکد ائمه اطهار (ع) و علمای شیعه را بر برگزاری شعائر حسینی تحت هر شرایطی ذکر کرد و گفت که عزاداری  حسینی تضمینی برای حفظ اسلام است و همان طور که امام خمینی (ره) بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران فرموده اند، «هرچه داریم از محرم و صفر است.»

عزاداری های حسینی نه فقط در سایه فشار رژیم های مستبد بلکه گاه به خاطر ترس از بیماری های همه گیر که در طول سال های دور، عراق با آن درگیر بوده مانند «مالاریا» و «طاعون» هم نتوانست مانع برپایی این مجالس شود.

تجربه سال های برپایی عزاداری ها و محافل حسینی در عراق در شرایط و چالش های مختلف، باعث شده است که موکب داران خود را با شرایط مختلف وفق دهند.

بر همین اساس و با رهنمودهای مراجع عظام تقلید و توصیه های بهداشتی، مجالس حسینی با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی در شهرهای مختلف عراق برگزار شده است.

طبیعتا در هر جامعه ای، عده ای کم هستند که خارج از عرف و سیاق عمومی می کوشند، با تکیه صرف بر احساسات و حماسه، قواعد و قوانین را نادیده گرفته و همچنان شور را بر شعور و صورت را بر سیرت ترجیح دهند.

با این حال در مجموع، شکل و شیوه برپایی شعائر حسینی امسال در عراق با در نظر گرفتن پروتکل های بهداشتی نشان داد که می توان با رعایت ضوابط، آیین های عزاداری به شکلی وزین و مترقی برگزار شود.

نقش رسانه ها و فعالان شبکه های اجتماعی در کنار رهنمودهای مراجع عظام دین و مراجع بهداشتی رسمی در برپایی عزاداری های توام با شعور حسینی در این برهه حائز اهمیت بوده و توانسته است به این شعائر عمق تازه ای بدهد و آن را سازگار با شرایط بحرانی مانند همه گیر شدن ویروس کرونا کند.

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *