سه شنبه 11 اردیبهشت 1403 - Tuesday 30 April 2024

واشنگتن: موشک های هسته ای خود را به کشورهای دیگر منتقل نخواهیم کرد

واشنگتن: موشک های هسته ای خود را به کشورهای دیگر منتقل نخواهیم کرد

آمریکا اعلام کرده است که تسلیحات هسته ای خود را به خارج از قلمروش منتقل نخواهد کرد.

به گزارش  مهر به نقل از اسپوتنیک، مقامات آمریکایی اعلام کرده‌اند که تحت هیچ شرایطی حاضر نیستند تسلیحات اتمی و هسته‌ای خود را از خاک این کشور خارج کنند.

این موضوع گیری را «آدام شینمن»، نماینده ویژه آمریکا در امور منع گسترش تسلیحات هسته‌ای در جریان کنفرانس «بررسی معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته ای» (NPT) اعلام کرده و گفت: ایالات متحده موشک‌های مسلح به سلاح هسته‌ای را به خارج از خاک خود انتقال نخواهد داد.

شینمن گفت: ما همچنین موشک‌های زمینی مجهز به سلاح هسته‌ای را به خارج از قلمرو ملی خود و به سایر کشورهای دارای سلاح هسته‌ای و عضو NPT هم مستقر نمی‌کنیم.

در عین حال این مقام آمریکایی گفته است که واشنگتن در حال توسعه موشک‌های مافوق صوت هسته‌ای نیست.

کنفرانس جهانی بررسی معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای بیش از ۱۶۰ کشور جهان را گرد هم آورده است. این کنفرانس هر پنج سال یکبار معاهده NPT را بررسی کنند. بر اساس معاهده NPT، پنج کشور هسته‌ای شامل روسیه، ایالات متحده، انگلیس، فرانسه و چین توافق کردند که هرگز سلاح‌های هسته‌ای را به دیگر کشورها منتقل نکنند و یا فناوری ساخت سلاح هسته‌ای را با کشورهای غیرهسته‌ای به اشتراک نگذارند.

با وجود اهمیت تاریخی معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای به عنوان سنگ بنای رژیم جهانی منع اشاعه، این معاهده به دلیل شکست در تشویق کشورهای مجهز به سلاح هسته‌ای برای دست کشیدن از زرادخانه‌های خود یا جلوگیری از ساختن بمب اتمی کشورهای غیرهسته ای مورد انتقاد قرار گرفته است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *