یکشنبه 09 اردیبهشت 1403 - Sunday 28 April 2024

چین خواستار خروج تسلیحات اتمی آمریکا از اروپا شد

چین خواستار خروج تسلیحات اتمی آمریکا از اروپا شد

چین به مانند روسیه خواستار خروج تسلیحات اتمی آمریکا از اروپا شد.

به گزارش مهر به نقل از اسپوتنیک، نماینده چین در کنفرانس ان پی تی سازمان ملل متحد خواستار خروج تسلیحات اتمی آمریکا از اروپا شد.

در همین ارتباط، «فو تسونگ» درباره تسلیحات اتمی آمریکا گفت: ایالات متحده باید تسلیحات اتمی خود را از اروپا بیرون ببرد.

فو تسونگ که رئیس هیئت چینی در کنفرانس بازنگری NPT در نشست سازمان ملل است، همچنین افزود: آمریکا با خروج تمام تسلیحات هسته‌ای خود از اروپا، نباید این تسلیحات را در دیگر مناطق جهان مستقر کند.

فقط چین نیست که خواستار خروج تسلیحات هسته‌ای آمریکا از اروپاست. پیشتر نیز، «دیمیتری پولیانسکی»، معاونت هیئت نمایندگی روسیه در سازمان ملل اعلام کرده بود که آمریکا باید تسلیحات هسته‌ای خود را از کشورهای غیرهسته‌ای خارج کرده و آنها را به خاک خود باز گرداند. به گفته وی اینکه آمریکا تسلیحات هسته‌ای غیر راهبردی خود را در خاک کشورهای اروپایی غیر هسته‌ای نگهداری می‌کند، نقض ان پی تی تلقی می‌شود.

دهمین کنفرانس بازنگری معاهده منع اشاعه سلاح‌های هسته‌ای (ان پی تی) سازمان ملل سرانجام پس از تعویق های مکرر روز گذشته در محل مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک آغاز به کار کرد. این اجلاس طی دو سال اخیر به دلیل همه‌گیری بیماری کووید ۱۹ به تأخیر افتاده بود که اکنون همزمان با جنگ اوکراین آغاز به کار کرده است. قرار بود این نشست در سال ۲۰۲۰ برگزار شود اما به دلیل همه گیری کووید -۱۹ بارها به تعویق افتاد.

«آنتونیو گوترش»، دبیرکل سازمان ملل متحد در افتتاحیه کنفرانس کشورهای عضو معاهده منع گسترش تسلیحات هسته‌ای یا همان معاهده ان پی تی گفت: در حال حاضر با خطر هسته‌ای مواجه هستیم که از زمان اوج جنگ سرد شاهد آن نبودیم. بشریت در معرض خطر فراموشی دروس برگرفته شده از حمله به هیروشیما و ناکازاکی است. تنش‌های ژئوپلتیک به دورنمای جدیدی رسیده است.

دبیرکل سازمان ملل با بیان اینکه هم اکنون ۱۳ هزار سلاح هسته‌ای در زرادخانه کشورهای جهان وجود دارد، افزود: کشورها سعی دارند از طریق انبار و سرمایه گذاری میلیاردها دلار برای تسلیحاتی که نباید در سیاره ما وجود داشته باشند، امنیت دروغینی برای خود فراهم کنند.

گوترش همچنین نسبت به افزایش خطر گسترش تسلیحات هسته‌ای، گفت: موانعی که مانع تشدید تنش‌ها می‌شود ضعیف شده‌اند.

دبیرکل سازمان ملل در عین حال تلاش برای خلع سلاح کامل تسلیحات هسته‌ای را خواستار شده و افزود: جلوگیری از خطرات کافی نیست. نابودی تسلیحات هسته‌ای تنها تضمین برای عدم بکارگیری آنهاست. باید بدون وقفه برای دستیابی به این هدف تلاش کنیم.

لازم به ذکر است که کنفرانس معاهده عدم گسترش تسلیحات هسته‌ای هر ۵ سال یکبار برگزار می‌شود.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *