جمعه 14 اردیبهشت 1403 - Friday 03 May 2024

واکنش روسیه به تصمیم چهار کشور اروپایی برای تحریم مسکو

واکنش روسیه به تصمیم چهار کشور اروپایی برای تحریم مسکو

 ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه اظهارات وزیران خارجه فرانسه؛ آلمان و انگلیس مبنی بر تحریم روسیه در مساله مسمومیت الکسی ناوالنی فعال سیاسی مخالف دولت روسیه را غیر قابل قبول خواند و گفت که این اظهارات حاکی از بی تمایلی این کشورها برای توجه به واقعیت های بیان شده است.

به گزارش ایرنا وی در بیانیه ای خاطرنشان کرد: چند کشور اروپایی بجای همکاری لازم با روسیه برای روشن شدن علت اصلی آنچه که بر ناوالنی وبلاگ نویس روس گذشت به تهدید و فشار بر روسیه متوسل شده اند و از اتحادیه اروپا می خواهند تحریم های جدید علیه شخصیت های حقیقی و حقوقی روسیه اعمال کنند و در همین حال تعهدات خود در چارچوب کنوانسیون کمک های حقوقی متقابل را نقض می کنند.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت: ما بارها به شرکای خود خاطرنشان کردیم که نادیده گرفتن درخواست های روسیه غیرقابل قبول است اما پاسخی دریافت نکردیم چنین به نظر می رسد که شرکای ما وارد زد و بندهای پشت پرده شده اند. درخواست های روسیه از کانال های دوجانبه و از دبیرخانه فنی سازمان منع تسلیحات شیمیایی برای گرفتن توضیحات مربوطه نادیده گرفته می شود.

رسانه های روسیه ازجمله شبکه تلویزیونی ار.ب.کا و رادیو اکومسکو روز پنجشنبه اعلام کردند که وزارت امور خارجه انگلیس خاطرنشان کرده است که لندن از تحریم های علیه روسیه در مساله ناوالنی حمایت می کند.

کشورهای آلمان، فرانسه، هلند و انگلیس تصمیم به تحریم روسیه در مساله مسمومیت ادعایی الکسی ناوالنی فعال سیاسی مخالف دولت روسیه گرفتند.
بر اساس این گزارش، دومینیک راب وزیر خارجه انگلیس در بیانیه ای اعلام کرد: انگلیس از شرکای آلمانی و فرانسوی در پاسخ به مسموم کردن الکسی ناوالنی حمایت خواهد کرد.

مقام انگلیسی مدعی شد که باوجود اینکه دولت روسیه دلیل برای پاسخ دادن در مساله مسمومیت ناوالنی دارند اما هیچ اقدام و تلاش جدی در این مورد بکار نمی گیرند.

به گزارش رادیو اکومسکو از محافل دیپلماتیک، آلمان و فرانسه بسته تحریمی در مورد روسیه در مساله ناوالنی تنظیم کرده اند که علیه مقامهای سازمان ضداطلاعات ارتش روسیه موسوم به «گ.ر.او» خواهد بود.

انتظار می رود که این تحریم ها هفته آینده در نشست وزیران خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا در بروکسل پیشنهاد و بررسی شوند.

وزارت خارجه آلمان و فرانسه در بیانیه مشترکی اعلام کرده اند که دو کشور بارها از روسیه خواستند تا در مساله ناوالنی تحقیق کند و مقصران این واقعه را مجازات کند و باتوجه به اینکه مسکو هیچ گونه توضیح قانع کننده نداده است پاریس و برلین به این نتیجه رسیدند که روسیه در مسمومیت ناوالنی نقش داشته است.

دولت هلند نیز اعلام کرده است که از تحریم های اروپایی علیه روسیه حمایت می کند.

ناوالنی که یکی از اصلی ترین منتقدان ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه است، بیستم ماه اوت (سی ام مرداد) در بازگشت از سیبری به مسکو بیمار شد.

وی پس از فرود اضطراری هواپیما به بیمارستانی در شهر تومسک سیبری منتقل شد و سپس به یک مرکز درمانی در برلین انتقال یافت، جایی که پزشکان در اوایل ماه جاری اعلام کردند نشانه هایی از مسمومیت وی با ماده سمی نوویچوک وجود دارد.

سازمان منع تسلیحات شیمیایی نیز با بررسی نمونه های گرفته شده از ناوالنی در یک مرکز درمانی ارتش آلمان در برلین اعلام کرده است که در مورد وی ماده سمی نوویچوک بکار گرفته شده است.

تمام ابعاد  وضعیت پیرامون مسمومیت ناوالنی حاکی از استفاده کشورهای غربی بویژه آمریکا از این مساله برای اهداف خود است و مقام های روس نیز بارها در این مورد نارضایتی خود را اعلام کرده و خواستار همکاری آلمان برای حل این مساله و نتیجه گرفتن از تحقیقات شده اند.

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *