جمعه 14 اردیبهشت 1403 - Friday 03 May 2024

پمپئو انتخاب رئیس جمهوری جدید سوسیالیست بولیوی را تبریک گفت

پمپئو انتخاب رئیس جمهوری جدید سوسیالیست بولیوی را تبریک گفت

وزیر خارجه آمریکا امروز پنجشنبه پیروزی لوئیس آرسه نامزد سوسیالیست در انتخابات ریاست جمهوری بولیوی را تبریک گفت و بر نقش این کشور در رفاه و امنیت نیمکره غربی تاکید کرد.

به گزارش ایرنا، مایک پمپئو ساعاتی پیش در توییتی با اشاره به گفت‌وگوی تلفنی با برنده سوسیالیست انتخابات ریاست جمهوری بولیوی نوشت: خوشوقتم که به لوئیس آرسه رئیس‌جمهوری منتخب بولیوی تبریک گفتم و در مورد فرصت‌های ارتقاء روابط دوجانبه آمریکا و بولیوی تبادل نظر کردیم.

پمپئو افزود: بولیوی نقش مهمی در حمایت از نیمکره غربی مرفه، امن و دموکراتیک ایفا می‌کند.

اوو مورالس در دور نخست انتخابات ریاست جمهوری بولیوی در ۲۰ اکتبر ۲۰۱۹ (۲۸ مهرماه) پیروز شد ولی پس از اتهام تقلب در انتخابات و تظاهرات اعتراض‌آمیز، از این کشور خارج شد.

دولت موقت بولیوی به رئیس‌جمهوری خود خوانده سناتور جنینه آنیس، از زمان رسیدن به قدرت، سیاست‌های راست‌گرایانه را در پیش گرفت و روابط این کشور را با ونزوئلا را قطع کرد و به دنبال روابط قوی با آمریکا و رژیم صهیونیستی بود.

این در حالی است که لوئیس آرسه به عنوان پیروز انتخابات ۱۸ اکتبر ۲۰۲۰ بولیوی (۲۷ مهر)، اعلام کرده که دولتش برقراری روابط با ونزوئلا و کوبا را از سر خواهد گرفت.

مراسم تحلیف رئیس‌جمهوری جدید بولیوی روز هشتم نوامبر (18 آبان) برگزار خواهد شد.

محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران نیز در مراسم تحلیف لوئیس آرسه شرکت می کند.

حسن روحانی رییس جمهوری ایران نیز در پیامی با تبریک انتخاب رییس جمهوری جدید بولیوی، ضمن اعلام پشتیبانی از دولت منتخب لوئیس آرسه  رییس جمهوری منتخب دولت چند ملیتی بولیوی، آمادگی دولت جمهوری اسلامی ایران را برای احیای روابط دوجانبه و گسترش همکاری‌ها با این کشور اعلام کرد.

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *