شنبه 08 اردیبهشت 1403 - Saturday 27 April 2024

کشف جاسوس سازمان سیا در چین و آغاز تحقیقات پکن درباره او

کشف جاسوس سازمان سیا در چین و آغاز تحقیقات پکن درباره او

وزارت امنیت کشور چین با افشای یک جاسوس دیگر آمریکایی در کمتر از دو هفته، گفت که در حال تحقیقات از او و ارتباطاتش با یکی از مقام‌های سفارتخانه واشنگتن است.افشای این جاسوس آمریکا کمتر از دو هفته پس از آن صورت گرفته که وزارت امنیت کشور چین اعلام کرد یک شهروند دیگر خود را که مظنون به جاسوسی برای سیا است، پس از استخدام در ایتالیا کشف کرده است.

به گزارش فارس، با گذشت یک ماه از اظهارات «ویلیام بِرنز» رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) مبنی بر احیای شبکه جاسوسان در چین، دولت پکن از کشف یک جاسوس دیگر این سازمان خبر داد.

وزارت امنیت کشور چین امروز (دوشنبه) اعلام کرد که پکن در حال انجام تحقیقاتی از یک شهروند چینی متهم به جاسوسی برای سازمان سیا است.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، این وزارتخانه گفت که این شهروند چینی ۳۹ ساله با نام مستعار «هائو» – که جنسیت او نیز اعلام نشده – استخدام یک وزارتخانه در این کشور بود و برای تحصیل به ژاپن رفته بود که در آنجا به‌عنوان جاسوس سیا استخدام شد.

افشای این جاسوس آمریکا کمتر از دو هفته پس از آن صورت گرفته که وزارت امنیت کشور چین اعلام کرد یک شهروند دیگر خود را که مظنون به جاسوسی برای سیا است، پس از استخدام در ایتالیا کشف کرده است.

سفارتخانه آمریکا در پکن هنوز به سوالات رسانه‌ها برای اظهار نظر در این‌باره پاسخ نداده است. سفارت واشنگتن در توکیو نیز سوالات را به سازمان سیا ارجاع داد اما آنها نیز هنوز جوابی نداده‌اند.

به نوشته رویترز، دولت چین می‌گوید که هائو با یکی از مقامات سفارت آمریکا موسوم به «تد» در حین درخواست روادید آشنا شد و او نیز هائو را برای شام دعوت کرد و از خواست که در نوشتن مقاله‌ای به او کمک کند.

وزارت امنیت کشور چین با بیان اینکه تد قبل از پایان خدمت خود در سفارت ژاپن، هائو را به یکی از همکارانش به نام «لی جون» معرفی کرد. قبل از اینکه هائو تحصیلات خود را به پایان برساند، لی به او گفت که کارمند سیا در توکیو است و هائو را به اقدام علیه پکن تحریک کرد.

در بیانیه این وزارتخانه آمده است که لی از هائو خواست تا به چین برگردد و برای یگان اصلی سیا در این کشور کار کند؛ او سپس یک قرارداد جاسوسی امضا کرد و تحت ارزیابی و آموزش آمریکا قرار گرفت.

به نوشته رویترز، پکن همچنین افزود که هائو پس از بازگشت از ژاپن، «مطابق با الزامات سیا» در یک سازمان دولتی مشغول به کار شد و در ازای دریافت دستمزد از آمریکا، اطلاعاتی را در اختیار سیا قرار می‌داد.

پیش از این رئیس سیا طی سخنرانی در اندیشکده امنیتی «اَسپِن» گفته بود: «سرویس اطلاعاتی [سیا] در سال‌های اخیر بسیار سخت کار کرده تا شبکه ماموران در چین را، که توسط افسران ضد جاسوسی محلی به‌شدت آسیب دیده بود، احیا کند و در این زمینه پیشرفت‌هایی داشته است».

بعد از آن، وزارت امور خارجه چین نیز نسبت به اظهارات رئیس سیا درباره بازسازی شبکه مأموران اطلاعاتی و جاسوسان آمریکایی در این کشور ابراز نگرانی کرد.

پایان پیام/م

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *