دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - Monday 29 April 2024

ادعای «العربی الجدید» درباره نگرش مصر به غزه پساجنگ

ادعای «العربی الجدید» درباره نگرش مصر به غزه پساجنگ

روزنامه «العربی الجدید» به نقل از منابعی مصری ادعا کرد قاهره برای آینده غزه پیشنهادی دارد که شامل تشکیل کشور فلسطین، ایجاد مناطق حائل خلع‌سلاح‌شده و تجزیه برخی شهرک‌های اسرائیلی است.العربی الجدید در ادامه این ادعا اضافه می‌کند که هدف از ایجاد چنین تصویری در قاهره «ایجاد فرمولی برای همزیستی است که به امنیت ملی مصر و فلسطینیان و اسرائیل آسیبی وارد نکند».

به گزارش فارس، روزنامه «العربی الجدید» می‌گوید مصر برای اتمام اوضاع کنونی در نوار غزه پیشنهادهایی برای توقف جنگ و تشکیل کشور فلسطین دارد.

این روزنامه چاپ لندن، بعدازظهر امروز (دوشنبه)، به نقل از منابعی مصری که آن‌ها را مطلع خوانده است، ادعا کرد تصویری که قاهره برای آینده غزه در نظر دارد، مبتنی بر «ادغام جنبش حماس در تشکیلات خودگردان فلسطین و ورود این جنبش به سرویس امنیت پیشگیرانه فلسطین و همچنان نگاه داشتن محمود عباس در منصب کنونی به عنوان رئیس افتخاری [تشکیلات خودگردان] است».

العربی الجدید در ادامه این ادعا اضافه می‌کند که هدف از ایجاد چنین تصویری در قاهره «ایجاد فرمولی برای همزیستی است که به امنیت ملی مصر و فلسطینیان و اسرائیل آسیبی وارد نکند».

این روزنامه ادعا می‌کند این نگرش مصر متکی بر نقشه‌ای جدید است که گروهی از کارشناسان جغرافیایی در حال آماده‌سازی آن هستند؛ نقشه‌ای که اجازه «تشکیل مجدد کشور فلسطین»، ایجاد مناطقی «حائل و خلع‌سلاح‌شده» و تجزیه برخی از شهرک‌هایی را می‌دهد که اسرائیل آن را احداث کرده است.

العربی الجدید در ادامه این ادعا به نقل از منابع یادشده که اشاره‌ای نیز به نام آن‌ها نشده، می‌نویسد: «نگرش رسمی مصر مبتنی بر ایده اجرای آشتی فراگیر ملی در فلسطین و تشکیل دولتی تکنوکرات از میان نام‌هایی پیشنهادی است که اسم سلام فیاض نخست‌وزیر سابق [تشکیلات خودگردان] فلسطین طی مرحله‌ای انتقالی به مدت ۳ سال در آن به چشم می‌خورد».

این رسانه می‌گوید در تشکیل این دولت، کشور مصر به عنوان ضامن ایفای نقش خواهد کرد ک ه یک شریک عربی و بین‌المللی یا از سازمان ملل آن را همراهی خواهد کرد.

منابع مذکور اضافه کردند برآوردها درباره جنگ کونی حاکی از آن است که تل‌آویو به دنبال جدا کردن شمال غزه از جنوب آن و پاکسازی این منطقه است؛ «اما در جنوب، مناطقی هم‌مرز با مصر تحت حمله قرار داردند به‌طوری که این اقدامات اوضاع میدانی را تشدید می‌کند و خطر ایجاد موج خروج گروهی فلسطینیان را به همراه دارد که دولت مصر قاطعنامه آن را رد می‌کند».

با این حال، این منابع می‌افزایند قاهره «ممکن است مجبور شود طی برهه‌ای شماری از آوارگانی که خود را از فجایع جنگ دور کرده‌اند، بپذیرد که حقوق بین‌الملل، کشورهای مجاور مناطقی که شاهد جنگ هستند، ملزم به این امر می‌کند».

پایان پیام/م/ ت 1706

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *