شنبه 08 اردیبهشت 1403 - Saturday 27 April 2024

انگلیس درباره قطع همکاری‌های تسلیحاتی به اسرائیل هشدار داد

انگلیس درباره قطع همکاری‌های تسلیحاتی به اسرائیل هشدار داد

وزیر امور خارجه انگلیس به رژیم صهیونیستی هشدار داد که اگر اجازه ورود کمک‌های بشردوستانه به غزه را ندهد و تابع قوانین بین‌المللی نباشد، همکاری‌های تسلیحاتی با این رژیم متوقف خواهد شد.«ما به وضوح با اسرائیلی‌ها در مورد قوانین بشردوستانه بین‌المللی گفت‌وگو داشته و داریم. ما همچنین دائما وضعیت را زیر نظر داریم.»

به گزارش ایرنا، روزنامه دیلی تلگراف چاپ لندن روز جمعه نوشت: دیوید کامرون در مذاکرات اخیر به مقامات اسرائیلی گفته است که اگر زندانیان حماس در اسرائیل (فلسطین اشغالی) از دسترسی به ملاقات با صلیب سرخ محروم شوند، ممکن است «تحریم‌های تسلیحاتی» وضع شود.

در همین پیوند یک منبع دولت لندن به دیلی تلگراف گفت: «ما به وضوح با اسرائیلی‌ها در مورد قوانین بشردوستانه بین‌المللی گفت‌وگو داشته و داریم. ما همچنین دائما وضعیت را زیر نظر داریم.»

منابع خبری انگلیس ماه پیش گزارش دادند که دولت لندن در نظر دارد تا در صورت حمله رژیم صهیونیستی به شهر مرزی رفح جایی که صدها هزار فلسطینی پناه گرفته‌اند، از فروش تسلیحات به تل‌آویو خودداری کند.

دیلی تلگراف افزود: کامرون اکنون خواستار آن شده که کمیته بین‌المللی صلیب سرخ (ICRC) طبق کنوانسیون ژنو اجازه ملاقات با زندانیان حماس را داشته باشد اما رژیم صهیونیستی ادعا می‌کند که به «دلایل امنیتی از این قانون مستثنی شده است.»

یک سخنگوی دفتر نخست وزیر انگلیس در گفت‌وگو با دیلی تلگراف ادعا کرد که طبق ارزیابی دولت لندن، اقدامات تل‌آویو مطابق با قوانین بین‌المللی بشردوستانه است. وی مدعی شد: «ارزیابی ما تغییر نکرده است. ما آن را تحت بررسی دائمی قرار می‌دهیم و مطابق با آن عمل می‌کنیم.» این سخنگو با اشاره به روابط کاری نزدیک میان لندن – تل‌آویو افزود: «این بدان معناست که ما در گفت‌وگوهایمان رک و صریح هستیم.»

با این حال لحن وزیر امور خارجه انگلیس درخصوص تحولات فلسطین در هفته‌های اخیر تندتر شده است. او دیروز در نامه‌ای به الیشا کرنز رئیس کمیته پارلمانی امور خارجی انگلیس نوشت: شما به ادعاهایی – که من هم در جاهای دیگر شنیده ام – استناد می کنید که کمک کنندگان بین المللی باید هر اندازه که می خواهند اقلام بشردوتانه (به غزه) بفرستند و اسرائیل باید ورود آن را تسهیل کند. کاش اینطور بود.

وی افزود: این مایه ناامیدی بزرگ است که کمک های بریتانیا به غزه در انتظار مجوز اسرائیل است. به عنوان مثال، من از برخی کمک های مالی بریتانیا اطلاع دارم که طی سه هفته گذشته، در انتظار تایید اسرائیل در مرز مانده اند.

کامرون با انتقاد از وضع موجود، تل‌آویو را به اقدام خودسرانه برای جلوگیری از انتقال کمک‌های بشردوستانه به غزه متهم کرد.

به گزارش ایرنا، رژیم صهیونیستی طی شش ماه گذشته کشتار گسترده‌ای را در غزه به راه‌ انداخته است. این رژیم تمام گذرگاه‌های نوار غزه را بسته و در حال بمباران این منطقه است. بر اساس گزارش‌ها، تاکنون افزون بر ۳۱ هزار فلسطینی شهید و بیش از ۷۲ هزار نفر دیگر مجروح شده‌اند.

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *