شنبه 15 اردیبهشت 1403 - Saturday 04 May 2024

سازمان ملل: جنگ اوکراین، نباید باعث فراموشی افغانستان شود

سازمان ملل: جنگ اوکراین، نباید باعث فراموشی افغانستان شود

کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل گفت: جنگ در اوکراین نباید باعث شود که بحران انسانی در افغانستان را فراموش کنیم.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، فیلیپو گراندی، کمیسر عالی پناهندگان سازمان ملل در بیانیه‌ای گفت: تمام توجه جهان اکنون معطوف اوکراین است. اما پیام من این است که ما نباید دیگر مسائل جهان را که به توجه و منابع نیاز دارد و افغانستان یکی از آنهاست، فراموش کنیم.

وی این اظهارات را درکابل، پایتخت افغانستان و در جریان سفر چهار روزه خود که از دوشنبه آغاز شده ایراد کرد.

گراندی افزود که “غفلت از این مساله پیامدهای بسیار زیادی دارد. کمک‌های بشردوستانه بدون توجه به بحران های دیگر موازی با افغانستان در سراسر جهان، باید ارائه شود” و خاطرنشان کرد که “ما باید بر این مساله پافشاری کنیم زیرا نیازهای امروز افغانستان همان چیزهایی است که ماه سپتامبر در افغانستان وجود داشت.”

این مقام سازمان ملل در ادامه بر ضرورت ادامه کمک‌های سخاوتمندانه تأکید کرد.

گراندی با اشاره به بهبود وضعیت امنیتی از زمان روی کار آمدن طالبان، از صراحت و گشاده رویی طالبان در گفتگو در مورد مسایل کمک‌های بشردوستانه استقبال و خاطرنشان کرد که از اواسط ماه اوت، به لطف بهبود وضعیت امنیتی حدود ۲۰۰۰۰۰ آواره به کشور بازگشته‌اند.

از زمان به قدرت رسیدن طالبان در اوت ۲۰۲۱، افغانستان در یک بحران مالی عمیق فرو رفته است و وضعیت وخیم انسانی در این کشور پس از چهار دهه درگیری و فصل خشکسالی را تشدید کرده است.

دارایی‌های افغانستان در خارج از این کشور مسدود شده و کمک‌های بین المللی که تقریباً ۷۵ درصد بودجه افغانستان را تأمین می‌کرد، پس از یک دوره توقف به کندی از سر گرفته شده است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *