جمعه 07 اردیبهشت 1403 - Friday 26 April 2024

سفر وزیر طالبان به اسلام‌آباد در بحبوحه بی اعتمادی بین دو همسایه

سفر وزیر طالبان به اسلام‌آباد در بحبوحه بی اعتمادی بین دو همسایه

 وزیر راه‌آهن طالبان در افغانستان با هدف پیشبرد طرح کریدور ریلی سفر رسمی به پاکستان انجام داده این درحالی است که روابط دوهمسایه طی ماه‌های اخیر به شدت تحت تاثیر معضل تروریسم، ناامنی در مرزها و افزایش بی اعتمادی متقابل قرار ‌گرفته است.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از رسانه‌های پاکستانی، بازدید رسمی «ملا بخت رحمان شرافت» از اسلام‌آباد درحالی صورت می‌گیرد که پاکستان حکومت موقت طالبان را به سهل انگاری در مراقبت از مرزهای مشترک و عملکرد ضعیف در مبارزه با تروریسم به ویژه عناصر ضدپاکستانی متهم‌ می‌کند.

در بحبوحه تنش‌های سیاسی و مرزی پاکستان و افغانستان، وزیر راه‌آهن حکومت طالبان برای پیشبرد مذاکرات دو کشور درباره طرح کریدور ریلی به اسلام‌آباد سفر کرده و جلساتی با مقامات وزارت راه‌آهن پاکستان برگزار کرد.

منابع خبری اعلام کردند: طرف افغانستانی متعهد به اجرای فوری مطالعه فنی طرح ریلی “ترانز افغان” شد و مسوولان پاکستان نیز وعده مشابه را داده و آمادگی اسلام‌آباد را برای همکاری با ازبکستان جهت تامین بودجه مورد نظر اعلام کردند.

پروژه راه آهن ترانزافغان ابتدا در دسامبر ۲۰۱۸ توسط ازبکستان با هدف گسترش شبکه ریلی افغانستان از مزارشریف به کابل و سپس به ولایت ننگرهار، جایی که خط آهن از مرز تورخم می گذرد و از طریق پیشاور وارد پاکستان می شود، پیشنهاد شد. پس از ورود به پاکستان، کالاها برای اتصال به سیستم ریلی پاکستان تخلیه می‌شوند و از آنجا در نهایت به بندرهای کراچی و گوادر پاکستان می‌روند.

تلاش پاکستان برای دسترسی سریعتر به کشورهای آسیای میانه که با عنوان طرح «خط آهن ترانز افغان» و مشارکت کشورهای افغانستان و ازبکستان رونمایی شد، به علت تداوم ناامنی ها در افغانستان و عدم ثبات سیاسی لازم می‌تواند چالش های مهمی مقابل این طرح قرار دهد.

براساس آنچه که مقامات پاکستانی می‌گویند، خط آهن ترانز افغان کوتاه‌ترین و اقتصادی ترین مسیر برای این کشور از طریق افغانستان برای دسترسی به کشورهای آسیای میانه خواهد بود که با حرکت از شهر پیشاور و عبور از کابل و مزار شریف، وارد ازبکستان می‌شود.

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *