جمعه 07 اردیبهشت 1403 - Friday 26 April 2024

مشاور اسد: کسی نمی تواند برای سوریه تعیین تکلیف کند/ خروج آمریکا مهم ترین موضوع است

مشاور اسد: کسی نمی تواند برای سوریه تعیین تکلیف کند/ خروج آمریکا مهم ترین موضوع است

بثینه شعبان اعلام کرد: ما منتظر سیاست بایدن هستیم و موضوع مهم‌تر برای ما، خروج نظامیان آمریکایی از اراضی سوریه است.نشست با سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه ۴ ساعت به طول انجامید و ما طی آن درباره همه موضوعات گفت‌وگو کردیم، ما دیدگاه مشترکی نسبت به اوضاع داریم.

به گزارش ایسنا، به نقل از المیادین، بثینه شعبان، مشاور رئیس جمهوری سوریه با بیان اینکه میان دیدگاه‌های سوریه و روسیه همسویی وجود دارد، اعلام کرد: با نیروهای دموکراتیک سوریه (قسد) بر سر برخی موارد از جمله پرچم کشور، یکپارچگی و تمامیت ارضی توافق حاصل شد، اما آنها توافق را امضا نکردند.

مشاور بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه با بیان اینکه سفر هیات سوری به مسکو مثبت بود، در گفت‌وگو با شبکه المیادین تاکید کرد: نشست با سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه ۴ ساعت به طول انجامید و ما طی آن درباره همه موضوعات گفت‌وگو کردیم، ما دیدگاه مشترکی نسبت به اوضاع داریم.

شعبان با اشاره به اینکه جهان شاهد تحول تاریخی است و آینده جهان در گرو طرف‌های تاثیرگذار و دیدگاه‌ آنهاست، اظهار داشت: در مورد وضعیت سوریه و اقدامات ظالمانه و یکجانبه آمریکا در منطقه رایزنی کردیم.

این مقام سوری این سوال را مطرح کرد که واشنگتن چگونه می‌تواند قطعنامه‌های سازمان ملل درباره سوریه را نقض و اراضی کشور را اشغال و نفت آن را به غارت ببرد؟

وی با بیان اینکه  سوریه، روسیه و طرف‌های بین‌المللی نبردهای بزرگی در راستای تلاش برای قرار دادن جهان در مسیر درست انجام داده‌اند، تاکید کرد: ما هیچ کمکی نخواستیم زیرا همکاری اقتصادی با روسیه به شکل خوبی در جریان است.

شعبان خاطرنشان کرد: پس از آزادسازی اراضی سوریه، جنگ را از بُعد نظامی به بُعد اقتصادی کشاندند اما راهکارها و سازوکارهایی وجود دارد که با متحدان‌مان  برای مقابله با محاصره اعمال شده علیه مردم سوریه پیاده خواهیم کرد.

مشاور رئیس جمهوری سوریه افزود: روسیه به عنوان متحد ما در همه زمینه‌ها که بتوان تحریم‌ها را از میان برداشت و روند بازسازی سوریه را آغاز کرد، فعال است و ما امیدواریم که کشورهای عربی و غیرعربی هم در روند بازسازی مشارکت کنند.

وی درخصوص پرونده بازگشت آوارگان گفت: ممانعت از مشارکت کارشناسان سازمان ملل در کنفرانس پناهجویان نشانگر میزان تعارض سخنان و اقدامات غربی‌هاست و ما هر آنچه که مستلزم بازگشت پناهجویان به کشور باشند، تامین خواهیم کرد.

شعبان تاکید کرد: برنامه‌ریزی و طرح‌های آمریکا امری حتمی نیست و ملت‌ها می‌توانند طرح‌های واشنگتن را ناکام بگذارند، ما روابط‌مان با آمریکا را قطع نکردیم بلکه این واشنگتن بود که به کشور ما تعرض کرد.

وی سخنان جیمز جفری، نماینده پیشین آمریکا در پرونده سوریه و شروط وی را بی‌ارزش خواند و تاکید کرد: هیچکس نمی‌تواند برای دمشق درباره روابطش با ایران، حزب‌الله و مقاومت فلسطین تعیین تکلیف کند.

شعبان درخصوص سیاست دولت بایدن گفت: ما منتظر سیاست‌گذاری دولت جدید آمریکا هستیم، موضوع مهمتر، خروج نظامیان آمریکایی از سوریه است.

وی با بیان اینکه ما انتظار زیادی از دولت جدید آمریکا نداریم، منطقه ما از هر دو دولت دموکرات و جمهوری‌خواه آسیب دید، اظهار داشت: رابطه موجود میان سوریه و روسی با رابطه برخی کشورها با آمریکا متفاوت است، مناسبات دمشق و مسکو دوستانه و مبتنی بر احترام متقابل است، روسیه و چین به متحدان خود احترام می‌گذارند.

شعبان اظهار داشت: روسیه نمی‌تواند از سوریه بخواهد که ایران یا حزب الله را از اراضی‌اش بیرون کند، این موضوعی است که به هیچ عنوان مطرح نیست.

وی درمورد فشارهای اروپا و آمریکا پیرامون انتخابات آتی عنوان داشت: این امر برای ما اهمیت ندارد. روسیه به هیچ وجه با ما مساله انتخابات ریاست جمهوری آتی را مطرح نکرده است.

شعبان از کلی کرافت، نماینده آمریکا در سازمان ملل نیز خواست تا قطعنامه شماره ۲۲۵۴ را به صورت واقعی به رسمیت بشناسد، چراکه این قطعنامه با اشغالگری آمریکا در اراضی ما مغایرت دارد.

این مقام سوری همچنین تصریح کرد، هیات‌هایی که از خارج کشور برای مشارکت در کمیته قانون اساسی می‌آیند، نظر سروران خود را بیان می‌کنند و منافع مردم سوریه را در نظر نمی‌گیرند، بلکه منافع خارجی مد نظرشان است و این دلیل کند بودن عملکرد کمیته قانون اساسی است.

وی عنوان داشت: روسیه انتظار دارد که ترکیه به خارج کردن نیروهایش از مراکز مورد توافق میان پوتین و اردوغان ادامه دهد، اما هیچ اعتمادی نسبت به کاری که اردوغان انجام می‌دهد، وجود ندارد و ما آنچه که در عالم واقع رخ می‌دهد، دنبال می‌کنیم.

بثینه شعبان خاطرنشان کرد، درخصوص برخی موارد با قسد پیرامون پرچم کشور و وحدت و تمامیت ارضی توافق شد، اما آنها توافق را امضا نکردند، برخی از نیروهای قسد در گرو تصمیم دولت آمریکا هستند و اختلاف میان آنها با ترکیه نیز نزاعی بر سر غارت زمین است.

وی در پایان تاکید کرد: آنچه که در جهان عرب در حال رخ دادن است، به نفع کشورهایی نیست که روابط خود را با دشمن صهیونیستی عادی‌سازی کرده‌اند. اراده ملت عربی همچنان برای ساختن آینده‌ای بهتر زنده است و اراده غرب تعیین کننده نهائی نیست. گزینه‌ای جز پایبندی به مساله فلسطین و آزادی اراضی اشغال شده ما وجود ندارد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *