شنبه 08 اردیبهشت 1403 - Saturday 27 April 2024

مشاور دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) : رئیس‌جمهور آمریکا در باتلاق نبرد طوفان‌الاقصی افتاده است

مشاور دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) : رئیس‌جمهور آمریکا در باتلاق نبرد طوفان‌الاقصی افتاده است

یک تحلیلگر مسائل منطقه غرب آسیا با اشاره به نتایج طوفان الاقصی در جهان گفت: امروز آقای بایدن رئیس جمهوری آمریکا در یک بحران جدی افتاده است. چون او نتوانست هیچ یک از وعده‌های خود را در حوزه سیاست خارجی برآورده کند.

محمدمهدی شریعتمدار در گفت وگو با خبرنگار معارف ایرنا گفت: اتفاقی که توسط جنبش حماس به نام طوفان الاقصی در غزه افتاد، یک اقدام بی سابقه در تاریخ مبارزات فلسطین، اعراب و مسلمانان علیه رژیم صهیونیستی بود؛ به شکلی که می توان تاریخ مساله فلسطین و رژیم صهیونیستی را به دو مرحله پیش از طوفان الاقصی و بعد از طوفان الاقصی تقسیم کرد.

پیمایشگری غزه در هر ۲۰ دقیقه

وی با اشاره به عمق نفوذ حماس در سرزمین های اشغالی فلسطین گفت: طوفان الاقصی از لحاظ نظامی و اطلاعاتی یک دستاورد فوق العاده بود. چون دیوار حائل با آن همه امکانات امنیتی، سیم خاردارهای بالا و پایین دیوار، وجود دوربین در فاصله های ۵۰ متری و وصل بودن این دوربین ها به مسلسل های خودکار، وصل بودن سیم خاردارها به سیستم های الکتریکی، میدان های مین، اسکن (پیمایشگر) فضای غزه در هر ۲۰ دقیقه طی ۲۰ سال اخیر و محاصره غزه از هر طرف، برای ایجاد امنیت در قلمروی تحت نفوذ رژیم صهیونیستی ایجاد شده بود ولی دیدیم که دیوار حائل با وجود این همه سیستم اطلاعاتی برانداخته می شود و از طرف دیگر شاهد ورود نیروهای حماس به منطقه و پیش روی ۲۵ کیلومتری تا عسقلان بودیم که در ۱۹ کیلومتری بیت المقدس است.

مشاور دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) افزود: در طوفان الاقصی این همه کشته و اسیر گرفتند و اسیران را به داخل غزه منتقل کردند درحالی که نه موساد و نه تمام دستگاه های اطلاعاتی و نظامی رژیم صهونیستی نتوانستند اقدام به موقعی انجام دهند و این مساله، نشان دهنده یک تفوق نظامی و اطلاعاتی فوق العاده است.

وی ادامه داد: فراموش نکنیم که جنگ ۳۳ روزه لبنان برای ۲ اسیر صهیونیستی آغاز شد که مبادله اسرای میان حزب الله و رژیم صهیونیستی با وساطت دولت آلمان صورت گرفت و ده ها اسیر فلسطینی، عرب و لبنانی در قبال تحویل دادن دو جسد از نیروهای صهیونیستی آزاد شدند. امروز به اعتراف رژیم صهیونیستی درحدود ۲۵۰ اسیر در اختیار حماس است.

اگر حماس در محاصره نبود، چه می کرد!

شریعتمدار افزود: برای چنین عملیاتی به طور قطع بیش از یک سال برنامه ریزی صورت گرفته و مسائلی همچون انتقال نیرو و تجهیز آن ها در منطقه ای که ۲۰ سال در محاصره نظامی قرار گرفته و همه راه ها نیز حتی در برابر کمک های انسانی و غذا و دارو بسته است، صورت گرفته است. اگر حماس بتواند چنین اقدامی همچون طوفان الاقصی را انجام دهد، نشان دهنده تفوق حماس است و اگر حماس بتواند به تنهایی این همه دستاورد داشته باشد، تصور کنید اگر همه محور مقاومت به میدان بیاید، چه خواهد شد. حماس در طول این مدت با توجه به محاصره صورت گرفته، نشان می دهد که بخش قابل توجهی از تجهیزات خود را در داخل تولید می کند و بی نیاز از محور مقاومت است.

وی اضافه کرد: نیروهای رژیم صهیونیستی چند روز پیش از آغاز عملیات طوفان الاقصی، با تصور این مساله که ممکن است در کرانه غربی اتفاقاتی رخ دهد و در یک سال اخیر نیز هزار عملیات در آنجا انجام داده بودند، نیروهای خود را از منطقه غزه به کرانه غربی منتقل کرد و این مساله یعنی بی خبری مطلق اطلاعاتی رژیم صهیونیستی.

بومی سازی فعالیت های حماس

این تحلیلگر مسائل غرب آسیا تاکید کرد: طوفان الاقصی چند پیام دارد که اولین پیام این است که حماس می تواند به تنهایی این کار را انجام دهد و پیام دوم این که حماس با وجود محاصره ۲۰ ساله این منطقه کوچک، امکانات فراوانی ایجاد کرد و اگر در محاصره نبود، اتفاق های بیشتری می افتاد. این مساله نشان می دهد که محور مقاومت توانسته بسیاری از فعالیت های خود را بومی سازی کند.

وی با اشاره به دستاوردهای نظامی و اطلاعاتی طوفان الاقصی گفت: حماس توانست علاوه بر مسائل اقتصادی و اجتماعی ضربه های دیگری را به رژیم صهیونیستی وارد کند. مثلا تعطیلی ترابری هوایی، فراخوان ۳۶۰ هزار نیروی ذخیره در ارتش، مهاجرت معکوس، سقوط بورس در هفته اول به میزان ۲۱ درصد، به هم خوردن سرمایه گذاری های خارجی و اعلام آمریکا برای بیرون رفتن ۶۰۰ هزار نفر از اتباع ایالات متحده از لبنان و فلسطین که هر کدام از این موارد، پیامدهای فراوانی دارد. علاوه بر پیامدهای اطلاعاتی، نظامی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی، وضعیت سست دولت نتانیاهو که ضعیف ترین دولت تاریخ رژیم صهیونیستی است، برملا شد و دیدیم که تظاهرات فراوانی علیه نتانیاهو صورت گرفت.

برهم خوردن موازنه قدرت در منطقه

شریعتمدار همچنین به دو مساله مهم اشاره کرد و گفت: برهم خوردن مفهوم آمریکایی و اسراییلی موازنه قدرت در منطقه از مسائل قابل توجه است. موازنه قدرت در منطقه از نگاه آمریکا عبارت است از تفوق مطلق رژیم صهیونیستی و با توجه به تجهیزی که صورت گرفته بود، این رژیم چهارمین ارتش جهان را داشت و تانک های مرکاوا، گنبد آهنین و حمایت های نظامی و مالی آمریکا که همیشه وجود داشته و الان هم افزایش پیدا کرده است و قرار بود با وجود این همه امکانات رژیم صهیونیستی حرف اول را در منطقه بزند و روابطش را با کشورهای منطقه عادی سازی کند تا دست برتر را داشته باشد و در مقابل هر نهضت و خیزش در منطقه مانند جبهه مقاومت و مانند آن بایستد.

وی ادامه داد: شیمون پرز که یکی از بنیانگذاران رژیم جعلی اسراییل است، جمله معروفی دارد که «ما نمی توانیم عرب شویم. بنابر این اعراب منطقه باید مدیترانه ای شوند» که این جمله نشانگر عدم امکان عادی سازی روابط است. خاورمیانه بزرگ و خاورمیانه جدید، توافق نامه سایکس پیکوی دو برای این بود که رژیم صهیونیستی راس حربه جهان غرب و استکبار آمریکایی در منطقه باشد و این موضوع فروپاشید. یعنی امروز دیگر موازنه قدرت به سود رژیم صهیونیستی نیست و حرف اول را در منطقه نمی زند. چون این رژیم در برابر جنبش حماس تاب نمی آورد.

اقتدار آمریکا در جهان ضربه دید

این کارشناس سیاسی با اشاره به تغییر ژئوپولتیک (جغراسیاسی) رژیم صهیونیستی گفت: اسراییل هر زمانی می خواست، به سوریه حمله می کرد ولی الان جرات ندارد به لبنان تعرضی کند. چون می داند با جبهه مقاومت اسلامی روبرو می شود یا اگر در گذشته اقداماتی می کرد، دیگر نمی تواند کاری کند. کشورهایی که به اتکای رژیم صهیونیستی در حوزه توسعه فناوری اطلاعات یا سایر زمینه ها کار می کردند، دیگر نمی توانند فعالیتی داشته باشند. کشورهایی که عادی سازی روابط با این رژیم داشتند، نمی توانند روی اسراییل حساب باز کنند. کشورهایی مثل عربستان که تحت فشار بود تا به روند عادی سازی روابط بپیوندد، بعید می دانم تا مدت ها بتواند این کار را انجام دهد.

وی افزود: مفهوم موازنه قدرت در منطقه به طور کلی به هم ریخته است. در دوران پس از جنگ سرد این مفهوم کاملا متفاوت است. چون بعد از فروپاشی شوروری و پایان جنگ سرد، آمریکا به دنبال تحمیل هژمونی (اقتدار) یک جانبه گرایانه خود بر جهان به ویژه در منطقه غرب آسیا بود و راس حربه آنها در منطقه رژیم صهیونیستی بود که مفهوم قدرت فروپاشید و اقتدار و یک جانبه گرایی آمریکا و مناسبات منطقه ای و جهانی و در مجموع جغراسیاسی اسراییل دچار ضربه جدی شد.

شریعتمدار اضافه کرد: قرار بود منطقه غرب آسیا با روند کمپ دیوید به سمت عادی‌سازی برود که جمهوری اسلامی ایران آن را متوقف کرد. فرایند اسلو که شروع شد، جبهه مقاومت تا حدود زیادی برابر آن ایستاد و بحث طرح صلح اعراب یا شرم الشیخ متوقف شد و در مجموع قرار بود با ایجاد جنگ های انحرافی در منطقه، نگاه ها از رژیم صهیونیستی به جای دیگر برود ولی جبهه مقاومت در برابر همه این ها ایستاد و آن ها را متوقف کرد.

طوفان الاقصی روند عادی سازی را متوقف کرد

وی افزود: امروز طوفان الاقصی توانست فشاری را متوقف کند که برای روند عادی سازی در منطقه ایجاد شده بود و نکته مهم آن است که تاکنون همه این ضربه هایی که به مفهوم آمریکایی موازنه قدرت در اثر انقلاب اسلامی ایران و تلاش های جبهه مقاومت خورده بود، امروز این ضربه جدید از داخل فلسطین اشغالی و منطقه ای صورت می گیرد که کاملا در محاصره این رژیم و نیروهای حامی آن است. اگر این ضربه ها دیروز به اتکای جبهه مقاومت و جمهوری اسلامی ایران صورت می‌گرفت، امروز جنبش حماس این کارها را انجام می‌دهد.

مشاور دبیرکل مجمع اهل بیت(ع) افزود: جمهوری اسلامی ایران در مواجهه با تهدیدات تاکنون سه کار انجام داده است. در مرحله اول، قدرت‌سازی کرده است. امروز توان موشکی ایران، جنگال (جنگ الکترونیک)، پهپاد و سایر امکانات نظامی افزایش یافته است. شاید ایران قدرت برتر نظامی را نداشته باشد و بودجه آن از بودجه بسیاری از کشورهای منطقه کمتر باشد ولی دو اتفاق مهم افتاده است یکی خوداتکایی جمهوری اسلامی و دوم ایجاد قدرت بازدارندگی است.

وی افزود: دومین کار در مقابله با تهدیدهای دشمن، پیمان‌سازی است. روزی نه چندان دور کسی جرات نداشت از محور مقاومت در رسانه‌های غربی سخن بگوید ولی امروز همه به وجود محور مقاومت در منطقه در برابر دیگر محورها اعتراف می کنند.

شریعتمدار ادامه داد: اقدام سوم نیز ایستادگی در برابر تهدیدات است. قدرت بازدارندگی و ایجاد پیمان به این دلیل است که در برابر تهدیدات بایستیم. طبق نظر آمریکایی‌ها از زمان بوش پدر گزینه آمریکایی روی میز بوده ولی به کار برده نشده است. اگر در آن زمان یعنی ۳۰ سال پیش که ایران این اقتدار را نداشت، از بیم تبعات آن این تهدیدها عملی نشد، امروز به طریق اولی چنین اتفاقی نمی‌افتد. البته اتفاقی که در طوفان الاقصی افتاد این است که آن قدرت و آن پیمان و آن ایستادگی در برابر تهدیدات امروز در قالب تک تک نیروهای مقاومت در مناطق کاملاً تحت محاصره، نتایج و ثمره خود را به بار می‌نشاند.

پیامدهای طوفان الاقصی بر آمریکا و بایدن

وی با اشاره به پیامدهای طوفان الاقصی در مسائل آمریکا گفت: آقای بایدن قرار بود پرونده خاورمیانه را ببندد و برجام را به یک نتیجه از نگاه خود برساند و سپس به سمت چین برود و در چالش و رقابت اقتصادی میان چین و آمریکا گوی سبقت را برباید ولی می بینیم که اقتصاد چین روز به روز پیشرفت می کند و آمریکا اقتصاد برتر دنیا را ندارد. بحث قدرت های نوظهور مثل هند و برزیل که سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا نیز گزارش داده بودند، باعث شد انتقال ثقل قدرت و ثروت به شرق و مشخصاً به آسیا برود. قرار بود آمریکا چالش چین را به سرانجامی برساند ولی نه تنها آن دو پرونده حل نشد و سراغ چین هم نرفت بلکه در باتلاق اوکراین افتاد و امروز علاوه بر اوکراین در باتلاق رژیم صهیونیستی افتاده است.

این کارشناس سیاسی افزود: آقای بایدن از یک طرف باید افکار عمومی یهودیان و لابی صهیونیست‌های داخل آمریکا را راضی نگه دارد و لذا باید از رژیم صهیونیستی حمایت کند و از طرف دیگر باید افکار عمومی طرف دیگر مثل ایران را راضی نگه دارد. لذا در روز اول در جنگ الاقصی اعلام کرد که ما دلیلی نمی بینیم که بگوییم ایران در این جنگ نقشی داشته است و آنها نیز به دنبال گسترش جنگ در غزه نیستند. چون انتخابات آمریکا نزدیک است و بایدن دچار مشکل خواهد شد.

وی اضافه کرد: رئیس جمهوری آمریکا طبق ارزیابی‌ها و بررسی‌های به عمل آمده در همان زمان، با حدود ۶ درصد بیشتر از آرای اقلیت‌ها رای آورد و آنچه باعث شد بر رقیب جمهوری خواه خود پیشی بگیرد، همین ۶ درصد بود که این اقلیت‌ها شامل مسلمانان، سیاه پوستان، اتباع کشورهای عربی و همه کسانی هستند که قطعاً در کنار مردم غزه می‌ایستند و سیاست‌های رژیم صهیونیستی را تایید نمی‌کنند.

شریعتمدار گفت: امروز شاهد یک پدیده جدید هستیم و آن افکار عمومی جهان غرب بر علیه اسرائیل است و آقای بایدن در یک بحران جدی افتاده است. از یک طرف شاهد تغییر جدی در افکار عمومی به سود مردم غزه و علیه رژیم صهیونیستی هستیم و از طرف دیگر باید آرای اقلیت‌ها را در انتخابات آینده به سود خود نگه دارد که بسیار هم دشوار است. چون نتوانست هیچ یک از وعده‌های خود را در حوزه سیاست خارجی برآورده کند و امروز در باتلاق نبرد طوفان الاقصی افتاده است.

وی اضافه کرد: عملیات طوفان الاقصی نه تنها نتایج میدانی، نظامی و اطلاعاتی بسیار شگفتی داشت بلکه حتی در حوزه منطقه و حوزه جهان هم دارای تاثیر جدی بود. البته اگر بخواهیم به مسائل عاطفی، ارزشی و آرمانی بپردازیم، باید بگوییم که این مسئله کاملاً روشن است و جهانی که برای درگذشت مرحوم مهسا امینی در ایران، همه نیروها را از رؤسای جمهور، نمایندگان مجلس، وزرای خارجی، چهره‌ها، ورزشکاران و هنرمندان بسیج کرد، امروز در برابر کشتار این همه زن و کودک در غزه ساکت است و حداقل می بایست یک برخورد برابر صورت می‌گرفت.

غرب باید پاسخگوی دوگانگی خود در مساله حقوق بشر باشد

این تحلیلگر مسائل منطقه افزود: نوع نگاهی که آمریکا و غربی‌ها به ماجرای اوکراین و قربانیان اوکراین داشتند، با فلسطین و غزه مقایسه نیست. حقوق بشر، قابل تفکیک و تمایز نیست. امروز غرب در برابر یک پرسش جدی معرفت شناختی و حقوقی قرار دارد و آن پرسش این است که تا چه زمانی می توان معیارهای دوگانه را به کار برد ولی امروز حتی شاهد فراتر از معیارهای دوگانه هستیم. چون قلب حقایق و معیارها صورت می گیرد. یعنی آنها حقایق غزه را نمی‌بینند.

وی اضافه کرد: از طرف دیگر در رژیم صهیونیستی یکی از اخبار مهم رسانه های غربی این است که یک کودک بر اثر شنیدن آژیر خطری که نیروهای امنیتی رژیم صهیونیستی به دلیل احتمال حمله موشکی حماس کشیدند، جان خود را از دست داد و جالب است که این خبر به عنوان یکی از اخبار مهم غربی قلمداد شد ولی آیا کودکی که در اثر ترس از آژیر خطر جان می‌دهد با هزاران کودکی که به آن شکل فجیع کشته می‌شوند، آیا یک برخورد برابر در زمینه حقوق بشر و حقوق کودک است؟

شاهد تاثیر افکار عمومی جهان بر مراکز تصمیم گیری جهان غرب خواهیم بود

وی افزود: غربی ها قطعا باید این سوال جدی را در زمانی پاسخ بدهند و ما شاهد نشانه‌های تغییر در افکار عمومی به طور جدی هستیم. جهانی که این همه بسیج انجام داد؛ به طوری که گفته می‌شود تا یک میلیارد دلار برای فراخوان ایرانیان در سال گذشته در شهرهای غربی ایران هزینه شد تا تظاهرات علیه جمهوری اسلامی ایران صورت گرفت ولی امسال ده ها برابر آن تظاهرات بدون این که هزینه ای صرف شود، صورت می گیرد و این یک تغییر جدی در افکار عمومی جهان است. امروز مردم به صورت خودجوش در کشورهای غربی از غزه و مردم مظلوم فلسطین حمایت می کنند و این تغییر در افکار عمومی به طور قطع اثر خود را بر مراکز تصمیم گیری در جهان غرب خواهد گذاشت.

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *