شنبه 15 اردیبهشت 1403 - Saturday 04 May 2024

مقابله با خشونت و تبعیض، مشوق سیاهپوستان برای رای‌دادن در انتخابات آمریکا

مقابله با خشونت و تبعیض، مشوق سیاهپوستان برای رای‌دادن در انتخابات آمریکا

نظام سراسر تبعیض و خشونت ایالات متحده آمریکا به ویژه در دوره ریاست دونالد ترام و نیز وقایع ماه‌های اخیر موجب‌شده مردم آمریکا به ویژه جوانان رنگین‌پوست، انگیزه بیشتری برای مشارکت و رای دادن در این دوره از انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور داشته باشند تا شاید کسی بیاید و صدای آنان را بشنود.

به گزارش سه شنبه ایرنا، آمارهای رسمی و نظرسنجی های انجام گرفته از شهروندان سیاهپوست آمریکایی گویای این واقعیت است که این شهروندان در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ حضور پرشورتری دارند. شاید یکی از علت های اصلی این مسئله، دلیلی است که جوان سیاهپوست ۲۲ ساله در گفت‌وگو با شبکه سی ان ان مطرح کرده است.

«لوئیس مک کالب» شهروند ۲۲ ساله آمریکایی برای نخستین بار در شهر سنت پل ایالت مینه سوتا رای خود را به صندوق انداخته است. وی در پاسخ به سوال شبکه سی ان ان مبنی بر اینکه چه چیز موجب شده که او پس از سال هایی که در انتخابات شرکت نکرده، این بار به صحنه بیاید گفت که مرگ «جورج فلوید» به او انگیزه داده تا در این دوره انتخابات ریاست جمهوری رأی دهد.

وی گفت: من به عنوان یک سیاه پوست که در آمریکا زندگی می کنم احساس امنیت نمی کنم. اما وضعیت کشور را درک می کنم و می فهمم که بسیاری از این موارد به طور سیستماتیک و سازمان یافته است. بنابر این ما باید به طور سیستماتیک تغییراتی ایجاد کنیم، به همین دلیل است که من آمده ام تا از حق رأی خود استفاده کنم.

مک کالب با کلاهی که روی آن عبارت «نفس می کشیم» نقش بسته بود در محل رای گیری حاضر شده تا به گفته خود اعتراضش را به سیستم تبعیض آلود ایالت متحده به نمایش بگذارد. وی همچنین به خبرنگار سی ان ان گفت که در پشت برگه رای خود نام مردان و زنان سیاهپوستی را که توسط پلیس کشته شده اند، نوشته است.

یکی از دلایل مشارکت بالا و تقریبا بی سابقه مردم آمریکا در این دوره از انتخابات، رویکردها و سیاست های آزار دهنده دولت ترامپ از جلمه تبعیض نژادی است که باعث خشونت وناارامی های گسترده در ماه های اخیر شد.

طی ۶ ماه گذشته و درپی کشته شدن «جورج فلوید» شهروند سیاهپوست آمریکایی به دست افسر پلیس سفیدپوست این کشور، اعتراض های گسترده ای در مخالفت با نژادپرستی و خشونت پلیس سراسر ایالات متحده را فرا گرفته است. یکی از شهرهایی که صحنه اعتراض های گسترده مردمی بوده، شهر پورتلند در ایالت اورگان است.

در واکنش به این اعتراضات ترامپ معترضان را جانور و احمق های هوادار جو بایدن رقیب دموکرات خود در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ نامیده و خواستار اجرای نظم و قانون و استفاده از اف بی آی و ماموران فدرال علیه این افراد و زندانی شدن آنها شده است.

رییس جمهوری آمریکا همچنین بارها در سخنان و پیام های توییتری خود، از گروه های برتری طلب سفیدپوست حمایت کرده است. در همین حال سرکوب اعتراض های ضد نژادپرستی در شهر پورتلند با نزدیک شدن به زمان انتخابات ۲۰۲۰ ریاست جمهوری شدت یافته است.

طبق تحلیل خبرگزاری آسوشیتدپرس در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا بیش از یک رای از هر ۴ رای (۲۷ درصد) از سوی رای دهندگان جدید یا افرادی که هر از گاهی رای می دهند مانند شهروندان رنگین پوست داده می شود. این افراد، کسانی هستند که یا در گذشته هرگز رای نمی دادند و یا در کمتر از نیمی از انتخابات هایی که واجد شرایط شرکت کردنش بودند، شرکت کرده اند.

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *