یکشنبه 09 اردیبهشت 1403 - Sunday 28 April 2024

میشل عون: لبنان از حقوق نفتی و گازی خود کوتاه نمی آید

میشل عون: لبنان از حقوق نفتی و گازی خود کوتاه نمی آید

 رئیس جمهوری لبنان گفت این کشور از حقوق خود در بهره برداری از منابع نفتی و گازی خود کوتاه نمی آید.

به گزارش ایرنا، میشل عون در نشست با گروهی از نمایندگان پارلمان این کشور اضافه کرد: لبنان موضع واحد خود درباره پیشنهاد از سرگیری مذاکرات غیرمستقیم که حقوق لبنان را تامین کند به اطلاع میانجی آمریکایی می رساند.

وی افزود: لبنان خواستار ادامه مذاکرات غیر مستقیم برای تعیین مرزهاست و این مذاکرات به خاطر اینکه دشمن حاضر نبود خط ۲۹ را به عنوان خط مورد مناقشه بپذیرد متوقف شد.

عون تاکید کرد: طرف لبنانی خط ۱ (خط مورد ادعای رژیم صهیونیستی) و خط هوف(خط میان خط ۲۳ و خط ۱) را به عنوان خطوط مورد مناقشه نمی پذیرد و لبنان از حقوق نفتی و گازی خود کوتاه نمی آید و تهدیدات دشمن صهیونیستی که برخلاف همه قوانین و معاهدات بین المللی است را نمی پذیرد.

وی هرگونه ارتباط میان مذاکرات برای تعیین مرزها با واردات گاز از مصر و اردن و یا مذاکرات با صندوق بین المللی پول را رد کرد.

رئیس جمهوری لبنان گفت: رئیس جمهوری مسئول مذاکرات است و پس از رسیدن به توافق، هیات وزیران باید آن را تایید و به مجلس ارسال کند ولی چنین توافقی تاکنون در موضوع خط ۲۹ انجام نشده است.

عون گزارشی درباره توقف حفاری در میدان شماره ۴ به نمایندگان ارائه کرد و گفت: توجیهات شرکت مسئول حفاری در این بلوک درباره توقف کار قانع کننده نبود و این تصمیم را در سایه فشارهای خارجی گرفته است.

مذاکرات غیرمستقیم لبنان و رژیم صهیونیستی با میانجیگری آمریکا برای ترسیم مرزهای دریایی در اکتبر ۲۰۲۰ میلادی و پس از حدود دو سال گفت وگو بین آمریکا و لبنان آغاز شد. پرونده مذاکرات غیرمستقیم در لبنان توسط «نبیه بری» رئیس مجلس این کشور مدیریت شد. این مذاکرات در ماه مه ۲۰۲۱ میلادی، پس از آنکه لبنان نقشه‌های تازه‌ای را برای تثبیت حق خود در مرز آبی مطرح کرد، متوقف شد.

به تازگی شرکت یونانی «انرژین» مجوز اکتشاف گاز در میدان «کاریش» واقع در منطقه مورد مناقشه را از تل‌آویو گرفته و در این چارچوب رژیم صهیونیستی از ورود یک کشتی حفاری به این منطقه به منظور آماده سازی برای شروع اکتشاف نخستین چاه گاز در آن خبر داده است؛ امری که با واکنش شدید و هشدار طرف های لبنانی روبرو شده است.

براساس گزارشها، این کشتی برای استخراج گاز طبیعی مایع وارد میدان گازی کاریش شده و از خط ترسیمی ۲۹ عبور کرده و در ۵ کیلومتری خط ترسیمی ۲۳ در منطقه مورد مناقشه با لبنان قرار گرفته است.

لبنان در جریان مذاکرات قبلی بر حق خود برای گسترش دسترسی به آبهای مدیترانه به سمت جنوب و افزایش این دسترسی از ۸۶۰ کیلومتر مربع به ۲ هزار و ۳۰۰ کیلومتر مربع تاکید کرده است.

پیش تر نیز «موریس سلیم» وزیر دفاع دولت پیشبرد امور لبنان تحرکات رژیم صهیونیستی در مناطق مورد مناقشه را تحریک‌آمیز خواند و گفت: تحرکات اسرائیل در منطقه مورد مناقشه در جنوب لبنان چالشی و تحریک آمیز است و نقض آشکار ثباتی است که منطقه جنوب لبنان از آن برخوردار است.

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *