شنبه 08 اردیبهشت 1403 - Saturday 27 April 2024

ناکامی آمریکا در شورای امنیت به روایت رسانه‌های اسپانیایی‌زبان

ناکامی آمریکا در شورای امنیت به روایت رسانه‌های اسپانیایی‌زبان

رسانه‌های اسپانیایی زبان از روز گذشته یعنی ساعاتی پس از نشست سه‌شنبه شورای امنیت، ضمن بازتاب رد قاطعانه درخواست غیرقانونی آمریکا از سوی اکثریت اعضای شورای امنیت برای بازگشت تحریم‌ها علیه ایران، آن را شکستی دیگر برای واشنگتن در مجامع بین‌المللی برشمردند.

به گزارش ایرنا، نشریه ونزوئلایی اولتیماس نوتیسیاس ضمن یادآور نمودن رأی اکثریت اعضای شورای امنیت مبنی بر اینکه آمریکا با خروج از توافق هسته‌ای در سال ۲۰۱۸میلادی، هیچ حقی برای استفاده از مکانیسم بازگشت تحریم‌ها علیه ایران ندارد، ضمن بازتاب واکنش‌های بین‌المللی در حاشیه نشست روز سه‌شنبه هیأت‌های کارشناسی با موضوع بررسی اوضاع خاورمیانه،  درخصوص مساله توافق هسته‌ای بین المللی ایران نوشت:

«دیان دیجانی» سفیر اندونزی و رییس دوره‌ای شورای امنیت در این باره تصریح کرد: به دلیل عدم اجماع بین اعضا، شورای امنیت درباره این موضوع اقدام دیگری انجام نخواهد داد.

همچنین روسیه به عنوان یکی از قدرت‌های دارای حق وتو با ردّ قاطعانه این اقدام آمریکا، ضمن تاکید بر اظهارات ریاست اندونزی شورا، اعلام کرد که مکانیسم موردنظر آمریکا برای بازگشت تحریم‌ها هرگز به وقوع نخواهد پیوست.

این نشریه با تاکید بر پاسخ منفی آژانس بین المللی انرژی اتمی به درخواست غیرموجّه آمریکا نوشت:

اندونزی که ریاست این دوره شورای امنیت سازمان ملل را بر عهده دارد، اطمینان داد که این سازمان به دلیل عدم اجماع در بین اعضا در رابطه با درخواست آمریکا برای برقراری تحریم ها علیه ایران هیچ اقدامی نخواهد کرد.

این رسانه ونزوئلایی در پایان نوشت:

آمریکا پس از شکست تلاش‌هایش برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران در شورای امنیت به دنبال دستاویز دیگری چون مکانیسم بازگشت تحریم‌ها علیه ایران متوسل شد که با پاسخ منفی اکثریت اعضای شورای امنیت مواجه شده است.

نشریه اسپانیایی لاوانگواردیا نیز با تیتر «شورای امنیت به درخواست آمریکا برای تحریم علیه ایران عمل نخواهد کرد» نوشت:

اندونزی به عنوان رییس دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل، تاکید کرد که با توجه به عدم اجماع اعضا، هیچ اقدامی درجهت خواسته آمریکا برای بازگشت تحریم های ایران نخواهد کرد.

این نشریه نیز ضمن اشاره به درخواست اجرای طرح مکانیسم ماشه آمریکا، تصریح کرد که اکثریت اعضای شورای امنیت ازجمله قدرت‌های دارای حق وتو، بر این باورند که درخصوص اجرای این مکانیسم که تاکنون رخ نداده، آمریکا با خروج از برجام دیگر حقی برای استفاده از مکانیسم یادشده ندارد.

لاوانگواردیا نیز همانند نشریه اولتیماس نوتیسیاس با بازتاب واکنش اعضای شورای امنیت ازجمله ردّ قاطعانه روسیه، آمریکا را در تلاش مذبوحانه‌ای دیگر ناکام دانست.

نشریه ائوروپاپرس نیز پس از ارائه بازتابی مشابه از آراء اعضای شورای امنیت، در پایان به نقل از «حسن روحانی» رییس جمهوری ایران نوشت:

فشار حداکثری اعمال شده از سوی آمریکا درباره ایران ناکام ماند و قدرت دیپلماسی ایران در سطح بین المللی، پس از شکست واشنگتن در سازمان ملل آشکارتر شد.

این نشریه اسپانیایی در پایان بخشی از پیام تلویزیونی رییس جمهوری ایران را به نقل از یک رسانه ایرانی آورد:

ما ثابت کرده ایم که با وجود این فشارها همچنان کشور را مدیریت کرده و به لطف خدا بر اتحاد خود پابرجا خواهیم بود. بدون شک فشارهای آمریکا شکست خواهد خورد.

حتی بخش اسپانیایی شبکه رادیو تلویزیو ن صدای آمریکا نیز به صراحت اذعان کرد که شورای امنیت خواسته آمریکا در برابر ایران را رد کرد.

این شبکه آمریکایی نیز با وجود وارد کردن اتهامی بی‌اساس به شورای امنیت مبنی بر حمایت از تروریستها، با اشاره به بیانیه دیان دیجانی سفیر اندونزی و رییس دوره ای شورای امنیت بر پاسخ منفی خواسته غیرمنطقی این کشور صحه گذاشت.

دیگر رسانه های اسپانیایی زبان همچون اینفوبائه، لاپرنسا، نوتیمریکا و … نیز در بازتاب‌هایی مشابه، پاسخ منفی شورای امنیت به درخواست غیرقانونی آمریکا را انعکاس دادند.

انتهای پیام  

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *