یکشنبه 09 اردیبهشت 1403 - Sunday 28 April 2024

وزیر خارجه سوئد تبعات عضویت فنلاند و کشورش در ناتو را اعلام کرد

وزیر خارجه سوئد تبعات عضویت فنلاند و کشورش در ناتو را اعلام کرد

وزیر خارجه سوئد با اشاره به احتمال بسیار بالای درخواست فنلاند برای عضویت در ائتلاف نظامی ناتو، اعلام کرد که عضویت این کشور یا حتی سوئد در پیمان یادشده موجب افزایش تنش ها خواهد شد.

به گزارش مهر به نقل از رویترز، «آن لیند» وزیر خارجه سوئد در گفتگو با تلویزیون این کشور اعلام کرد که فنلاند تقریباً به طور قطع درخواست عضویت در ناتو خواهد کرد.

لیند در این باره گفت: ما کم و بیش می‌دانیم که آنها (فنلاند) برای عضویت در ناتو درخواست خواهند داد و این مسئله کل توازن را تغییر می‌دهد. اگر یکی از کشورهای ما به این ائتلاف بپیوندد، می‌دانیم که تنش‌ها افزایش می‌یابد.

وزیر خارجه سوئد در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا به گمان وی فنلاند به عضویت ناتو در خواهد آمد یا خیر، گفت: گمان کنم این مسئله را بشود مطمئناً تأیید کرد.

انتظار می‌رود هر دو کشور سوئد و فنلاند در مورد پیوستن به ائتلاف نظامی ناتو در هفته‌های آینده تصمیم بگیرند.

«پکا هاویستو» وزیر خارجه فنلاند نیز روز جمعه اعلام کرد که امیدوار است فنلاند و سوئد همزمان تصمیمات مشابهی بگیرند.

همچنین «ینس استولتنبرگ» دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) نیز پیشتر اعلام کرده بود در صورتی که فنلاند و سوئد تصمیم به درخواست برای عضویت در ناتو بگیرند، روند الحاق به سرعت پیش خواهد رفت و اقدامات موقت تا زمانی که به عضویت رسمی ناتو درآیند، اعمال خواهد شد.

این در حالی است که روسیه نسبت به عضویت دو کشور یادشده در پیمان نظامی مذکور هشدار داده است.

«دیمیتری مدودف» نایب رئیس شورای امنیت ملی روسیه در این رابطه گفته بود: به این ترتیب، شمار دشمنان رسمی روسیه بیشتر شده و طبیعتاً مجبور به تقویت مرزهای خود خواهیم بود.

فنلاند به تنهایی ۱۳۴۰ کیلومتر مرز زمینی با روسیه دارد.

همچنین لازم به ذکر است که یکی از دلایل عمده درگیری‌های کنونی در اوکراین، متعهد نبودن ناتو به عدم گسترش به سمت شرق اروپا و سعی در جذب کردن اوکراین در این ائتلاف بوده است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *