یکشنبه 16 اردیبهشت 1403 - Sunday 05 May 2024

پاریس و لندن قطعنامه ایجاد منطقه امن در کابل ارائه می‌کنند

پاریس و لندن قطعنامه ایجاد منطقه امن در کابل ارائه می‌کنند

 رویترز با اشاره به نزدیک شدن به پایان مهلت خروج نیروهای نظامی خارجی از افغانستان نوشت: امانوئل مکرون از ارائه قطعنامه ای به شورای امنیت سازمان ملل برای ایجاد منطقه امن در کابل با همکاری انگلیس خبر داد.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا به نقل از این خبرگزاری انگلیسی، «امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه امروز یکشنبه گفت که کشورش همراه با انگلیس قطعنامه ای را به نشست اضطراری سازمان ملل متحد که قرار است دوشنبه در مورد افغانستان برگزار شود، ارائه می دهند و در آن منطقه ای امن در کابل با هدف حافظت از افرادی که قصد خروج از کشور را دارند، ایجاد می شود.

مکرون در مصاحبه ای که امروز منتشر شد، به روزنامه فرانسوی “لو ژورنال دو دیمانش” (Le Journal du Dimanche)) گفت: «هدف قطعنامه ما تعیین منطقه ای امن در کابل، تحت کنترل سازمان ملل متحد است که به عملیات بشردوستانه ادامه دهد».

«آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد قرار است فردا دوشنبه نشستی با موضوع افغانستان با نمایندگان انگلیس، فرانسه، آمریکا، چین و روسیه به عنوان اعضای دائم شورای امنیت که دارای حق وتو هستند، تشکیل دهد.

مکرون دیروز شنبه گفت که فرانسه در حال مذاکرات اولیه با طالبان در مورد وضعیت انسانی در افغانستان و احتمال خروج بیشتر افراد از این کشور است.

نیروهای نظامی آمریکا که از فرودگاه کابل محافظت می کنند، قرار است پس از دو دهه حضور نظامی تا مهلت تعیین شده سه شنبه (۳۱ اوت) توسط «جو بایدن» رئیس جمهوری ایالت متحده از این کشور خارج شوند. بنابر اعلام وزارت دفاع آمریکا از تاریخ ۱۴ اوت (۲۳ مرداد) تاکنون ۱۱۳ هزار و ۵۰۰ نفر را از فرودگاه افغانستان خارج کرده است. فرانسه از جمله کشورهایی است که از فرودگاه کابل کاملا خارج شده است.

از سوی دیگر، روزنامه نیویورک تایمز دیروز شنبه نوشت که قرار است ترکیه، قطر و کشورهای عضو “گروه هفت” از روز دوشنبه وضعیت اداره فرودگاه بین المللی “حامد کرزی” افغانستان را مورد بحث و بررسی قرار دهند. اما سخنگوی طالبان هرگونه اداره فرودگاه افغانستان توسط ترکیه را رد کرد. «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه هم روز جمعه گفته بود که طالبان از این کشور خواسته است تا پس از خروج نیروهای آمریکایی، اداره فرودگاه افغانستان را در دست گیرد.

گزارش ها حاکی از آن است همزمان با خروج نیروهای نظامی آمریکا و ائتلاف بین المللی از کابل، نیروهای طالبان مسیرهای دسترسی به فرودگاه بین المللی را به روی شهروندان افغان مسدود کرده‌اند.

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *