دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - Monday 29 April 2024

کارشناس فرانسوی : دیر یا زود، مذاکرات برجام باید از سر گرفته شود

کارشناس فرانسوی : دیر یا زود، مذاکرات برجام باید از سر گرفته شود

 «اِروه غناد» (Hervé Ghannad) کارشناس مسائل ایران و مدیر مرکز بین‌المللی تجارت «وِلِر» معتقد است مذاکرات پیرامون برجام باید دیر یا زود از سر گرفته شود.

نویسنده رساله دانشگاهی «هویت و سیاست خارجی ایران» در گفت و گو با بخش فرانسوی اسپوتنیک با بیان این که اروپایی‌ها برای مذاکرات آتی پیام‌های حسن نیت به ایرانیان ارسال می‌کنند، افزود: یکی پس از ترامپ وجود خواهد داشت. بنابراین در هر حال، دیر یا زود باید به میز مذاکره برگردیم.

به گزارش ایرنا این کارشناس فرانسوی می گوید اروپایی‌ها در موضوع ایران بر روی شکست ترامپ انتخابات آتی شرط ‌بندی می‌کنند. آنها به آرامی مشغول پیشبرد تعاملات میان خود هستند تا در زمان مناسب، با انجام مذاکرات ( درباره برجام) بار دیگر کنترل آن را بدست گیرند.

اسپوتنیک نوشت: این کارشناس مسائل ایران از بازی دپیلماتیک اروپایی‌ها که سلاحی موثر در مقابل تصمیم‌های ترامپ ندارند، رمزگشایی می‌کند. پس از  ادعاهای مطرح شده در جریان نشست اخیر شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی و تکذیب آن از سوی ایران، اروپایی‌ها لحن خود را شدت بخشیدند. آنها از یک سو اعلام کردند که از هیچ تلاش یکجانبه‌ای برای اعمال مجدد تحریم‌ها حمایت نمی‌کنند و از طرف دیگر این انتظار را داشتند که ایرانی‌ها با وجود خروج ترامپ از توافق، بندهای توافق وین را رعایت کنند.

غناد می‌گوید:‌ اروپایی‌ها نمی توانند بر واشنگتن اعمال فشار کنند  چون سلاح موثری برای این کار ندارند. تا زمانی که ترامپ در کاخ سفید باشد، آمریکایی ها از فشار بر ایران نمی‌کاهند.

این کارشناس گفت: به هر میزان که تحریم‌ها بیشتر باشد، فضای خصومت هم بیشتر می‌شود. ایران به دنبال آن است که اثبات کند که می‌تواند مستقل رفتار کند.

جمهوری اسلامی ایران، در چنین شرایطی، مذاکره با دولت ترامپ را به طور کلی «بی‌ثمر» می‌داند. خروج یکجانبه آمریکا از توافق برجام، پیش شرط هرگونه گفت و گویی را از میان برده است.

وزرای امور خارجه سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان روز جمعه گذشته با صدور بیانیه‌ای مشترک تصریح کردند که از بازگشت تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه ایران حمایت نمی کنند.

در این بیانیه که پس از دیدار اخیر دیپلمات‌های ارشد سه کشور در برلین منتشر شد، آمده است که چنین اقدامی با تلاش‌های آن‌ها برای حفظ برجام ناسازگار است.

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *