شنبه 15 اردیبهشت 1403 - Saturday 04 May 2024

کره جنوبی به دنبال تعلیق توافقنامه نظامی با کره شمالی است

کره جنوبی به دنبال تعلیق توافقنامه نظامی با کره شمالی است

 دفتر ریاست جمهوری کره جنوبی امروز (سه شنبه) پیشنهاد داد در صورتی که کره شمالی اقدام به پرتاب موشک فضاپیما کند، توافقنامه نظامی ۲۰۱۸ بین دوکره تعلیق شود.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری یونهاپ، یک مقام ارشد دفتر ریاست جمهوری کره جنوبی این سخنان را درحالی مطرح کرد که کره شمالی به ژاپن درباره برنامه پیونگ‌یانگ برای سومین پرتاب موشک فضایی خود در بازه زمانی یکم تا دهم آذر اطلاع داده است.

به عقیده سئول این اقدام ممکن است تلاشی از سوی کره شمالی برای قرار دادن یک ماهواره جاسوسی نظامی در مدار زمین باشد.

این مقام ارشد در مصاحبه‌ای در لندن گفت: اگر «بند پیشبرد روابط بین دوکره» را به دقت مطالعه کنید، هر گفت و گویی میان کره شمالی و کره جنوبی ممکن است بنا به دلایل خاصی مانند دلایل مربوط به امنیت ملی به طور کلی یا جزئی تعلیق شود.

وی افزود: ما می‌توانیم طبق این بند از قرارداد عمل کنیم و به دلیل اینکه نوع تحریکات کره شمالی هنوز مشخص نیست، بسته به نوع و مقیاس تحریکات آن، درباره گستره و جزئیات اقدامات لازم درباره توافقنامه ۱۹ سپتامبر تصمیم می‌گیریم.

یون سوک یول رئیس جمهوری کره‌ جنوبی هم اکنون برای سفری چهار روزه در انگلیس به سر می‌برد.

«توافقنامه جامع نظامی» روز ۱۹ سپتامبر ۲۰۱۸ (۲۸ شهریور ۹۷) در زمان ریاست جمهوری مون جه این امضا شد. در این توافقنامه آمده است همه فعالیت‌های نظامی خصمانه میان دوکره لغو، مناطق حائل در دریا ایجاد و منطقه غیرنظامی به منطقه ای صلح‌آمیز مبدل شود.

دفتر ریاست جمهوری کره جنوبی اظهار کرده است که کره شمالی این توافقنامه را مدت‌ها نقض کرده و مواضع دفاعی کره جنوبی را محدود ساخته است.

این مقام تاکید دارد که برنامه‌ای در دستور کار است تا در صورتی که کره شمالی برنامه پرتاب موشک خود را عملی سازد، یون سوک یول باوجود مشغله کاری خود در لندن، بتواند درباره آن سخنرانی کند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *