جمعه 14 اردیبهشت 1403 - Friday 03 May 2024

رویوران: آتش‌بس در غزه را «میدان» مشخص می‌کند/ تبادل اسرا بزودی انجام می‌شود

رویوران: آتش‌بس در غزه را «میدان» مشخص می‌کند/ تبادل اسرا بزودی انجام می‌شود

یک کارشناس مسائل بین‌الملل با ابراز تاسف از اینکه در سطح رهبران جهان اسلام، اراده حقیقی برای تقابل با رژیم صهیونیستی وجود ندارد، گفت: این مسئله بین محور مقاومت که اراده حقیقی برای مقابله با اسرائیل دارد و سایر کشورهای اسلامی و عربی که نمایشی کار می‌کنند، یک نوع تمایز جدی ایجاد می‌کند.

«حسین رویوران» در گفت‌وگو با ایسنا در رابطه با دلایل اجرا نشدن آتش‌بس موقت یا دائمی در غزه با وجود صدور قطعنامه در مجمع عمومی و شورای امنیت سازمان ملل گفت: قطعنامه شورای امنیت درباره آتش‌بس صحبت از توقف دارد، نه آتش‌بس و به همین دلیل قطعنامه بسیار ضعیفی است. هم‌چنین این قطعنامه هیچ نوع اجبار و ضرب‌الاجلی هم برای آتش بس تعیین نکرده است.

این کارشناس مسائل منطقه و فلسطین اظهار کرد: آتش بس در غزه را «میدان» مشخص می‌کند نه شورای امنیت. رژیم صهیونیستی تصور می‌کرد با اقداماتی که با اشغال شمال غزه انجام داده، حماس را از بین برده است و این منطقه را از حضور حماس پاک‌سازی کرده است اما روز دوشنبه سه بار از این منطقه به سمت تل‌آویو موشک شلیک شد و این نشان می‌دهد که مقاومت در آنجا هنوز حضور دارد و رژیم صهیونیستی توان پاک‌سازی آن منطقه از حماس را ندارد. این عدم موفقیت فشار جدی به ارتش این رژیم می‌آورد که می‌تواند در نهایت به آتش بس موقت یا دائمی بینجامد.

وی مبادله اسرای اسرائیلی و فلسطینی را از دیگر نشانه‌های قدرت حماس در تعاملات و تحولات منطقه دانست و گفت: اسرائیل و آمریکا برای تبادل اسرا اعلام آمادگی کردند اما در نهایت این حماس است که در این رابطه تعیین‌کننده است و باید شروطی که برای این مساله تعیین کرده جزء به جزء انجام شود.

رویوران در پاسخ به اینکه در ۴۸ ساعت آینده شاهد تبادل اسرا میان حماس و رژیم صهیونیستی خواهیم بود، گفت: بله تبادل اسرا انجام می‌شود و به نظرم میدان چنین چیزی را به رژیم صهیونیستی تحمیل خواهد کرد.

رسانه‌های رژیم صهیونیستی روز سه‌شنبه گزارش کردند که این رژیم ۳۰۰ زن و کودک اسیر فلسطینی را جهت تبادل و آزادسازی انتخاب کرده است. همچنین شبکه سی‌بی‌اس آمریکا امروز اعلام کرد که (از طریق مذاکراتی غیرمستقیم) یک قرارداد تبادل اسرا میان حماس و رژیم صهیونیستی در حال شکل‌گیری است.

طبق گزارش این شبکه آمریکایی، قرارداد شامل آزادسازی ۵۰ اسیر صهیونیستی در مقابل موافقت این رژیم با انتقال گسترده‌تر کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه خواهد بود.

سی‌بی‌اس آمریکا در ادامه گزارش کرد، این قرارداد شامل مسائل متعددی است که مهم‌ترین آن‌ها توقف موقت درگیری‌هاست اما هنوز مشخص نیست مدت این آتش‌بس چقدر است و همین‌طور به گفته برخی منابع آگاه این قرارداد شامل انتقال سوخت خواهد بود.

این کارشناس مسائل فلسطین و منطقه درباره تاکید مقام رهبری برای قطع روابط سیاسی کشورهای اسلامی با رژیم صهیونیستی گفت: متاسفانه سازمان همکاری‌ اسلامی آن‌طور که شاید و باید عمل نکرد و حتی اینکه رابطه با رژیم صهیونیستی تعلیق شود یا کالاهای اسرائیلی تحریم شود را مورد توجه و تصمیم قرار نداد.

مقام معظم رهبری در جریان بازدید از نمایشگاه دستاوردها و توانمندی‌های نیروی هوافضای سپاه در جمع فرماندهان و مسئولان دانشگاه علوم و فنون هوافضای عاشورا، وظایف و عملکرد دولت‌های مسلمان گفتند: برخی دولت‌های اسلامی به ظاهر در مجامع، جنایات رژیم صهیونیستی را محکوم کردند و برخی هم تاکنون محکوم نکرده‌اند اما این، قابل قبول نیست. کار اصلی آن است که شریان و جریان حیاتی رژیم صهیونیستی قطع شود و دولت‌های اسلامی مانع از رسیدن انرژی و کالا به این رژیم شوند.

رهبر انقلاب اسلامی خاطرنشان کردند: دولت‌های اسلامی حداقل برای یک مدت محدود رابطه سیاسی خود را با رژیم صهیونیستی قطع کنند و ملت‌ها هم باید با ادامه تجمعات و تظاهرات خود، نگذارند مظلومیت ملت فلسطین فراموش شود.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *