یکشنبه 09 اردیبهشت 1403 - Sunday 28 April 2024

” وقف – نذر ” رسانه رضوی علیه آلاف التحیه و الثناء ( رواپرس ) / درخشش آثار ملاصدرا در کتابخانه و موزه ملی ملک

” وقف – نذر ” رسانه رضوی علیه آلاف التحیه و الثناء ( رواپرس ) / درخشش آثار ملاصدرا در کتابخانه و موزه ملی ملک
ایران اسلامی، سرزمین مشاهیر و دانشمندان بزرگی است که در رشته‌های گوناگون سرآمد زمانه خود بودند و نام‌شان به دلیل تألیفات ارزشمندشان در تاریخ ماندگار شده است.

«صدرالدین محمد بن ابراهیم ‌بن یحیی شیرازی» معروف به ملاصدرا از جمله این نام‌آوران است. او از بزرگان فلسفه و حکمت اشراق، شاگردان شیخ بهایی و صاحب فرضیه حرکت جوهری است. در این مجال، به مناسبت یکم خردادماه؛ روز بزرگداشت ملاصدرا به معرفی مجموعه‌ای از آثار خطی گنجینه کتابخانه و موزه ملی ملک بزرگترین موقوفه فرهنگی آستان قدس رضوی در تهران با محوریت ملاصدرا می‌پردازیم.
نسخه‌ای از «الأربعون حدیثا» تألیف شیخ بهایی به دست‌خط ملاصدرا در سرسرای این موقوفه در کنار دست‌خط‌های مشاهیری همچون علامه مجلسی، صائب تبریزی و علامه حلی چشم‌نوازی می‌کند. مجموعه‌ای از چهل حدیث در این اثر ذکر شده که ملاصدرا کتابت آن را در شنبه 28 صفر سال 1006 هجری قمری به پایان رسانده است. همچنین تعدادی نسخه خطی از تألیفات این فیلسوف برجسته شیعه در گنجینه کتابخانه ملی ملک نگهداری می‌شود که در پرتوی نیک‌اندیشی حاج حسین آقا ملک بنیانگذار و واقف مؤسسه کتابخانه و موزه ملی ملک گردآوری و بر این مجموعه وقف شده است. این آثار تألیفی ملاصدرا به خط‌های نسخ، نستعلیق و شکسته نستعلیق بر روی کاغذهای ترمه، آهار مهره فرنگی و فستقی کتابت شده است.
به طور نمونه نسخه خطی از تفسیر سوره واقعه قرآن کریم به تألیف ملاصدرا در این گنجینه وجود دارد که در قرن 12 قمری هم‌زمان با دوره صفویه نوشته و با تیماج مشکی مجلد شده است. نسخه «اسرار الایات و انوار البینات» هم که جلد روی آن پارچه گلدار با سجاف چرمی است، در قرن 12 قمری نگاشته شده است. همچنین «اکسیر العارفین فی معرفه طریق الحق الیقین» و «الحشریه» (به زبان عربی) که در قرن 13 قمری نوشته شده است، از دیگر آثار تألیفی این فلیسوف است. جلد این دو اثر خطی هم مقوایی با رویه پارچه است. نسخه «الحکمه المتعالیه فی الاسفار الاربعه العقلیه» که با تیماج قهوه‌ای لایی مجلد شده است، نیز در کنار نسخه‌های خطی از تفسیرهای آیه الکرسی، آیه النور، سوره‌های فاتحه، بقره و زلزله، به عنوان آثار تألیفی ملاصدرا در گنجینه این موقوفه حفظ می‌شود. این نسخه‌ها همچون دیگر آثار خطی کتابخانه ملی ملک مستندنگاری شده است و نسخه دیجیتال آنها در دسترس پژوهشگران قرار می‌گیرد.
همچنین تعدادی از تمبرهای روز بزرگداشت حکیم ملاصدرا در مجموعه تمبرهای یادبود موزه ملی ملک وجود دارد. علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات درباره خدمات غیرحضوری این مؤسسه می‌توانند به وب‌سایت آن به نشانی www.malekmuseum.org مراجعه کنند.

منبع : آستان نیوز

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *