شنبه 08 اردیبهشت 1403 - Saturday 27 April 2024

” وقف – نذر ” رسانه رضوی علیه آلاف التحیه و الثناء ( رواپرس ) / حج؛ عظیم ترین ظرفیت تعاملی در جهان اسلام

” وقف – نذر ” رسانه رضوی علیه آلاف التحیه و الثناء ( رواپرس ) / حج؛ عظیم ترین ظرفیت تعاملی در جهان اسلام
ژوهشگر بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی و مدرس کارگزاران امور حج و زیارت؛ حج را نمایش عظیمی از جامعه مسلمین دانست و گفت: در مناسک حج شاهد عظیم ترین ظرفیت تعاملی در سطح جهان اسلام هستیم.

امیرالله شمقدری، در گفت و گو با آستان نیوز؛ با اشاره به آغاز مناسک حج، اظهار کرد: امروز روز ترویه از نام‌های روز هشتم ذی‌الحجه است که در این روز حجاج عازم سرزمین منا و عرفات می شوند و در واقع مناسک حج از سرزمین مکه به عرفات آغاز می شود.
وی ابراز کرد: در این روز حجاج نیت حج تمتع کرده و پس از بستن احرام، از مکه به سمت منا حرکت می‌کنند، شب را در آنجا بیتوته کرده و صبح عرفه به سمت عرفات رهسپار می شوند.
این پژوهشگر ادامه داد: بر پایه روایات، پوشیدن لباس احرام در این روز برای کسی که حج تمتع انجام می‌دهد، مستحب است. همچنین فقهای شیعه و اهل سنت رفتن به مسجدالحرام با پای برهنه و خواندن دعای ویژه و به جا آوردن طواف و نماز آن و همچنین کوچ به منا و … را از کارهای مستحب در این روز می‌دانند.
شمقدری تصریح کرد: حج تضمین کننده عزت، معنویت و معرفت است و تبادل حال و احوال مسلمین و صله رحم بین‌الملل اسلامی با مناسک حج کلید می خورد؛ با یک نگاه دیگر می توانیم بگوییم حج تمرین تواضع، بندگی و عبودیت است و ابراهیم نماد خدمت به حاجیان و شجاعت و عبودیت است.
وی ادامه داد: حج تقویت روحیه ساده زیستی و رضایت مندی در دنیاست و واقعه ای است که حرکتی هم آهنگ به سوی یک هدف مشترک را شکل می دهد. حج تمرین عفو، گذشت، اغماض، رضایت و قناعت و حرکت به سوی قله معنویت است.
این مدرس کارگزاران امور حج و زیارت در ادامه با بیان اینکه حج طواف در حول یک مدار و حرکت بر مبنای معیار است، گفت: حج فرهنگ عدم دلبستگی و وابستگی به مظاهر معنوی و دنیوی است.
وی با اشاره به فلسفه حج از نگاه امام علی(ع) گفت: حج از مهم ترین فرائضی است که بر مسلمین قرار داده شده است و ائمه(ع) همواره بر اهمیت و جایگاه آن تأکید داشته اند؛ در این میان کلمات و سخنان فراوانی از حضرت علی(ع) در نهج البلاغه گزارش شده است که اهمیت و ضرورت این فریضه را در اسلام بیان می کند. این امام بزرگوار حج را وسیله ای برای آزمون بندگی و عبودیت دانسته تا مردم فروتنی و تواضع خویش را بر خداوند سبحان به اثبات رسانند.
این پژوهشگر افزود: امیر مومنان حضرت امام علی(ع) در خطبه نخست نهج البلاغه که سخن از خلقت آسمان و زمین، آدم و اهمیت قرآن به میان آمده، در فرازی به حج می پردازند که پیام آن این است که حج بیت الله الحرام عصاره اسلام و دربرگیرنده مسائل مهم فردی، اجتماعی، تربیتی، اخلاقی و سیاسی این دینِ خاتم است.
وی خاطر نشان کرد: تمام مناسک حج دارا ی رمز و رازهای فراوان مادی و معنوی مثل طواف، سعی صفا و مروه، هروله، وقوف، قربانی و …. است؛ تمامی مواقف حج منشورکامل معرفت افزایی است و مواقفی همچون عرفات، مشعر، منا و مکه به عنوان ام القرای جهان اسلامی است .

 

 

 

 

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *