جمعه 14 اردیبهشت 1403 - Friday 03 May 2024

” وقف – نذر ” رسانه رضوی علیه آلاف التحیه و الثناء ( رواپرس ) / تولید محصولات آرد رضوی با حداکثر ظرفیت در سال رونق تولید ( تهیه گزارش هدی زاهدی )

” وقف – نذر ” رسانه رضوی علیه آلاف التحیه و الثناء ( رواپرس ) / تولید محصولات آرد رضوی با حداکثر ظرفیت در سال رونق تولید ( تهیه گزارش هدی زاهدی )
امنیت غذایی یکی از دغدغه‌های اصلی کشورها است، از همین رو صنایع و تولیدکنندگان مرتبط به دنبال تولید محصولاتی با کیفیت و سالم برای تأمین سبد محصولات مورد نیاز خانواده‌ها هستند.

سازمان اقتصادی رضوی نیز طی چند سال اخیر سعی کرده تا با ایجاد زنجیره غذا از مزرعه تا سفره، به تحقق امنیت غذایی در جامعه کمک کند. یکی از مجموعه‌های فعال در این حوزه، شرکت آرد قدس رضوی است که با برخورداری از 30 هزار تن ظرفیت ذخیره‌سازی گندم و بهره‌گیری از تکنولوژی‌های نوین در زمینه تولید آرد و انواع محصولات آردی، در تلاش است محصولاتی با کیفیت در خور توجه را به جامعه ارائه کند. در گفت و گو با علی پهلوان زاده؛ سرپرست شرکت آرد قدس رضوی به فعالیت‌های این مجموعه در سال 1398 پرداخته‌ایم.

این مجموعه چه رویکردی را در سال 98 پیگیری کرده است؟
خرید مواد اولیه با کیفیت به ویژه گندم که علاوه بر این که کمترین ضایعات را داشته باشد، باعث تولید محصول کیفی شود، مهم‌ترین دغدغه و رویکرد شرکت آرد قدس رضوی در سال جاری بوده است.

این شرکت در سال 1398 چه اقداماتی را در راستای شعار سال که تحقق رونق تولید بود، انجام داده؟
پژوهش‌ها و تحقیقات مربوط به تولید آرد کینوا در شرکت آرد قدس رضوی انجام شده و در صورت تخصیص بودجه نسبت به فرآوری محصول کینوا و نیز تولید آرد و پرک کینوا به صورت بسته‌بندی شده اقدام می‌شود. با راه‌اندازی واحد تولید محصول کینوا به تبع آن مسیر اشتغال‌زایی برای شرکت فراهم خواهد شد.

چقدر توانسته‌اید بر اساس برنامه‌های پایش، اهداف در نظر گرفته شده در 11 ماهه سال 98 را اجرا کنید؟
شرکت در طی 11 ماهه سال 98 توانست بودجه در نظر گرفته شده را 100 درصد محقق سازد

تحریم‌ها چه نقشی در برنامه‌ریزی‌های این مجموعه برای رونق تولید داشته است؟
تحریم‌ها نه تنها نتوانسته تولید را در شرکت متوقف کند و تحت‌الشعاع قرار دهد، بلکه با تعهد کارکنان شرکت، توانسته‌ایم به یاری حق از تحریم‌ها به عنوان فرصتی جدید استفاده کنیم و نسبت به سال‌های گذشته، بیشترین فروش را در عرضه محصولات داشته باشیم.

برای رونق تولید در این مجموعه چه راهکاری دارید؟
به لحاظ غنی بودن محصول کینوا از مواد پروتیینی در صدد راه‌اندازی خط بسته‌بندی دانه کینوا و تولید آرد کینوا هستیم که برای مصرف بیماران سلیاکی مناسب است؛ ضمن این که تحقق آن باعث جلوگیری خروج ارز از کشور می‌شود. لذا با توجه به امکانات موجود در شرکت و قابلیت دانش کارکنان در حوزه‌های تحقیق و توسعه محصولات جدید با تخصیص بودجه از سازمان بالادستی، آمادگی لازم را برای راه‌اندازی واحد تولیدی فرآوری محصول کینوا در تولید گسترده داریم.

به نظر شما دولت چه نقشی در تحقق رونق تولید در صنعت آرد کشور دارد؟
دولت با تأمین گندم مرغوب، نقش به سزایی در تولید آرد کارخانجات دارد که تحقق آن موجب رضایت‌مندی نانوایان و مصرف‌کنندگان خواهد شد.

این مجموعه با چه رویکردی تحقق اقتصاد مقاومتی را در دستور کار خود قرار داده است؟
شرکت آرد قدس رضوی با توجه این که موقوفه حضرت امام رضا(ع) است، لذا برنامه‌های خود را در راستای فرامین رهبر معظم انقلاب همچون رویکرد اقتصاد مقاومتی قرار داده است که از جمله این برنامه‌ها می‌توان به ارتقاء کیفیت اشاره کرد. برای افزایش کیفیت محصولات نیز تأمین و خرید ماده اولیه با کیفیت یعنی گندم را در دستور کار قرار داده شده تا بتوانیم بهترین محصولات را با بالاترین کیفیت در اختیار مصرف‌کنندگان قرار دهیم.

رشد بهره‌وری در اقتصاد، یکی دیگر از موضوعات مهم در بندهای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است. در این خصوص چه اقداماتی صورت گرفته است؟
در سال 1398 با بهره‌مندی از توان کارکنان فنی و اجرای بسیاری از امور در داخل مجموعه، توانستیم هزینه‌های تعمیرات را کاهش دهیم. کاهش هزینه‌ها در واحد تولید، اقدام دیگری به منظور رشد بهره‌وری می‌باشد که به وسیله خرید مواد اولیه با کیفیت با کمترین ضایعات و صرفه‌جویی در هزینه‌ها محقق شده است. همچنین توان رقابت محصولات شرکت در مقایسه با سایر رقبا از طریق تجهیز دستگاه‌ها و تولید محصول مطابق با نیازهای مشتری افزایش یافت. در سال 1398 شاهد استفاده حداکثری از ظرفیت‌های موجود در کارخانه بوده‌ایم که در این راستا از تمام توان تولیدی خود استفاده کرده‌ایم و البته در بعضی موارد به دلیل عدم تأمین ماده اولیه گندم از سوی شرکت غله و خدمات بازرگانی به ناچار با ظرفیتی کمتر از تمام توان به کار خود ادامه داده‌ایم. علاوه بر این، توجه به مشتریان و جلب نظر آن‌ها، توزیع محصول با کیفیت در بازار، تعیین قیمت تمام شده محصولات با در نظر گرفتن توان مشتریان و تأمین سود شرکت، بخشی از اقداماتی می‌باشد که منجر به رونق فروش محصولات شرکت آرد قدس رضوی در بازار داخلی شده است.

این شرکت چه برنامه‌هایی در خصوص اجرای سیاست‌های اصلاح الگوی مصرف در سال 98 انجام داده است؟
در راستای مدیریت مصرف اقدامات متعددی انجام شده که می‌توان به همکاری با شرکت برق در ساعات پیک مصرف و توقف بخش بوجاری و کم کردن مصارف متفرقه، استفاده از پروژکتورهای کم مصرف برای روشنایی محوطه و لامپهای ال ای دی در تمامی قسمت‌های شرکت، نوسازی سیستم گرمایشی و تعویض مشعل‌های گازوییلی با مشعل‌های گازی و دو‌گانه سوز، بهره‌گیری از سیستم آبیاری قطره‌ای برای فضای سبز محوطه و… انجام داده است. همچنین این شرکت با توجه به کاهش مصرف برق در زمان اوج مصرف و توقف یک هفته‌ای برای کاهش قطعی برق شبکه سراسری به عنوان همکار شرکت برق در مدیریت مصرف برگزیده شده است.

تهیه و تنظیم: هدی زاهدی

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *