یکشنبه 09 اردیبهشت 1403 - Sunday 28 April 2024

” وقف – نذر ” رسانه رضوی علیه آلاف التحیه و الثناء ( رواپرس ) / بومی سازی ساخت کمباین برنج؛ تحولی شگرف در صنعت کشاورزی

” وقف – نذر ” رسانه رضوی علیه آلاف التحیه و الثناء ( رواپرس ) / بومی سازی ساخت کمباین برنج؛ تحولی شگرف در صنعت کشاورزی
سال 1398 شاهد رونمایی از نخستین خط تولید و مونتاژ کمباین مخصوص برداشت برنج کشور بودیم؛ حال آن که پیش از این تمامی کمباین های برنج مورد نیاز کشور به صورت صددرصدی از خارج کشور وارد می شد و در اختیار کشاورزان قرار می گرفت.

اهمیت روز افزون کشاورزی و تولید غذای سالم برای جوامع بشری از یک طرف و کاهش منابع و نهادهای مورد نیاز تولیدات کشاورزی از طرفی دیگر، باعث شد تا جایگاه ماشین آلات کشاورزی بیش از پیش نمایان شود.
همین عامل منجر شد تا شرکتی داخلی علی رغم تحریم های موجود، برای نخستین بار در کشور پا به عرصه تولید کمباین مخصوص برداشت برنج بگذارد و داستان تولید کمباین برنج از آذرماه سال 1397 در شرکت کمباین سازی ایران زیرمجموعه سازمان اقتصادی رضوی آغاز شد.

 

ریل گذاری صحیح
داشتن برنامه صحیح و متناسب با مکانیزاسیون کشاورزی در هر منطقه به طور قطع منجر به افزایش تولید، کاهش هزینه ها، افزایش بهره وری نیروی کار، کاهش سختی کار، کاهش ضایعات از طریق انجام به موقع عملیات زراعی و افزایش عملکرد در واحد سطح را خواهد داشت که به جرات می‌توان گفت تمامی فاکتورهای مذکور در این اقدام ارزشمند شرکت کمباین سازی ایران در راستای راه اندازی خط تولید و مونتاژ کمباین مخصوص برداشت برنج کشور به چشم می خورد.
شاید این سوال در ذهن بسیاری وجود داشته باشد که برای تولید کمباین برنج داخلی از ابتدا و تا راه اندازی خط مذکور و ساخت نخستین کمباین برنج کشور چه اقداماتی صورت گرفته است. در این پروژه با توجه به نیاز کشور ابتدا طرح در کمیته نوآوری شرکت کمباین سازی ایران مطرح شد و پس از تعریف و تهیه طرح کسب و کار کمباین مخصوص برداشت برنج، به تایید مدیریت و هیئت مدیره آن رسید، سپس پروژه با تمام جزئیات از نظر زمان و منابع تعریف و اقدامات عملی شامل مراحل تهیه نقشه های فنی قطعات و مجموعه ها، ساخت و نمونه زنی دستگاه اولیه، انجام تست های مزرعه ای، دریافت تاییدهای لازم از مرکز آزمون ماشین های کشاورزی و تجهیز و راه اندازی خط تولید انبوه آغاز شد.

بهره‌گیری از توان متخصصان داخلی
راه اندازی خط مذکور و ساخت نخستین کمباین برنج کشور با بهره گیری از توان متخصصان داخلی و با استفاده از مهندسی معکوس بوده؛ لذا دمونتاژ نمونه، ثبت اطلاعات و عکس برداری از مراحل دمونتاژ شده، تهیه نقشه ها و کنترل آن ها با قطعات اصلی، ساخت نمونه اولیه با استفاده از نقشه های تهیه شده، مونتاژ نمونه اولیه و در نهایت تست نمونه اولیه در مزرعه و دریافت تاییدیه آن، با همکاری پیمانکاران و تامین کنندگان شرکت کمباین سازی ایران به صورت کاملا بومی محقق شده است.

 

صرفه جویی 20 میلیون دلاری
تا قبل از تولید کمباین برنج توسط این شرکت، سالانه حدود 20 میلیون دلار ارز به واسطه واردات کمباین برنج از کشور خارج می شد که با تولید این محصول در داخل کشور از خروج این مقدار ارز از کشور جلوگیری می شود.
مدیران شرکت کمباین سازی ایران اعلام کرده اند، تحریم ها هیچ نقش منفی در روند ساخت این کمباین و اجرای پروژه مذکور نداشته است؛ مضاف بر اینکه تعدادی از اقلام وارداتی با توجه به ظرفیت بالقوه شرکت های موجود در داخل کشور در حال بومی سازی و همچنین تولید داخل شدن هستند.
در حال حاضر واردات کمباین برنج قطع شده است و با توجه به عدم تخصیص ارز دولتی به کمباین برنج و مشکلات تحریمی و همچنین قیمت پایین تر تولید قطعات در داخل کشور، کیفیت مرغوب تر قطعات و خدمات پس از فروش گسترده تر، آسانتر، سریع تر و… مقرون به صرفه است که در این زمینه سرمایه گذاری بیشتری بايد صورت گیرد.
ضمن اینکه نباید فراموش کرد تولید این محصول در داخل کشور نیازمند حمایت دستگاه هایی نظیر وزارت صمت، وزارت جهاد کشاورزی و نیز موسسات مالی و بانک ها است.

ظرفیت تولید مطلوب
خط تولیدی کمباین برنجی که توسط شرکت کمباین سازی ایران برای نخستین بار در کشور راه اندازی شده است، ظرفیت تولید 250 دستگاه در یک شیفت کاری را دارد.
از جمله مزیت ها و ویژگی های کمباین برنج تولیدی این شرکت در مقایسه با سایر نمونه¬های مشابه خارجی می توان به افزایش توان موتور به 100 اسب بخار، گیربکس قوی تر، شنی عریض تر به عرض 550 میلی متر، پلاتفرم برش عریض تر به عرض 2/2 متر و همچنین امکان نصب و تجهیز کمباین به کابین را نام برد.
در واقع با توجه به بهبودهای صورت گرفته، استفاده از استانداردهای مهندسی، بومی سازی شدن این محصول و همچنین بهبودهایی که به صورت روزانه در حال پیاده سازی و اجرا می باشند، قابل رقابت با نمونه های خارجی است.

 

تولید برابر با استاندارد
نخستین کمباین برداشت برنج ساخته شده در کشور توسط مرکز آزمون ماشین آلات جهاد کشاورزی و سازمان ملی تست شده و در این راستا، گواهی های لازم در خصوص عملکرد و کیفیت را دریافت کرده است.
با توجه به بهبودها و تغییرات انجام گرفته در مواد اولیه، طراحی و روش های تولیدی قطعات توسط واحدهای تحقیقات و مهندسی شرکت کمباین سازی ایران شاهد افزایش کیفیت این محصول در مقایسه با نمونه های مشابه خارجی خواهیم بود.

منبع : آستان نیوز

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *