جمعه 07 اردیبهشت 1403 - Friday 26 April 2024

امام(ره) و انتخابات؛ از رعایت اخلاق تا اهمیت «رای ملت»

امام(ره) و انتخابات؛ از رعایت اخلاق تا اهمیت «رای ملت»

 بیشتر انتخابات ریاست جمهوری، با ایام نزدیک به سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) تقارن داشته و از این منظر فرصت مناسبی است تا آنچه در صحنه برگزاری و رقابت‌ها می‌گذرد با مشی و شیوه بنیانگذار جمهوری اسلامی سنجیده شود.

به گزارش دیگر گروه های رسانه کشوری ” رواپرس ؛  ایرناپلاس در گزارشی پیرامون موضوع فوق نوشت :

انتخابات ۱۴۰۰ در حالی وارد کارزار مبارزات تبلیغاتی شده است که پیش از مناظره‌های تلویزیونی، مناسبت مهم ۱۴ خرداد، فرصت «مناسبتی» مناسبی است برای مرور مهمترین رویکردهای امام (ره) به ناظران و برگزارکنندگان انتخابات، اهمیت رای و مشارکت مردم و نیز رفتار نامزدها.

«میزان رای ملت است»

مهمترین و معروفترین سخن انتخاباتی بنیانگذار جمهوری اسلامی یعنی همان جمله معروف «میزان رای ملت است» در همه ادوار و انتخابات قابلیت استناد دارد؛ این جمله معروف امسال به واسطه برخی تفسیرهای عجیب از مشارکت حداکثری و حداقلی یا طرح مباحث انحرافی مانند تقدم نتیجه به مشارکت و اولویت آنچه برخی «انتخاب صحیح» می‌نامند، اهمیتی مضاعف یافته است.

رهبر معظم انقلاب در سخنرانی‌های اخیرشان با تاکید مجدد بر مشارکت پرشور مردمی در انتخابات، به صراحت رویکرد امام خمینی (ره) را مدنظر قرار دادند؛ چنین صراحتی در کلام امام و رهبری بعد از ایشان، خط بطلانی است بر هرگونه توجیه‌گری و تئوری‌سازی‌های بی‌مبنا برای محدود کردن «رای ملت» با هر «میزان» و معیاری دیگر. هیچ تفسیری به جز مشارکت حداکثری قاطبه مردم در انتخابات، از «میزان رای ملت است» قابل نتیجه‌گیری نیست.

«جمهوری» اسلامی و نه چیزی دیگر

در هفته‌های اخیر برخی انقلابی‌نماها در سخنان‌شان، انتخابات را به‌گونه‌ای تفسیر کرده‌اند که گویی نظام مستقر در ایران نه «جمهوری» که نوعی حکومت خاص است با پسوندهای مقدس و ارزشی؛ از سویی برخی گمان می‌کنند امام (ره) نخستین‌بار در سال ۵۸ و هنگام برگزاری همه‌پرسی تعیین نوع حکومت بود که بر «جمهوری اسلامی» تاکید کردند «نه یک کلمه کمتر نه یک کلمه بیشتر»؛ در حالی‌که رهبر کبیر انقلاب ماه‌ها پیش از فروردین ۵۸  و زمانی که در نوفل لوشاتو فرانسه بودند، ایده جمهوری را مطرح کرده بودند.
ایشان ۱۵ آبان ۵۷ در پاسخ به پرسش خبرنگار مجله المستقبل که پرسیده بود «آیا نظر شما حکومت خلافت اسلامی است؟» فرمودند: «حکومت «جمهوری اسلامی» مورد نظر ما از رویه پیامبر اکرم(ص) و امام علی(ع) الهام خواهد گرفت و متکی به آرای عمومی ملت خواهد بود».

توصیه به مسئولان برای همراهی مردم

وجه مهم دیگر انتخابات حداکثری، همراهی بالای مردم با دولت یا مجلسی است که از صندوق آرا شکل خواهد گرفت؛ امام(ره) همواره به اهمیت همراهی و تائید ملت تاکید داشتند و آن را مانع استبداد می‌دانستند؛ این فراز از سخنان امام را احتمالا کمتر شنیده‌ایم: «مادامی که ملت همراه شما باشد هیچ آسیبی به شما و به کشور نمی‌رسد. یکی از انگیزه‌هایی که دیکتاتوری پیش می‌آورد این است که دیکتاتورها می‌بینند ملت همراهشان نیست، اعمال دیکتاتوری می‌کنند … چنانچه ملت‌ها همراه دولت باشند، وجهی پیدا نمی‌کند که دیکتاتوری بکنند با ملت خودشان، مجهز می‌شوند برای کسانی که به آنها حمله می‌کنند. وقتی که ملت جدا باشد از دولت و دولت هم بخواهد از ملت استفاده کند دیکتاتوری پیش می‌آید».

توصیه مهم به مردم برای مشارکت

امام(ره) در کنار توصیه‌های مهمی که به مسئولان برگزاری انتخابات از شورای نگهبان تا عوامل اجرایی داشته‌اند، از نقش خود مردم هم غافل نبودند و از آنها می‌خواستند مانع دخالت افراد نالایق شوند: «مردم در صحنه حاضر باشند و تحت تأثیر کسی واقع نشوند. مردم با علما و اشخاص مورد اعتمادشان مشورت کنند، بعد به هرکس که خواستند رأی دهند. مردم نباید کنار بروند، اگر مردم کنار بروند همه شکست می‌خوریم. خود مردم نگذارند قلدرها دخالت کنند، افراد نالایق دخالت کنند».

«فاجعه» توهین و بداخلاقی نامزدها

حضرت امام(ره) پیش از آنکه رهبری انقلاب را برعهده بگیرند، سال‌ها معلم اخلاق و خود نیز مقید به آن بودند؛ ایشان در مقطعی، نامزدها را از بداخلاقی منع و هرگونه توهین را برای اسلام و جمهوری اسلامی «فاجعه آمیز» می‌خواندند: «لازم است مطلبی را که گاهی شنیده می‌شود که برای تبلیغات انتخاباتی بعضی از کاندیداها ـ خدای نخواسته ـ بعضی دیگر را تضعیف یا توهین می‌کنند، در رابطه با آن تذکر دهم که، امروز این نحو مخالفت‌ها خصوصاً از چنین کاندیداهایی، برای اسلام و جمهوری اسلامی فاجعه‌آمیز است. اگر فرضاً کسی در دیگری مناقشه دارد، ابراز آن و اظهار در بین مردم هیچ مجوزی ندارد، و حیثیت و آبروی مؤمن در اسلام از بالاترین و والاترین مقام برخوردار است».

در آستانه مناظرات انتخاباتی بد نیست به دو فراز مهم دیگر از نصایح امام(ره) دقت کنیم: «از آقایان کاندیداها و دوستان آنان انتظار دارم که اخلاق اسلامی ـ انسانی را در تبلیغ برای کاندیدای خود مراعات؛ و از هرگونه انتقاد از طرف مقابل که موجب اختلاف و هتک حرمت باشد خودداری نمایند، که برای پیشبرد مقصود، ولو اسلامی باشد، ارتکاب خلاف اخلاق و فرهنگ، مطرود و از انگیزه‌های غیراسلامی است… من بسیار مایل هستم گروه‌هایی که متعهد و معتقد به جمهوری اسلامی و خدمتگزار به اسلام هستند، در مبارزات انتخاباتی کمال آرامش را در تبلیغ کاندیداهاشان رعایت نمایند، و نسبت به یکدیگر تفاهم و صمیمیت و اخوت اسلامی داشته باشند، و از تفرقه و کدورت شدیداً احتراز کنند.»

ایشان نه تنها به نامزدها، بلکه رعایت اخلاق را به همه مردم توصیه می‌کردند: «من از همه قشرها، از همه ملت می‌خواهم که آداب اسلامی خودشان را نسبت به همه امور، خصوصاً در انتخابات حفظ کنند. و مبادا خیال کنند که مبارزات انتخاباتی عبارت از این است که به دیگران بد بگویند و کارشکنی بکنند.»

معیارهای انتخاب اصلح

امام(ره) پس از تاکیدات فراوان بر مهم بودن رای و اراده ملت، آزادی انتخاب مردم و رعایت اخلاق انتخاباتی، معیارهای موردنظرشان را هم برای انتخاب فرد اصلح برشمرده‌اند؛ ایشان در مناسبت‌های مختلف به جنبه‌های گوناگونی از تدین، وطن‌دوستی، ساده‌زیستی، مقدم دانستن منافع کشور بر منافع خود، شجاعت، امانتداری و … تاکید داشته‌اند؛ در میان این معیارها دو ویژگی دینداری و وطن‌دوستی در زمره بیشترین تصریحات حضرت امام بوده است: «افراد سالم، افراد وطن‌خواه، افراد وطن‌دوست، افرادی که نه شرقی باشند نه غربی، بلکه در صراط مستقیم انسانیت و اسلامیت باشند، انتخاب کنید و به آنها رأی بدهید… ملت متوجه باشند… که اشخاصی که صحیح‌اند، اشخاصی که متدیّن‌اند، اشخاصی که ملی هستند … این‌ها را تعیین بکنند».

انتهای پیام

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *