جمعه 07 اردیبهشت 1403 - Friday 26 April 2024

اعتیاد و آماری که دود می شود .

اعتیاد و آماری که دود می شود .
*اعتیاد و مواد مخدر از ما جلوتر هستند.
*طبق این گفته که ۸.۴ دهم جمعیت استان هرمزگان در سال ۹۴ درگیر مواد مخدر بوده‌اند و با در نظر گرفتن این فرض که نرخ رشد اعتیاد از چهار سال گذشته تاکنون تغییری نکرده است، با توجه به جمعیت کنونی استان هرمزگان (یک میلیون و ۷۷۶ هزار و ۴۱۵ نفر) می‌توان نتیجه گرفت هم اکنون حدود ۱۵۰ هزار نفر در استان درگیر مواد مخدر هستند که معادل چند شهرستان است.

*برای جلوگیری از شیوه تزریقی که پیامدهایی مانند بروز بیماری‌های ایدز (اچ آی وی) و هپاتیت را به دنبال دارد، ‘مرکزهای کاهش آسیب’ و ‘سرپناه شبانه معتادان’ با هدف جلوگیری از رفتارهای پرخطر و هدایت و سوق دادن به سمت کمپ‌های ترک اعتیاد راه اندازی شد.

بندرعباس- ایرنا- هرچند اعتیاد و مصرف مواد مخدر به عنوان یک چالش بین المللی، ملی و محلی سالهاست به یک دستور کار و اولویت همیشگی تبدیل شده اما همچنان دسترسی به اطلاعات درست و دقیقی از تعداد مبتلایان، نوع و الگوی مصرف و سایر داده های آماری آن با مشکلات جدی مواجه است.

با توجه به این حقیقت تلخ که دسترسی به مواد افیونی کار دشواری نیست؛ به نظر می‌رسد فعالان عرصه تولید، قاچاق و فروشندگان عمده و خرده مواد مخدر سنتی و صنعتی و روانگردان‌ها اطلاعات بهتر و کامل‌تری از مشتریان و جامعه هدف خود دارند.

این در حالیست که جمهوری اسلامی ایران در چهل سال گذشته تمام تلاش خود را برای مقابله با ورود، فروش، مصرف و ترانزیت مواد مخدر به کار گرفته و علاوه بر هزینه‌های مادی، تقدیم چندین شهید در این مبارزه شبانه روزی، موید اعتقاد راسخ و عملی به مبارزه با این پدیده است.

طبق گزارش ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور، ایران موفق شد در سال ۲۰۱۸ میلادی با یکهزار و ۶۰۰ عملیات و تقدیم ۱۸ شهید، بیش از ۲ هزار و ۱۰۰ باند منطقه‌ای و بین‌المللی قاچاق مواد مخدر را منهدم کند.

در این سال اموال قاچاقچیان به ارزش مالی ۵ هزار میلیارد ریال توقیف و بیش از ۸۰۰ تن مواد مخدر از جمله ۴۶ تن هروئین و مرفین کشف شد.

کشف هروئین در ایران در سال ۲۰۱۸ بیش از ۲۶ تن بوده در حالی که این کشفیات در کشور مبداء ۲ تن و در بازار مقصد ۴ تن گزارش شده است.

استان هرمزگان نیز به دلیل همجواری با استان‌های کرمان و سیستان و بلوچستان و وجود نوار ساحلی اکنون به بارانداز مواد مخدر تبدیل شده و سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری هرمزگان نیز در نشست خبری به مناسبت به مناسبت هفته مبارزه با مواد مخدر (۳۱ خرداد تا ۶ تیر) این موضوع را تایید کرد و اظهار داشت: آمارها نشان می‌دهد اکنون هرمزگان تبدیل به بارانداز مواد مخدر شده است.

به گفته عباس میرزاد، قاچاقچیان بخشی از این مواد را به استان‌های کرمان و یزد و سایر استان‌ها ترانزیت می‌کنند و بخش دیگر در استان مصرف می‌شود.

این شرایط ویژه و واقع شدن هرمزگان در چهارراه نقل و انتقال مواد مخدر موجب شد خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز بندرعباس با هدف واکاوی بهتر اوضاع، میزگردی با عنوان «بررسی وضعیت اعتیاد در هرمزگان» را با حضور پنج نفر از اعضا و فعالان شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر برگزار کند.

به اعتقاد حاضران در میزگرد ایرنا، هرچند آموزش و پرورش هیچ گاه آمار دقیقی از میزان مصرف مواد مخدر در بین دانش آموزان اعلام نمی‌کند اما شواهد نشان می‌دهد سن استفاده از مواد مخدر پایین آمده و مصرف مواد مخدر و سهولت دسترسی به آن، زنگ خطر اعتیاد پیدا و پنهان را در بین جوانان و نوجوانان به صدا درآورده است.

این کارشناسان یکی از شاخصه‌های مهم در حوزه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی را نشاط اجتماعی عنوان کرده و بر این باورند که برای بستری باید ایجاد شود تا جوانان بتوانند هیجان‌های خود را از راه درست تخلیه کنند؛ ضمن این‌که این نشاط اجتماعی باید متناسب با آموزه‌های دینی و بومی کشور تعریف شود.

۱۵۰ هزار نفر در هرمزگان درگیر مواد مخدر هستند

معاون پیشگیری بهزیستی استان هرمزگان در ابتدای این میزگرد در خصوص وضعیت فعلی اعتیاد در این استان با بیان این‌که یکی از آسیب‌های شایع در استان هرمزگان بحث اعتیاد است، اظهار داشت: آخرین پیمایش برای برآورد تعداد معتادان و استفاده کنندگان تفننی مواد مخدر در هرمزگان سال ۹۴ انجام شده و نتیجه نتیجه کلی آن نشاد داد که چهار سال قبل، ۸.۴ دهم جمعیت استان درگیر مواد مخدر هستند.

طبق این گفته که ۸.۴ دهم جمعیت استان هرمزگان در سال ۹۴ درگیر مواد مخدر بوده‌اند و با در نظر گرفتن این فرض که نرخ رشد اعتیاد از چهار سال گذشته تاکنون تغییری نکرده است، با توجه به جمعیت کنونی استان هرمزگان (یک میلیون و ۷۷۶ هزار و ۴۱۵ نفر) می‌توان نتیجه گرفت هم اکنون حدود ۱۵۰ هزار نفر در استان درگیر مواد مخدر هستند که معادل چند شهرستان است.

سامیه جهانشاهی، دروازه ورود به سن اعتیاد در استان هرمزگان در مقایسه با میانگین کشوری را بالاتر عنوان کرد که شروع آن نیز با مصرف سیگار است.

وی ادامه داد: براساس آخرین پیمایش انجام شده در استان هرمزگان در سال ۹۴، شیوه مصرف معادل ۸.۳۱ دهم درصد بوده است که نشان داده در این استان میانگین سن شروع مصرف در سن ۲۰ سالگی بوده است.

به گفته‌معاون پیشگیری بهزیستی هرمزگان، براساس این پیمایش بیش‌ترین نوع مصرف مواد تریاک (۵۵.۸ درصد) درصد و بعد از آن هرویین بوده و بیش‌ترین روش مصرف نیز به صورت کشیدنی (۷۲.۶) درصد است.

جهانشاهی افزود: براساس پیمایش انجام شده در این استان به نسبت کشوری، میزان مصرف در مردان بیشتر و بین ۱۲ درصد و زنان نزدیک ۱.۱ دهم درصد بوده است.

وی در حوزه درمان اعتیاد نیز گفت: بهزیستی مراکز درمان سرپایی اعتیاد که بخشی از آن به صورت متادون‌درمانی است و بخشی نیز درمان‌شناختی به‌عنوان بخش تکمیل‌کننده درمان اعتیاد محسوب می‌شود را در دستور کار قرار داد که بر این اساس ۳۸ مرکز درمان سرپایی برای افرادی که داوطلبانه برای دریافت خدمات بهزیستی مراجعه می‌کنند، راه‌اندازی شده است.

معاون پیشگیری بهزیستی هرمزگان عنوان کرد: در حال حاضر در این استان در حوزه بازتوانی و درمان اعتیاد و وجود مراکز اقامتی میان‌مدت و کمپ‌ها، ۳۰ کمپ وجود دارد و شیوه درمان در این کمپ‌ها به شیوه سم‌زدایی است و مدت اقامت نیز در این مراکز ۲۸ روز است.

جهانشاهی بیان داشت: در کنار سم‌زدایی، نشست‌های ۱۲ قدم و خدمات روان‌شناسی ارائه می‌شود و اگر نیاز به تمدید حضور فرد باشد بنا به تمایل فرد این دوره تا ۲ ماه دیگر قابل تمدید است.

وی تصریح کرد: برای جلوگیری از شیوه تزریقی که پیامدهایی مانند بروز بیماری‌های ایدز (اچ آی وی) و هپاتیت را به دنبال دارد، ‘مرکزهای کاهش آسیب’ و ‘سرپناه شبانه معتادان’ با هدف جلوگیری از رفتارهای پرخطر و هدایت و سوق دادن به سمت کمپ‌های ترک اعتیاد راه اندازی شد.

این مسوول یادآور شد: علاوه بر این وجود مرکز کاهش آسیب برای افرادی که سبک زندگی و شیوه رفتار آن‌ها به صورت کارتون خوابی است، باعث می‌شود آن‌ها از هنجارهای اجتماعی دور نشوند.

 

نگاه پیشگیرانه جدی است

معاون پیشگیری بهزیستی هرمزگان اضافه کرد: درحال حاضر ۲ مرکز سرپناه شبانه زنان و مردان هرکدام با ظرفیت ۳۰ نفر در بندرعباس راه اندازی شده که از ۷ شب تا ۷ صبح ارائه خدمات می‌دهند.

جهانشاهی گفت: همچنین از سال ۹۶ مرکز ماده ۱۶ بهزیستی استان نیز با هدف حمایت و کاهش آسیب اجباری معتادان متجاهری که با دستور قضایی جمع‌آوری می‌شوند، راه‌اندازی شده و ظرفیت کنونی این مرکز نیز ۲۳۰ نفر است که در بندرعباس قرار دارد.

وی تعداد افرادی که در این مرکز در حال ارائه خدمات هستند ۱۵۰ نفر اعلام کرد که بین یک تا ۳ ماه از خدمات این مرکز برخوردار خواهند بود اما اگر تیم درمان‌گر زمان بیشتری را به مقام قضایی اعلام کند، تا ۶ ماه قابل تمدید است.

معاون پیشگیری بهزیستی هرمزگان در خصوص اهمیت پیشگیری نیز بیان داشت: ذیل این مرکزها، یکسری مرکزهای تکمیلی در سال ۹۷ در راستای کاهش آسیب‌ها و اثرگذاری به جامعه هدف راه‌اندازی شد.

جهانشاهی گفت: در همین راستا نیز واحد مدیریت مورد با رویکرد ارائه مباحث مددکاری و روان‌شناختی (بررسی وضعیت خانوادگی و معیشتی و اشتغال) به فرد بهبودیافته راه‌اندازی شد.

به گفته وی، مرکز توانمندسازی و جامعه‌پذیری سازمان بهزیستی استان هرمزگان نیز با رویکرد کمک به توسعه اشتغال افراد با ظرفیت ۳۰ نفر راه‌اندازی شده است.

معاون پیشگیری بهزیستی هرمزگان نگاه پیشگیرانه به اعتیاد را ضروری دانست و یادآور شد: افرادی که از مرکز ماده ۱۶ خارج می‌شوند به صورت ‘داوطلبانه’ می‌توانند وارد مرکز توانمندسازی و جامعه‌پذیری شوند و به مدت ۱۲۰ روز اقامت داشته‌باشند.

دشمن در پی گرفتار کردن جوانان به مواد مخدر است

کارشناس و نماینده پلیس مبارزه با مواد مخدر هرمزگان در این میزگرد نیز با اشاره به گسترش فزاینده مواد مخدر در افغانستان، بیان داشت: این مواد از طریق ایران به کشورهای اروپایی ترانزیت می‌شود درواقع ایران پل ترانزیتی این مواد به اروپاست.

عباس نوروزی بیان داشت: بعد از سیستان و بلوچستان و استان کرمان بیش‌ترین کشفیات مواد مخدر متعلق به استان هرمزگان است.

وی علت اصلی افزایش تولید و توزیع مواد مخدر را بحث‌های سیاسی در کنار مافیای تجاری آن عنوان کرد و بیان داشت: وقتی فرد معتاد می‌شود آسیب‌های اجتماعی آن برای دشمن مهم است.

کارشناس پلیس مبارزه با مواد مخدر هرمزگان به تغییر الگوی مصرف مواد مخدر از روش سنتی به صنعتی اشاره کرد و افزود: دشمن به دنبال این است که جوانان ما درگیر مواد مخدر بشوند، لذا سن اعتیاد امروز به ۷ سالگی رسیده است.

نوروزی وجود مراکز جمعیتی (کلونی) کارگری در این استان را بستری برای افزایش اعتیاد به مواد مخدر جدید دانست و ابراز داشت: طبق آمار درحال حاضر میزان کشفیات شیشه از هرویین بیشتر شده است.

وی از محله‌های آیت‌الله غفاری، خواجه عطا، ششصد دستگاه به عنوان محله‌های آسیب‌پذیر بندرعباس در حوزه اعتیاد و توزیع مواد مخدر سنتی و صنعتی نام برد.

این مسئول آموزش پلیس مبارزه با مواد مخدر هرمزگان با بیان اینکه گل دومین ماده اعتیاد آور بعد از هرویین است، افزود: مصرف ماری جوانا و شیشه نیز در محله‌هایی مثل گلشهر و برخوردارتر بندرعباس بیشتر است.

 

سرعت دسترسی به مواد ۳ تا ۵ دقیقه است .

 

نوروزی دسترسی آسان به مواد مخدر را یکی از نگرانی‌های عمده در بحث مبارزه با مواد مخدر دانست و افزود: سرعت دسترسی به مواد مخدر در برخی محله‌ها به کمتر از پنج دقیقه رسیده است.

وی ادامه داد: خرده‌فروشان، تغذیه‌کنندگان مصرف‌کنندگان مواد مخدر هستند و برخورد قاطع با خرده‌فروشان مواد مخدر سطح استان هرمزگان به یک مطالبه مردمی تبدیل شده است.

این کارشناس مواد مخدر با طرح این سوال که با وجود مبارزه جدی و کشفیات بالای مواد، این‌که چرا میزان اعتیاد در کشور ما بالاست و شیوه‌های مصرف و نوع مواد بیشتر شده است، گفت: زمانی می‌توانیم ادعا کنیم کار ما رضایت‌بخش است که مردم از نحوه مبارزه ما با اعتیاد راضی باشند.

وی ابرازداشت: درحوزه مبارزه با مواد مخدر پلیس کم‌کاری نمی‌کند، اما اگر می‌خواهیم کمر مواد مخدر شکسته شود، مبارزه و پیشگیری باید از مدرسه و مهدکودک‌ها شروع شود.

 

شیوه مبارزه با اعتیاد باید تغییر کند.

معاون اداره کل اموراجتماعی استانداری هرمزگان در خصوص هم‌خوان نبودن آمارهای رسمی با مشاهدات عینی در حوزه اعتیاد بیان داشت: در بحث اعتیاد نبود آمارهای دقیق یکی از دغدغه‌های خود مسوولان است.

مسعود راسخی ادامه داد: بحث مواد مخدر و مساله اعتیاد باید کانون فعالیت فرهنگی باشد و در حوزه مواد مخدر سالهاست که رهبری بر بحث فرهنگی و گفتمان‌سازی فرهنگی مبارزه با اعتیاد تاکید ویژه دارند این درحالی است که این نگاه در استان هرمزگان دیر شروع شده است.

معاون اداره کل اموراجتماعی استانداری هرمزگان آموزش عمومی یکی از اولویت‌های اصلی مبارزه با اعتیاد عنوان کرد و افزود: در این اولویت سهم آموزش و پروش به عنوان یکی از شاخصه اصلی گفتمان فرهنگی اعتیاد بسیار جدی است.

راسخی با اشاره به این مطلب که؛ نمی‌توان وجود مواد مخدر در مدرسه‌ها را کتمان کرد، گفت: امروز آموزش و پرورش باید آمار بدهد که به نسبت ۱۰ سال پیش چقدر موفق بوده‌ایم و اثرگذاری و بازخورد آن‌ها این آموزش‌ها به دانش‌آموزان و خانواده‌ها چقدر بوده است.

وی تصریح کرد: اولویت‌های آسیب‌های اجتماعی استان هرمزگان سال‌هاست که مواد مخدر اعلام می‌شود اما به رغم تقاضا برای دادن گزارش از میزان اثرگذاری در حوزه اعتیاد از سوی ارگان‌های مربوطه در این حوزه، گزارش رضایت‌بخشی دریافت نکرده‌ایم.

معاون اداره کل اموراجتماعی استانداری هرمزگان همچنین گفت: افزایش شیوه‌های عرضه‌ها مواد مخدر و در دسترس بودن سریع آن‌ها، شناخت انواع مواد مخدر را سخت کرده است.

راسخی با بیان این‌که برای کاهش آسیب‌های اجتماعی نیازمند افزایش سواد اجتماعی هستیم، اظهار داشت: زباله‌گردی معتادان به معضل‌های اجتماعی بندرعباس اضافه شده و چهره شهر را نامناسب کرده است.

وی ضمن اعلام رضایتمندی از پیگیری‌ها و فعالیت‌ها در شورای مواد مخدر استان، ابراز داشت: تا وقتی نتوانیم اشتغال پایدار برای جوانان و حتی برای بهبودیافتگان در استان فراهم کنیم، آسیب‌های اجتماعی اعتیاد بیشتر خواهد شد.

 

به افراد تاب‌آور نیازمندیم.

صاحب‌نظر در حوزه اعتیاد در بخش سمن‌ها در هرمزگان نیز تعداد سمن‌های حوزه درمان و کاهش آسیب‌ها در هرمزگان را ۴۱ مورد و سمن‌های حوزه فرهنگی و پیشگیری را ۳۱ مورد اعلام کرد.

 

رویا جهانگیری گفت: در حوزه صیانت و اشتغال در استان تاکنون سمن نداشته‌ایم و درشرف راه‌اندازی است.

وی ادامه داد: این‌که چه درصد معتادان توسط سمن‌ها اداره می‌شوند مجوزهای لازم از معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی و بهزیستی می‌گیرند متغیر است و به طور معمول ظرفیت پذیرش هر مرکز بین ۳۰ تا ۴۰ نفر است.

مدرس ملی تاب‌آوری اجتماعی ابراز داشت: نگاه متفاوت دولت‌ها به سازمان‌های مردم نهاد در دوره‌های مختلف باعث آسیب شده تا این سازمان‌ها نوعی پوست‌اندازی داشته‌باشند و مجبور شوند خود را با شرایط و فراز و نشیب‌ها تطبیق دهند.

جهانگیری با اشاره به نقش حمایتی دولت تدبیر و امید از فعالیت نهادهای مدنی و تشکل‌ها، افزود: این موضوع که نظر مردم را در شکل‌گیری برنامه‌های دولت بشنویم و حق اظهارنظر و دخالت در سیاست‌گذاری‌ها را برای آنان قائل شویم، در این دولت تدبیر و امید مورد توجه قرار گرفته‌است.

این صاحب‌نظر در حوزه اعتیاد، با بیان اینکه فعالیت‌های پیشگیرانه مرکزها و کمپ‌های ترک اعتیاد توسط سمن‌ها اداره می‌شود، ابرازداشت: هنوز در سمن‌ها قانون نداریم.

وی در ادامه نشاط دوران کودکی را راهکاری مهم در پیشگیری از اعتیاد در بزرگسالی دانست، مردم نشاط می‌خواهند و به دنبال سبک زندگی نشاط آور می‌روند که البته این نوع زندگی تعارضی با آموزه‌های دینی ندارد.

جهانگیری ادامه داد: به عنوان مثال کودکانی که به همراه خانواده در پارک آب‌بازی می‌کند یا در ساحل شنا و تفریحات دریایی داشته‌باشد به سمت شادی‌های کاذب نمی‌ورد.

وی در عین حال ترویج شیوه‌های نادرست شادی در ساحل دریا را برای آینده کودکان و نوجوانان مضر دانست و افزود: تا می‌توانیم از بازی‌ها و سرگرمی‌های در این محیط‌ها استفاده شود که نوجوان به سمت سیگار، قلیان، مصرف مواد مخدر سنتی و صنعتی و روابط نامشروع نرود.

مدرس ملی تاب‌آوری اجتماعی بهترین راهکار مقابله با اعتیاد در حوزه پیشگیری را ترویج و تقویت تاب‌آوری در جامعه به‌خصوص جوانان و نوجوانان عنوان کرد.

جهانگیری افزود: خیران و بنگاه‌های اقتصادی در استان هرمزگان به کمک تشکل‌های غیردولتی بیایند و آن‌ها را حمایت کنند.

 

نبود نشاط اجتماعی حلقه مفقوده در مبارزه به اعتیاد

کارشناس شورای مواد مخدر هرمزگان، شورو نشاط اجتماعی یکی از عامل‌های اصلی و مفید در کنترل کاهش اعتیاد عنوان کرد و گفت: سطح مبارزه به مواد مخدر را باید اجتماعی کنیم.

طیب رییسی، حلقه مفقوده در مبارزه به اعتیاد را نبود شور و نشاط اجتماعی دانست و افزود: در حوزه شور اجتماعی با وجود کنسرت‌هایی هم که با این هدف گذاری برگزار می‌شود چون در یک سالن سرپوشیده است بسیاری از خانواده توان پرداخت هزینه بلیط را ندارند.

وی ادامه داد: شور و نشاط اجتماعی باید در بین آحاد مردم باشد که مردم احساس تبعیض نکنند، وقتی این شور در یک بخشی از شهر باشد اما در بخش دیگری از شهر نباشد این کاهش کنترل غیرقابل کنترل می‌شود.

این کارشناس شورای مواد مخدر هرمزگان ادامه داد: چرا از این ظرفیت در کنار ساحل استفاده نشود که همه خانواده‌ها بتوانند از این ظرفیت‌های فرهنگی استفاده کنند.

رییسی یادآورشد: همین مشکل را در بخش‌های ورزشی را شاهد هستیم و می‌بینیم توزیع امکانات ورزشی در محله‌های مختلف شهر عادلانه نیست.

وی ابرازداشت: بسیاری از خانواده‌های پردرآمد فرزندانش شان را در بهترین سالن‌های ورزشی ثبت‌نام می‌کنند اما خانواده کم‌درآمد به ویژه در محله‌های آسیب‌پذیر از این ظرفیت‌ها برخوردار نیستند و این خود شروع آسیب اجتماعی و رفتن به سمت اعتیاد است.

دبیر شورای ستاد مبارزه مواد مخدر هرمزگان در جمع بندی صحبت‌های کارشناسان این میزگرد اظهار داشت: قاچاق مواد مخدر و اعتیاد ۲ معضل جدی و خطرناک است و مقام معظم رهبری در نیز فرمایشات خود مواد مخدر را به عنوان مهم‌ترین آسیب اجتماعی نام برده‌اند و برای این‌که دچار خسارت نشویم می‌بایست به موقع با آن مقابله کنیم.

ابراهیم فرهادی نیا با اشاره به ضرورت بررسی اعتیاد از ابعاد مختلف اجتماعی آن افزود: کمیته‌های مبارزه با مواد مخدر با هدف مدیریت هر چه بهتر برنامه‌های این شورا در قالب کمیته‌های مقابله، حقوقی و جزایی، بهداشت و درمان، فرهنگی و پیشگیری و توسعه مشارکت‌های مردمی راه اندازی شده است.

وی در ادامه به مافیای تجاری مواد مخدر اشاره کرد و بیان داشت: با انسداد مرزها، امروز این تجارت به سمت دریا رفته است، لذا در حوزه مقابله ساختارهایی که ایجاد شده باید متناسب با ماموریت‌ها باشد.

 

آمار دقیقی از اعتیاد نداریم

دبیرشورای ستاد مبارزه مواد مخدر هرمزگان با اشاره به نبود آمار دقیق از وضعیت اعتیاد، ابراز داشت: امروز در بحث مواد مخدر و اعتیاد خودمان نیز برآوردی صحبت می‌کنیم.

به گفته فرهادی نیا، درحال حاضر مرکز جامع اطلاعات آماری دقیق در حوزه اعتیاد در استان هرمزگان نداریم و این یک ضعف است.

اعتیاد و مواد مخدر از ما جلوتر هستند.

دبیر شورای ستاد مبارزه مواد مخدر هرمزگان با بیان این‌که در حوزه پیشگیری و درمان در استان هرمزگان عقب هستیم، در عین حال میزان رضایت‌مندی در حوزه مقابله با مواد مخدر در این استان را مثبت ارزیابی کرد.

فرهادی نیا با تاکید براینکه حاکمیت باید اراده بیشتری برای برخورد با مواد مخدر داشته باشد، بیان داشت: هم‌چنان که اراده خوبی در بحث مقابله با مواد مخدر و حوزه‌های درمانی وجود دارد در حوزه پیشگیری نیز حاکمیت باید اراده بیشتری نشان دهد ضمن این‌که این حرکت وجود دارد اما نیاز به زمان دارد.

وی توجه به زیرساخت‌های تفریحی، آموزشی برای جوانان و خانواده‌ها، تقویت و توانمندسازی دانش آموزان، اولیا و مربیان و مهدکودک‌ها از سوی آموزش و پرورش را بسیار ضروری دانست.

این مسوول با اشاره به این‌که مسوولیت خانواده‌ها در حوزه پیشگیری هنوز مغفول مانده‌است، ابراز داشت: آموزش و پرورش با شناسایی والدین معتاد و کودکان در معرض اعتیاد می‌تواند در کاهش آسیب‌های اجتماعی و کمک به خانواده‌ها اقدام‌های مثبتی انجام دهد.

فرهادی‌نیا در بخش دیگری از سخنان خود گفت: از سال گذشته تاکنون ۲۲ منزل که به عنوان محل‌هایی برای توزیع مواد مخدر از آنها استفاده می‌شد، در شهر بندرعباس پلمپ شد که از این تعداد ۴ منزل به نفع دولت ضبط شد.

 

شرایط فعلی پاسخگو نیست / ‏‬ساختار جدید می‌خواهیم

دبیرشورای ستاد مبارزه مواد مخدر هرمزگان در حوزه کاهش آسیب روند کار را مثبت ارزیابی کرد و افزود: به عنوان مثال در محله شاه‌حسینی (کلینیک مربوط به زنان و مرکز ماده ۱۶) وضعیت خوبی دارند اما باید بهتر از این باشند.

فرهادی‌نیا در خصوص آمار مصرف کننده‌های مداوم و تفننی در استان هرمزگان نیز گفت: بین ۲ تا ۳ درصد مصرف کننده‌ها مداوم هستند.

وی در بخش دیگری با اشاره به وجود ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های راهبردی در استان هرمزگان، اظهار داشت: با شکل‌گیری قرارگاه مشترک دریایی در حوزه مقابله موفق عمل شده است.

فرهادی‌نیا افزود: تخصیص اعتبارات مالی در حوزه پیشگیری با مبارزه با مواد مخدر در قالب تفاهم‌نامه و مصوبه شورای مواد مخدر استان انجام می‌شود.

دبیرشورای ستاد مبارزه مواد مخدر هرمزگان با بیان این‌که سازمانی با ساختارهای جدید در حوزه پیشگیری با مواد مخدر نیاز داریم، ابرازداشت: هرچه قدر هم منابع مالی برای بحث مبارزه داشته باشیم اما اگر از نقش مشارکتی مردم در این حوزه غافل باشیم موفق نخواهیم بود.

 

حرکت از نو / ‏‬ بازگشت به نقطه آغاز

جمع بندی گفته‌های مسئولان و دست اندرکاران مبارزه و پیشگیری از اعتیاد در هرمزگان نشان می‌دهد با وجود کارهای مثبت و ارزشمند انجام شده، در بسیاری از راهبردها و راهکارهای اجرایی این موضوع محتاج بازنگری هستیم.

توجه به ویژگی‌های محلی و منطقه‌ای نیز ضرورتی است که بیش از پیش ضروری به نظر می‌رسد و برای درک بهتر این ضرورت کافیست به تفاوت‌ها در نوع و الگوی مصرف و سن اعتیاد و ترکیب جمعیتی آن در استان‌های مختلف توجه کنیم.

نادیده گرفتن عوامل و تفاوت‌های مختلف فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی و قومی و رفتاری و به عنوان مثال پیچیدن نسخه واحد برای مازندران و هرمزگان راه به جایی نخواهد برد.

این‌که در سال ۹۸ هنوز آمار دقیقی از وضعیت نابسامان مصرف مواد مخدر به صورت دائمی و تفننی نداریم یک ضعف جدی است؛ چراکه اگر گفته‌های مسئولان مبنی بر قرار داشتن در وضعیت جنگ با مواد مخدر را بپذیریم بدیهی است در این نبرد بدون اطلاع لحظه به لحظه از وضعیت دشمن، شکست حتمی خواهد بود.

بازتعریف نقش نهادهای متولی در پیشگیری و درمان اعتیاد نیز از دیگر مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

به عنوان مثال سمن‌ها که خاستگاه و فلسفه اصلی تشکیل آنها کار فرهنگی و میدانی بود اکنون به اموری مانند اداره کردن کمپ‌ها و اردوگاه‌ها سرگرم شده‌اند که روز اول برای آنها تعریف نشده بود و در حقیقت از کارکرد اصلی خود دور شده‌اند و مشغول به کاری هستند که در بسترهای دیگر نیز به راحتی قابل انجام است.

یکی از فلسفه‌های شکل‌گیری سمن‌ها در زمینه‌هایی که دولت‌ها به دلایلی چون کمبود منابع اعتباری نمی‌توانند در اجرای درست یک برنامه مداخله کنند، نیز کارفرهنگی است.

برنامه‌ریزی‌های پیشگیرانه از اعتیاد برای جمعیت سالم جامعه یک ضرورت جدی است؛ موضوعی که این روزها کارشناسان و صاحب‌نظرات در حوزه مبارزه با مواد مخدر برآن تاکید دارند؛ اگر ۳۰ درصد جمعیت جامعه نیاز به درمان داشته باشند و ۷۰ درصد سالم باشند عاقلانه تر این است که نگاه به حوزه اعتیاد پیشگیرانه باشد.

هم اکنون بخش بزرگی از مشتریان مواد مخدر، مصرف کنندگان تفننی و تفریحی هستند که از چشم همه پنهان هستند و ادامه غفلت از این بخش دیر یا زود موجب می‌شود که بعد از مدتی همین افراد به دسته معتادان و مشتری دائمی مواد مخدر اضافه شوند چرا که خاصیت اصلی انواع مواد مخدر افزایش تمایل به تکرار تجربه لذت است و دود تکرار این لذت در هرمزگان به چشم جامعه آذربایجانی و تهرانی و دیگر نقاط کشور نیز خواهد رفت…

 

 

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *