سه شنبه 11 اردیبهشت 1403 - Tuesday 30 April 2024

” وقف – نذر ” رسانه رضوی علیه آلاف التحیه و الثناء ( رواپرس ) /نشست علمی «سیره امام جواد(ع) و بررسی یک شبهه تاریخی» برگزار شد

” وقف – نذر ” رسانه رضوی علیه آلاف التحیه و الثناء ( رواپرس ) /نشست علمی «سیره امام جواد(ع) و بررسی یک شبهه تاریخی» برگزار شد
به همت نمایندگی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی در قم، نشست علمی «سیره امام جواد علیه‌السلام و بررسی یک شبهه تاریخی» برگزار شد.

به گزارش آستان نیوز، آیت‌الله یوسفی غروی؛ مدرس عالی حوزه و استاد تاریخ اسلام در این نشست علمی که روز گذشته در سالن شیخ طوسی(ره) نمایندگی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی در قم برگزار شد، به بررسی یکی از شبهات تاریخی مربوط به ازدواج امام جواد(ع) با ام الفضل و درنتیجه شهادت این امام بزرگوار پرداخت.
وی اظهار کرد: برخلاف آنچه در مورد سن امام جواد(ع) در ازدواج با ام‌الفضل مطرح‌شده، باید گفت روایات معتبر دلالت بر ازدواج امام با وی در سنین ۱۶ سال به بالا دارد.
یوسفی غروی با بیان اینکه یکی از شبهات پیرامون زندگی امام جواد(ع)، بحث چگونگی ازدواج ایشان با ام‌الفضل است، اضافه کرد: البته این شبهه در میان شیعه مطرح نیست که امام رضا(ع) یا خود امام جواد(ع) ام‌الفضل را خواستگاری کرده باشند و همه متفق‌اند که مأمون این ازدواج را پیشنهاد کرده است.
این استاد حوزه تصریح کرد: همیشه این‌گونه نبوده که پیامبر(ص) و ائمه(ع) از کسی خواستگاری کنند بلکه بسیاری از اوقات این خود افراد بودند که دختران خود را برای ازدواج پیشنهاد می‌دادند.
وی افزود: در اوایل سال ۲۱۱ وقتی‌که مأمون، امام جواد(ع) را برای ام‌الفضل فراخواند، اطرافیان او می گفتند آیا دخترت را به ازدواج طفلی درمی‌آوری که میان حق و باطل تمییز نمی‌دهد؟ و مأمون جواب داد که او در ناسخ و منسوخ و تأویل قرآن از شما داناتر است که این اشاره به علم وافر امام دارد.
یوسفی غروی اضافه کرد: همچنین در تاریخ طبری نقل‌شده است که مأمون با خانواده و دخترانش در سفر جنگی در منطقه روم بود و امام در تکریت به ایشان رسید. حضرت در این سفر ۲۰ سال داشت و با ام‌الفضل به حج رفت.
گفتنی است؛ این نشست با رعایت کامل دستورالعمل‌های بهداشتی برگزار و هم‌زمان به‌صورت آنلاین از رسانه آپارات به‌صورت وبینار مجازی پخش شد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *