یکشنبه 09 اردیبهشت 1403 - Sunday 28 April 2024

” وقف – نذر ” رسانه رضوی علیه آلاف التحیه و الثناء ( رواپرس ) / سیره زندگی امام جواد(ع) بهترین الگو برای نسل جوان است

” وقف – نذر ” رسانه رضوی علیه آلاف التحیه و الثناء ( رواپرس ) / سیره زندگی امام جواد(ع) بهترین الگو برای نسل جوان است
مدیر گروه فقه و اصول بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی گفت: امام محمدتقی(ع) جوان‌ترین امام شیعه شناخته می‌شوند و به همین خاطر سیره و سبک زندگی این بزرگوار می‌تواند بهترین الگو برای نسل جوان جامعه ما باشد.

حجت الاسلام مهدی شریعتی تبار مدیر گروه فقه و اصول بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی در گفت‌وگو با آستان نیوز؛ به سیره زندگانی امام جواد(ع) اشاره و اظهار کرد: بی‌شک درس‌های بسیاری می‌توان از سبک زندگی جوادالائمه(ع) گرفت و آن‌ها را در فضای زندگی بکار برد.
وی خاطر نشان کرد: درواقع حضرت جواد(ع) باوجود سن و سال کمی که داشتند و همچنین با توجه به بحران‌ها و تلاطم‌هایی که در جامعه آن زمان وجود داشت، با درایت و مدیریت مطلوب اجتماعی توانستند موجب وحدت و انسجام بیش‌ازپیش شیعه در مقابل دشمنان شوند.
این پژوهشگر تصریح کرد: زمانی که جوادالائمه(ع) دیده به جهان گشود، امام رضا(ع) به اصحابشان فرمودند: «خداوند  متعال مولودی نصیب من ساخته است که همانند موسی بن عمران، شکافنده دریاهاست و همانند عیسی بن مریم از مادری مقدس و پاک آفریده‌شده است.»
وی ادامه داد: یکی از ویژگیهای بارز امام جواد(ع) رسیدن به مقام امامت در دوران کودکی است؛ این مسئله حکایت از این دارد که مقام امامت مقام الهی است و در این مقام سن و سال مطرح نیست. از خصوصیات دیگر این امام بزرگوار به شهادت رسیدن ایشان در سن 25  سالگی و در دوران جوانی است.
شریعتی تبار در ادامه به سیره سیاسی امام جواد(ع) اشاره کرد و افزود: تمام ائمه ما در کنار مجاهدات فرهنگی، تربیتی، معنوی و تعلیم و تربیت مردم، به مبارزه سیاسی با مستکبرین  و ستمگران می پرداختند.
وی اضافه کرد: در زندگی امام جواد(ع) نیز این مبارزات سیاسی مشاهده می شود. مامون دخترش ام الفضل را به امام جواد(ع) تحمیل کرد و از این اقدام خود سه هدف بزرگ داشت، نخست جاسوسی در منزل امام جواد(ع) داشته باشد، دیگری خودش را از به شهادت رساندن امام جواد(ع) تبرئه کند و هدف دیگر مامون این بود که بسیار علاقمند بود دخترش در خانه امام جواد(ع) فرزندی به دنیا بیاورد و خودش پدر بزرگ فرزندی از فرزندان پیغمبر(ص) باشد که به هیچ کدام از اهداف خود نرسید.

 

خدمت‌رسانی به مردم؛ نزول رحمت الهی
این پژوهشگر حوزه فقه و اصول با بیان اینکه امام جواد(ع) به‌عنوان اسوه تقوا، بخشندگی و کرامت حقیقی، به مسائل اجتماعی و فرهنگی مردم توجه ویژه‌ای داشتند، گفت: جوادالائمه (ع) خدمت‌رسانی به مردم را موجب نزول رحمت الهی بر انسان می دانستند.
وی با اشاره به حدیثی از امام جواد(ع) اظهار کرد: ایشان می‌فرمایند: «مومن با داشتن سه ویژگی پسندیده می‌تواند به مقام خشنودی الهی برسد؛ نخست زیاد طلب آمرزش کند، دوم نرم‌خو و اهل مدارا با مردم باشد و سوم آن‌که زیاد صدقه بدهد».
شریعتی تبار بیان کرد: امام با آموزه های اخلاقی، تربیتی و با علم امامت در مناظراتی پیروز میدان بود و علم ایشان تمام علما را مغلوب می کرد. در واقع امام جواد(ع) با اظهار علم امامت و آموزه های تربیتی و اخلاقی شان رسالت سیاسی خود را انجام دادند و نقشه های مامون را نقش بر آب کردند، از همین رو دستگاه خلافت نتوانست ایشان را تحمل کند و به وسیله ام الفضل مسموم کردند و به شهادت رساندند.

 

درس های برای رسیدن به سعادت
مدیر گروه فقه و اصول بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی تصریح کرد: بر ما که شیعیان و پیروان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) هستیم لازم است سیره و سبک زندگی این بزرگواران را الگوی زندگی خود در جامعه قرار دهیم.
وی خاطر نشان کرد: صبر و بردباری و سعه‌صدر، ایثار و ازخودگذشتگی، تلاش در مسیر کسب علم و عمل به آموزه‌های الهی ازجمله درس‌هایی است که ما باید از سبک زندگی امام جواد (ع) فرابگیریم و با تأسی به آن، زمینه هر چه نورانی‌تر شدن زندگی خود را فراهم آوریم به‌خصوص این‌که امروز بیش از هر زمان دیگری جامعه ما نیازمند شنیدن معارف اهل‌بیت(ع) و به‌خصوص عمل به آن‌ها برای دست‌یابی به سعادت دنیا و آخرت است.

 

 

 

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *