شنبه 15 اردیبهشت 1403 - Saturday 04 May 2024

انگ اجتماعی به مبتلایان ایدز مانع از درمان می شود ( عاطفه سهرابی روانشناس و فعال حوزه ایدز )

انگ اجتماعی به مبتلایان ایدز مانع از درمان می شود ( عاطفه سهرابی روانشناس و فعال حوزه ایدز )

*این اتفاق مثل سم برای مبتلایان به اچ آی وی و ایدز است. چراکه اضطراب و استرس موجب می‌شود سی دی فور «نوعی از گلبول های قرمز در خون» و سیستم ایمنی بدن این افراد کاهش یابد و انواع عفونت های فرصت طلب بستر رشد در بدن مبتلایان را داشته باشند.شاید تغییر نگاه جامعه به افراد مبتلا به ایدز زمان بر باشد اما این اتفاق با همبستگی اجتماعی و اطلاع رسانی مستمر در این زمینه امکان‌پذیر خواهد بود.

انگ اجتماعی به افراد مبتلا به ایدز، آن ها را به حاشیه رانده و دچار ترس می کند، ترسی که مانع از درمان و مصرف دارو می شود.

عاطفه سهرابی در گفت و گو با ایرنا افزود: انگ اجتماعی باعث می‌شود افراد مبتلا به ایدز از جامعه دوری کرده، فعالیتی نداشته باشند و به مرور دچار مشکلات و فشارهای روحی و اضطراب و استرس شوند.

مدیر واحد روانشناسی انجمن احیاء ارزش‌ها گفت: به مرور بدن این افراد ضعیف می‌شود و حتی ممکن است در اثر ورود عفونتی به بدنشان جان خود را از دست بدهند.

قضاوت نکنیم

این روانشناس و فعال حوزه ایدز ادامه داد: باورش سخت باشد یا نه، اما خیلی از افراد به خاطر ابتلا خواسته یا ناخواسته به این بیماری مورد قضاوت قرار می‌گیرند. از کار، مدرسه یا دانشگاه اخراج می‌شوند و حتی در مواردی فرصت حضور در مطب پزشکان برای معالجه بیماری‌های دیگرشان را نیز از دست می دهند.

سهرابی افزود: متاسفانه برخی از پزشکان که حتی در این زمینه‌ها تحصیل کرده اند، این بیماران را پذیرش نمی کنند. برای مثال ما همیشه از مراجعه کنندگانمان در انجمن احیاء ارزش‌ها می‌خواهیم زمان مراجعه به پزشک اعلام کنند که ایدز دارند اما در مواردی شاهد این بودیم وقتی فرد به مطب دندانپزشکی رفته، پزشک از پذیرش وی صرف نظر کرده است.  این اتفاق خوبی نیست و به مرور باعث می‌شود فرد از اعلام بیماری‌اش در جامعه خودداری یا حتی درمان و مصرف دارو را رها کند.

مادران حامی سلامت

مدیر واحد روانشناسی انجمن احیاء ارزش ها گفت: به همین دلیل ما در انجمن احیاء ارزش‌ها از بانوان اچ آی وی مثبت و بچه‌های آن‌ها حمایت می کنیم. ممکن است بعضی از بچه‌های این افراد مثبت بوده و ممکن است نباشند. ولی در هر صورت تحت تأثیر اچ آی وی  و ایدز هستند و باید مشاوره بگیرند. روانشناسی فردی و گروهی با هدف کارآفرینی این خانم‌ها و توانمند کردنشان یکی از کارهایی است که در این انجمن صورت می گیرد.

سهرابی افزود: افراد مبتلا در کارگاه های آموزشی شرکت کرده و از تجربیات خودشان می گویند. حال خیلی از این مادران خودشان حامی سلامت هستند. چون این افراد ما را در بسیاری از آموزش‌ها و جلسات یاری می کنند. درباره تجربیاتشان و انگ اجماعی می‌گویند و امروز یاد گرفته‌اند با اچ آی وی هم می‌شود زندگی کرد.

وی افزود: در همین راستا فعالان انجمن احیاء برای کاهش بار روانی و فشارهای اقتصادی این خانواده‌ها به آن‌ها کمک‌های معیشتی نیز ارائه می‌دهند تا با خیالی آسوده پیگیر درمان خود یا فرزندشان باشند. از طرفی ما پزشکان نیکوکاری را داریم که بخشی از ساعات کاری خود را برای درمان این عزیزان اختصاص داده و در راستای مسئولیت اجتماعی شان به مبتلایان ایدز خدمات دندانپزشکی، زنان ارئه می دهند.

اطلاع رسانی برای کاهش زنجیره ایدز

سهرابی ادامه داد: اما یکی از کارهای انجمن احیاء ارزش‌ها برگزاری سمینارها و جلسات آموزشی در مدارس، کارخانه ها، دانشگاه و مراکز و سازمان های دولتی و غیردولتی است. ما اطلاع رسانی می‌کنیم تا افراد با مراجعه به‌موقع به مراکز بیماری‌های رفتاری یا انجمن احیاء ارزش‌ها تست رایگان و محرمانه بدهند و اگر جواب آزمایششان مثبت بود برای درمان اقدام کنند.

وی گفت: به همین دلیل مشاوره از اهمیت زیادی برخوردار است. چراکه فرد وقتی متوجه جواب مثبت آزمایش خود شود، ممکن است دست به اقدام نامناسبی بزند. ما قبل تست به افراد مشاوره می دهیم. آن‌ها در ابتدا متوجه می‌شوند که این بیماری قابل کنترل و درمان است و سپس با خیال آسوده تری اقدام به تست می‌کنند و اگر جوابشان مثبت بود ارتباط خود را با انجمن قطع نمی کنند.

سهرابی افزود: در همین زمینه انجمن به مرور زمان و برای سهولت در اطلاع رسانی و آگاهی بخشی در جامعه طرح موبایل کیلینک را اجرایی کرد. ون هایی که به نقاط پرخطر می‌رود و مشاوران و متخصصان داخل ون اطلاع رسانی کرده یا تست در مواقعی تست می گیرند. «خط مشاوره ای هم داریم که همکاران و متخصصان ما در حوزه روانشناسی به افراد پاسخ داده و اطلاعات لازم را در حوزه مهارت های زندگی، بیماری ایدز، روابط بین فردی و… در اختیار مخاطبان خود قرار می دهد. این مشاوره ها رایگان و محرمانه است.

به گفته سهرابی شاید تغییر نگاه جامعه به افراد مبتلا به ایدز زمان بر باشد اما این اتفاق با همبستگی اجتماعی و اطلاع رسانی مستمر در این زمینه امکان‌پذیر خواهد بود.

به گزارش ایرنا، روز جهانی ایدز از سال ۱۹۸۸ به منظور افزایش بودجه‌ها و افزایش آگاهی، آموزش و مبارزه با تبعیض‌ها به اول دسامبر (برابر ۱۱ آذر) هر سال اطلاق می‌ شود و هر ساله برای این روز، شعار خاصی نیز در نظر گرفته می‌شود. هدف عمده از این کار این است که به عموم مردم یادآوری شود که HIV از بین نرفته‌ است و هنوز کارهای زیادی است که باید انجام شود.

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *