دوشنبه 24 اردیبهشت 1403 - Monday 13 May 2024

لیالی: نظرات آقای خاتمی جنبه انتخاباتی دارد و برای خرسندی لیبرال‌ها بیان می‌شود

لیالی: نظرات آقای خاتمی جنبه انتخاباتی دارد و برای خرسندی لیبرال‌ها بیان می‌شود

*جناب آقای خاتمی یک مقلد است و به مثابه یک مجتهد صاحب‌نظر شناخته نمی‌شود؛آقای خاتمی جرأت کند و این سخنان را به علمای قم هم بگوید .

*اظهارات آقای خاتمی در مورد حجاب را یک عمل سیاسی در نزدیکی انتخابات می‌بینم؛ و الا ایشان نه مجتهد است، نه متخصص حقوق که بخواهد در مورد قانون حجاب اظهار نظر کند.

 

 

 

 

به گزارش گروه سایر رسانه های ” رواپرس “ و بنا به گزارش فارس، رئیس دولت اصلاحات در دیدار برخی فعالان اجتماعی اظهاراتی در باب مقوله حجاب و قانون آن در کشور داشت که از گفته‌های او نظراتی شاذ برمی‌آمد. تفکیک حجاب و عفت، ضدزن دانستن قانون حجاب، ادعای ارتقای فهم بشری درباب تکریم زن و… از جمله مدعیات او بود. برای سنجش حرف‌های رئیس دولت اصلاحات با حجت‌الاسلام محمدعلی لیالی، استاد حوزه و دانشگاه سخن گفتیم.

اظهار نظرهای بی‌مورد

لیالی در ابتدا گفت: سخنان اخیر رئیس جمهور اسبق کشور مورد تعجب و شگفتی واقع شده است. اینکه ایشان گفته است «باید دقت شود که عفت و ستر با حجاب یکی نیست و این موضوع بسیار مهم است؛ البته به سادگی عملی نمی‌شود و نیازمند زمان است تا به فرهنگ تبدیل شود.» یا اینکه با سطحی شمردن حجاب بیان کرد «وقتی خداوند می‌گوید «لا اکراه فی‌الدین»، یعنی در دین خدا که اصل است، زور و اجبار وجود ندارد پس چرا باید در فرع آن زور و تحکم باشد؟» به نظر نمی‌آید که از روی دغدغه علمی باشد. من این واکنش آقای خاتمی را یک فعالیت سیاسی در نزدیکی انتخابات می‌بینم، چرا که ایشان نه متخصص امور دینی است و نه حتی تخصصی در مسائل فقهی و حقوقی دارد. 

معنای صحیح لااکراه فی‌الدین چیست؟

وی افزود: بهتر است موضوعات حساس دینی را به اهلش واگذار کنیم. جناب آقای خاتمی یک مقلد است و به مثابه یک مجتهد صاحب‌نظر شناخته نمی‌شود؛ پس بهتر است اگر به دنبال اثبات نظراتش است بگوید این سخنان را از چه مرجعی اخذ کرده و کدام مجتهد صاحب‌نظر چنین تفسیری از حجاب و جامعه دارد. اینکه ایشان گفته‌ است: در دین اکراه و اجباری وجود ندارد در جای خودش حرف درستی است. در پذیرش اجباری وجود ندارد؛ اما اگر کسی مکتب و دینی را پذیرفت، طبیعی است که نسبت به تکالیف و دستورات آن تابع باشد. اگر قرار باشد ما در صورت پذیرش دین و آیینی بازهم بگوییم در انجام دستورات اجباری جود ندارد یعنی شریعت و اصل احکام را منکر شده‌ایم. هر مکتبی دارای گزاره‌های سلبی و ایجابی است که پیروان خود را به انجام آن فرا می‌خواند، عدم التفات به این دستورات به نوعی بی‌توجهی به خود آن مکتب و اندیشه است. 

این استاد حوزه علمیه ادامه داد: حجاب دارای چند بعد و وجه مختلف است. وجه فقهی، حقوقی، اجتماعی و حتی سیاسی ابعاد مختلف این حکم شرعی است. ساده‌لوحی است که حجاب را تنها یک فرع فقهی دانسته و به شکل کلی آن را منکر شد. آقای خاتمی در گفتار خود مشخص نکرده است که دقیقاً روی صحبتش ناظر بر کدام یک از وجوه این حکم است که همین نشان‌دهنده عدم تخصص و توجه ایشان به امور فقهی است. 

آقای خاتمی جرأت کند و این سخنان را به علمای قم هم بگوید

لیالی گفت: حجاب امروزه نه یک امر فردی و فرعی، یک دارای جنبه اجتماعی و حاکمیتی است. رئیس دولت اصلاحات می‌گوید: حجاب شرعی نیست و قانونی بودنش ضرورتی ندارد. این سخن از بی‌التفاتی به امر جامعه برمی‌خیزد؛ چرا که رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی، یا واکسینه شدن اطفال در شرع نیامده، اما قانون است و موجب تنظیم روابط اجتماعی می‌شود. آقای خاتمی جوری سخن می‌گوید انگار در جامعه‌ای سکولار زندگی می‌کند. جامعه ایران با تمام فراز و نشیب‌ها همچنان هویت اجتماعی خود را از ارزش‌های دینی و تاریخی می‌گیرد. پیشنهاد من به این سیاستمدار بازنشسته این است که سری به قم بزند و جرأت کند تا نظراتش را به علما عرضه بدارد تا ببیند کدام یک مهر تأیید به حرف‌هایش می‌زند. توصیه‌ای دارم که برای خوشحالی لیبرال‌ها آقای خاتمی از دستورات شرع فاصله نگیرد. 

پایان پیام/

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *