یکشنبه 09 اردیبهشت 1403 - Sunday 28 April 2024

” وقف – نذر ” رسانه رضوی علیه آلاف التحیه و الثناء ( رواپرس ) / تشریح فرایند یک پژوهش در بنیاد پژوهش‌های اسلامی

” وقف – نذر ” رسانه رضوی علیه آلاف التحیه و الثناء ( رواپرس ) / تشریح فرایند یک پژوهش در بنیاد پژوهش‌های اسلامی

معاون پژوهشی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی به تشریح فرایندهای پژوهشی آثار و نحوه پذیرش یک پژوهش جدید در این بنیاد پرداخت.

حجت‌الاسلام علی جلائیان اکبرنیا در گفت‌وگویی اظهار کرد: پروژه‌های پژوهشی در ابتدا توسط معاونت پژوهشی بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس دریافت و پس از آن برای ارزیابی و آغاز فرایند چاپ و نشر برای گروه‌های مرتبط ارسال می شود.
وی ابراز کرد: طرح‌های پژوهشی پس از ارسال به گروههای مرتبط در شورای علمی گروهها بررسی و مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. ارزیابی این طرح‌ها توسط دو نفر از متخصصین و عالمان حوزه و دانشگاه انجام می شود.
این مقام مسئول تصریح کرد: برخی از این طرح‌ها از گردونه ارزیابی خارج می ‌شود؛ اما طرح‌هایی که مطابق با سیاست‌ها و ابلاغیه‌های آستان قدس رضوی بوده، پذیرش  و برای مراحل چاپ آماده می‌شود.
جلائیان تصریح کرد: شورای پژوهش هر هفته تشکیل جلسه می‌دهد و طرح‌هایی که مثبت ارزیابی شده است مورد نقد و بررسی قرار می‌گیرد.
وی ادامه داد: در این جلسات ممکن است طرح رد شود و یا اینکه نیاز باشد مجدد ارزیابی روی آن صورت گیرد، همچنین برخی از طرح‌ها نیز برای  مراحل چاپ و نشر به واحد خدمات نشر ارسال می‌شود.
این مقام مسئول همچنین افزود: پس از اینکه طرح‌ها پس از طی کردن مراحل چاپ و نشر وارد گردونه و پروسه نشراز جمله حروف چینی، ویراستاری، غلط گیری، صفحه آرایی و… شد، با تعیین شمارگان و قطع به مرحله چاپ و نشر می‌رسد.
جلائیان با اشاره به اولویت‌های پژوهشی در این مرکز گفت: بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی، همانند سایر موسسات پژوهشی برای خود چارچوب و قالبی را تعیین کرده و بر طبق اساس نامه فعالیت می‌کند، این مرکز همواره همت و سعی خود را برای احیا علوم دینی و معارف اسلامی گذاشته است.
وی با بیان اینکه 9 گروه پژوهشی در موضوعات مختلفی همچون کلام، فلسفه، حدیث پژوهی، مطالعات قرآنی، فرهنگ و سیره رضوی، احیا تراث، انقلاب و تمدن اسلامی و اخلاق و تربیت اسلامی  مشغول فعالیت هستند، گفت: اولویت این مرکز پذیرش طرح‌هایی است که به این موضوعات پرداخته‌اند.
معاون پژوهشی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی در ادامه به دلایل طولانی بودن فرایند چاپ اشاره کرد و گفت:اگر قرار باشد اثری با کیفیت چاپ شود، باید با دقت بیشتری ارزیابی شود و این کار قطعا زمان بر و طولانی است.
وی خاطر نشان کرد: اما بنیاد پژوهش‌های اسلامی به منظور کم کردن زمان فرایند ارزیابی، برای ارزیابان مدت زمان تعیین کرده است و ارزیابان طی مدت تعیین شده باید بررسی‌های لازم را روی طرح انجام دهند.

منبع : آستان نیوز

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *