یکشنبه 09 اردیبهشت 1403 - Sunday 28 April 2024

” وقف – نذر ” رسانه رضوی علیه آلاف التحیه و الثناء ( رواپرس ) / «اسناد مکتب‌خانه‌های آستان قدس رضوی» در فضای مجازی رونمایی شد

” وقف – نذر ” رسانه رضوی علیه آلاف التحیه و الثناء ( رواپرس ) / «اسناد مکتب‌خانه‌های آستان قدس رضوی» در فضای مجازی رونمایی شد

 

* در مرکز اسناد و مطبوعات گنجینه رضوی 13 میلیون و پانصد هزار برگ سند تاریخی نگهداری می‎شود که بالغ بر 7000 برگ سند آن در رابطه با مکتب‎خانه‎ها و مدارسه علمیه و مراکز آموزشی، از دوره صفویه تا پایان دوره پهلوی است.  

سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در چهل و ششمین برنامه «سه‎شنبه‎های فرهنگی» ، اسناد مکتب خانه های آستان قدس رضوی را از طریق درگاه کتابخانه دیجیتال آستان قدس رضوی به صورت مجازی رونمایی کرد.

 در مرکز اسناد و مطبوعات گنجینه رضوی 13 میلیون و پانصد هزار برگ سند تاریخی نگهداری می‎شود که بالغ بر 7000 برگ سند آن در رابطه با مکتب‎خانه‎ها و مدارسه علمیه و مراکز آموزشی، از دوره صفویه تا پایان دوره پهلوی است.
براساس اسناد موجود گنجینه رضوی قدیمی‌ترین مکتب‌خانه حرم مطهر امام رضا(ع) از دوره صفوی تا پایان دوره قاجار دایر بوده است.
قدمت قدیمی‌ترین سند مرتبط با مکتب‌خانه به سال ۱۰۱۲ هجری قمری برمی‌گردد که به قبض پرداخت حقوق «یارعلی»؛ معلم مکتب خانه اشاره شده است.
همچنین وقف‌نامه‌هایی مرتبط با مکتب‌خانه ایتام وجود دارد که نشان می‌دهد هزینه‌های آن در طول تاریخ از محل موقوفات آستانه تأمین می‌شده است.
با شکل‎گیری تشکیلات اداری آستان قدس رضوی در دوره صفویه، مراکز آموزشی در حرم مطهر امام رضا(ع) ایجاد شد.از این زمان به بعد در جوار بارگاه ملکوتی امام هشتم(ع)، دو نوع مرکز آموزشی اعم از مکتب‌خانه و مدرسه علمیه به وجود آمد که در مکتب‌خانه‌ها، به اطفال دروس ابتدایی آموزش داده می‎شد و مدرسه‌های علمیه، آموزش‌های تخصصی را مورد توجه قرار می‎دادند.
بر اساس اسناد موجود در گنجینه رضوی در حدود سال ۱۳۰۷ شمسی، به دنبال تعطیلی مکتب‌خانه‌ها و تأسیس دبستان دولتی به‎جای آن‌ها، آستان قدس رضوی از محل درآمد موقوفات مکتب‌خانه‌ها، دبستانی شش کلاسه در باغ آصف‌الدوله راه‌اندازی و تمامی اطفال را به آن منتقل کرد.
در سال‎های بعد، علاوه بر این مدارس، مدرسه‎ای برای دختران نیز تاسیس شد. یکی از نکات قابل توجه، اهتمام آستان قدس رضوی در انتقال کودکان از پرورشگاه آستان قدس به این مدارس برای ادامه تحصیل به صورت رایگان بوده است.
پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، آستان قدس رضوی با هدف توسعه محیط‎های آموزشی و ارائه خدمات فرهنگی و علمی به جامعه، از سال 1365 به بعد به تاسیس بنیاد فرهنگی رضوی، دانشگاه علوم اسلامی رضوی، دانشگاه امام رضا(ع) و…  اقدام کرد.

منبع : آستان نیوز

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *