جمعه 14 اردیبهشت 1403 - Friday 03 May 2024

” وقف – نذر ” رسانه رضوی علیه آلاف التحیه و الثناء ( رواپرس ) / ارائه خدمات غیرحضوری و مجازی کتابخانه و موزه ملی ملک همچنان ادامه دارد

” وقف – نذر ” رسانه رضوی علیه آلاف التحیه و الثناء ( رواپرس ) / ارائه خدمات غیرحضوری و مجازی کتابخانه و موزه ملی ملک همچنان ادامه دارد
مدیر عامل مؤسسه کتابخانه و موزه ملی ملک از ادامه ارائه خدمات غیرحضوری و مجازی این موقوفه فرهنگی آستان قدس رضوی به پژوهشگران و فرهنگ‌دوستان با توجه به رعایت فاصله اجتماعی در کشور خبر داد.

غلامرضا خواجه‌سروی در گفت‌وگویی ابراز کرد: کتابخانه و موزه ملی ملک به منظور روشن نگاه‌ داشتن چراغ پژوهش و تولید آثار فرهنگی در شرایط کنونی که شاهد توقف خدمات نهادهای فرهنگی به‌دلیل پیشگیری از گسترش بیماری کرونا هستیم، از نیمه دوم اسفندماه 98 خدمات خود را به محققان حوزه کتاب به ‌ویژه نسخه‌های خطی به‌ صورت غیرحضوری ارائه داده و می‌دهد.
وی افزود: کارشناسان کتابخانه‌ای و موزه‌ای این مؤسسه در تلاش هستند تا وظیفه خود را در گسترش دانش و آگاهی، به اندازه توان و امکانات اداری همچون گذشته ادامه دهند.
مدیرعامل مؤسسه کتابخانه و موزه ملی ملک گفت: محققان می‌توانند درخواست‌های خود را برای دریافت تصویر آثار موزه‌ای و آثار گنجینه نسخه‌های خطی و چاپ سنگی این موقوفه به ایمیل‌های ویژه خدمات غیرحضوری به پژوهشگران به نشانی‌های library@malekmuseum.org ، info@malekmuseum.org و tafreshi2000@yahoo.com ارسال کنند. در صورت امکان در مکان درج نشانی دریافت‌کننده ایمیل، هر سه نشانی فوق نوشته شود.
وی ادامه داد: پژوهشگران در صورت نیاز به کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند در ساعت‌های اداری (۸ تا ۱۶:۳۰) با کتابدار کتابخانه و موزه ملی ملک (آقای سمندری) به شماره تلفن 09191049923 تماس بگیرند.

 

برگزاری تورها و نمایشگاه‌های مجازی
خواجه‌سروی بیان کرد: همچنین این موقوفه تورهای مجازی از تالارهای مختلف این موزه مانند علم در تمدن ایرانی اسلامی، هنر و زندگی و سکه‌های ایران زمین را از 19 فروردین 99 به صورت هفتگی در قالب پخش زنده از حساب اینستاگرام کتابخانه و موزه ملی ملک به نشانی (malek_museum_library) برگزار می‌کند.
وی ادامه داد: برپایی نمایشگاه‌‌های مجازی همچون «نقش نام؛ مُهرهای تاریخی به روایت کتابخانه و موزه ملی ملک»، «تالار تمبر» و«کاتالوگ‌های موضوعی پژوهش‌ محور کتابخانه و موزه ملی ملک» در وب‌سایت مؤسسه کتابخانه و موزه ملی ملک به نشانی www.malekmuseum.org و حساب اینستاگرام آن، از دیگر خدمات فرهنگی مجازی این مؤسسه به شمار می‌آید.
مدیرعامل مؤسسه کتابخانه و موزه ملی ملک اضافه کرد: همچنین دوستداران هنرهای اسلامی- ایرانی می‌توانند به تماشای فیلم‌های کوتاه آموزشی «آشنایی با نقاشی پشت شیشه و آینه» و «آشنایی با هندسه نقوش گره چینی» در حساب اینستاگرام و وب‌سایت کتابخانه و موزه ملی ملک که بر اساس دوره‌های آموزشی گذشته این موقوفه تهیه شده است، بنشینند.
وی با اشاره به انتشار کلیپ «کارگاه ضرب سکه برای کودکان» مؤسسه کتابخانه و موزه ملی ملک در فضای مجازی گفت: کلیپ‌های دیگری از جمله «مرقع وصیت‌نامه» به خط احمد نیریزی خوش‌نویس پرآوازه کشور، تابلوی نقاشی پیرمردی در حال مطالعه(اثر نیمه تمام کمال‌الملک) و… نیز تهیه و در بسترهای مجازی این موقوفه منتشر شده است.
خواجه‌سروی افزود: معرفی آثار متنوع گنجینه سه هزار ساله کتابخانه و موزه ملی ملک مانند گُل‌گیر شمع، پرتره حاج کاظم ملک‌التجار، قلمدان جنگ چالدران، مجله نظمیه و تابلوی نقاشی دورنمای امام‌زاده قاسم شمیران، در قالب ارائه تصویر و اطلاعات اثر، از دیگر خدمات این مجموعه فرهنگی در بستر فضای مجازی در دوران مقابله با ویروس کرونا است.
وی خاطرنشان کرد: اهل هنر و تاریخ می‌توانند خدمات مجازی مؤسسه کتابخانه و موزه ملی ملک را از طریق وب‌سایت و حساب اینستاگرام این مؤسسه، کانال‌های آن در پیام‌رسان سروش و واتساپ و همچنین با استفاده از کلیدواژه‌های «کتابخانه و موزه ملی ملک»، «کتابخانه ملی ملک» و «موزه ملی ملک» در وب‌سایت آپارات دنبال کنند.
کتابخانه و موزه ملی ملک در سال 1316 خورشیدی توسط حاج حسین آقا ملک بزرگترین واقف معاصر ایران بر حرم مطهر رضوی وقف شده است و در حال حاضر در تهران، میدان امام خمینی، سردر باغ ملی، خیابان ملل متحد (میدان مشق) قرار دارد.

منبع : آستان نیوز

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *