جمعه 14 اردیبهشت 1403 - Friday 03 May 2024

” وقف – نذر ” رسانه رضوی علیه آلاف التحیه و الثناء ( رواپرس ) / حرکت تحولی آستان قدس رضوی با رویکرد سرمایه انسانی مومن، کارآمد و انقلابی

” وقف – نذر ” رسانه رضوی علیه آلاف التحیه و الثناء ( رواپرس ) / حرکت تحولی آستان قدس رضوی با رویکرد سرمایه انسانی مومن، کارآمد و انقلابی
معاونت سرمایه انسانی اخیراً در ساختار آستان قدس رضوی شکل‌گرفته است و از اسفندماه 1398 دکتر موسی مهدوی دانش‌آموخته دکتری منابع انسانی به‌عنوان اولین معاون این معاونت مشغول به فعالیت شده است،

با توجه به اهمیت سرمایه انسانی که به‌عنوان ارزشمندترین دارایی سازمان شناخته می شود، گفتگویی با این مقام مسئول داشته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

 

معاونت سرمایه انسانی چه رسالتی را در آستان قدس رضوی دنبال می‌کند؟
ضمن تبریک ایام گرامیداشت مقام والای کارگر؛  خدا را شکر که توفیق خدمتگزاری در آستان مقدس امام مهربانی را به حقیر عطا فرمود و همین طور شکر قلبی خودم را از محضر امام رضا علیه السلام که این فرصت مغتنم را برایم فراهم آورد اعلام کنم و ان شاء ا.. همه تلاش و همتم بر این است که در فرصت ایجاد شده بتوانم اثربخش باشم و گامی هرچند کوچک در زمینه سازی اعتلای خدمت به زائران و مجاوران آن حضرت داشته باشم. سرمایه انسانی دارایی بااهمیتی است که در هر سازمانی به‌عنوان ارزشمندترین داشته، موردتوجه است و در دستگاه باعظمت حضرت علی ابن موسی‌الرضا(ع) ارزش این دارایی دوچندان است. موضوع معنویت برای خادمان و کارکنان بارگاه ملکوتی حضرت بیش از هر چیز دیگری اهمیت دارد، زیرا مأموریت‌های طبیعی این آستان ملک پاسبان مبتنی بر انسانیت، شایستگی‌ها، خوبی‌ها استوار شده است و الگو بودن رفتارهای انسانی همراه با معنویت از اولویت‌هایی است که باید به آن پرداخته شود.
زیرساخت‌های ارتقاء منابع انسانی بر محورهای فرآیندی شکل می‌گیرد. اساساً این اجزاء از ورود فرد و نگهداری و رشد و ارتقاء در طول خدمتگزاری و کیفیت خدمت شکل می‌گیرد. بنابراین رسالت این معاونت با رویکرد کمک به بهره‌ور کردن موقوفات آستان مقدس رضوی همراه با رضایت‌مندی کارکنان است، به ‌نحوی‌که عرصه‌های معنوی آستان قدس از طریق خادمان و کارکنان منجر به الگوی سازمانی مقدس شود تا تلالو فرهنگ رضوی و سیره امام معصوم (ع) در ظاهر و باطن خدمتگزاران حضرت در دستگاهی شایسته‌سالار و  معرفت‌افزا را شاهد باشیم. برهمین اساس معاونت سرمایه انسانی مصمم است تا در طراحی برنامه‌های راهبردی منابع انسانی، ایجاد استانداردهای مدیریت منابع انسانی، برخورداری از بانک‌های اطلاعاتی مدیران و کارکنان، برنامه‌های کادرسازی، شایسته گزینی و شایسته‌سالاری، آموزش و توانمندسازی متناسب با مأموریت‌ها، استقرار نظام مدیریت عملکرد کارکنان و خدام، هدفمندسازی جبران خدمات و ارتقای کیفیت زندگی و نظارت بر فعالیت‌های مدیریت منابع انسانی در آستان قدس اقدامات مؤثر داشته باشد.
اهداف این معاونت چیست و چه برنامه‌ریزی برای تحقق اهداف انجام‌ شده است؟
در مرحله اول هدف طراحی برنامه‌ای منسجم و یکپارچه از نظام جامع منابع انسانی است. آسیب‌شناسی وضعیت فعلی نسبت به حل مسائل نیروی انسانی اعم از وضعیت شغلی، حقوق و مزایا، متناسب‌سازی شغل و شاغل، متناسب‌سازی هزینه‌های نیروی انسانی و خدمات قابل‌عرضه و نظیر آن پرداخت. در برنامه‌ این معاونت، استقرار زیرنظام‌های استعدادیابی، ارزیابی عملکرد فردی، نظام جبران خدمت و مزایا و رفاهیات کارکنان، توانمندسازی، تکریم و ارتقاء روابط کار، جانشین پروری، ارزیابی مدیران و ایجاد کار راهه شغلی برای کارکنان در لایه‌های مختلف شغلی ستادی و صفی و البته هریک متناسب با وضعیت و شرایط و اقتضائات ساماندهی و سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی خواهد کرد.
آنچه مسلم است پس از عبور از مراحل اولیه و حل مسائل و مشکلات دست و پاگیر، استقرار برنامه‌های تخصصی معاونت به‌ صورت یکپارچه و هماهنگ پیگیری خواهد شد. یکی از نیازهای اساسی این حوزه مانند سایر حوزه‌های تخصصی در آستان قدس برخورداری از وجود نظام جامع اطلاعات است تا توانایی ارتباط تعاملی اطلاعات را فراهم کند که موجب برخورداری از دقت، سرعت و متناسب‌سازی اطلاعات می‌شود و برخورداری از بهره‌وری بالاتر می‌شود.
هدف اساسی معاونت سرمایه انسانی ایجاد زیرساخت‌های متناسب برای ایجاد بهره‌وری در فعالیت‌های بخش‌های مختلف آستان قدس از طریق منابع انسانی است. منابع انسانی به‌عنوان موتور حرکت همه بخش‌های یک سازمان بزرگ مانند سازمان آستان قدس یقیناً نیازمند انسجام و اثربخشی سرمایه انسانی است و هرگاه عوامل انسانی به وضعیتی ارتقاء یافتند که موجب ارزش افزایی سازمان شوند، آنگاه به یک سازمان ارزش افزا، الگو و دارای سرمایه انسانی خواهد بود که آنگاه خواهد توانست الگوی طراحی‌شده را به دیگر سازمان‌های مشابه منتقل کند.

 

برای ساماندهی بهبود وضعیت نیروهای قراردادی و شرکتی شاغل در آستان قدس رضوی چه برنامه‌ای دارید؟
قبل از هر چیز لازم است رابطه کاری هر نوع شاغلی با سازمان خود برابر قراردادهای مشخص و شفاف به‌صورت دوطرفه تعیین تکلیف شود و میزان توقعات و ارائه خدمات طرفین و انتظارات روشن گردد. متأسفانه در این حوزه عدم تناسب رابطه کاری دیده می‌شود که لازم است از طریق مطالعه و بررسی، نسبت به این حوزه تصمیم‌گیری شود.

 

رویکرد این معاونت برای توسعه ظرفیت فعالیت‌های فرهنگی که رسالت مهمی برای آستان قدس رضوی به شمار می‌رود چیست؟

بنا به فرمایشات تولیت محترم بخش مهمی از نقشه راه رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم متمرکز بر حوزه های گسترش اخلاق، معنویت و سبک زندگی دینی و اسلامی است و در این زمینه آستان قدس رضوی می تواند نقش پررنگ و اثرگذاری داشته باشد. عنایت ویژه ایشان به اتکال به گفتمان انقلاب اسلامی، وظایف این معاونت را در تربیت و تاثیرگذاری نیروهای جوان، مومن و انقلابی در آستان قدس رضوی – به عنوان یک سازمان الگو- مضاعف نموده است.
همان‌طور که قبلاً هم گفته شد آستان قدس رضوی سازمانی معنوی و فرهنگی است و هر نوع اشتغال تخصصی در این آستان مبارک و مقدس همراه با پیوست فرهنگی است. فی‌الواقع هر شاغل در هر شغلی اعم از فرهنگی و غیرفرهنگی، رنگ و بویی فرهنگی که ناشی از نام مبارک علی ابن موسی‌الرضا (ع) است، مورد انتظار آستان قدس و مخاطبین خواهد بود که برای همکاران عزیز این آستان مقدس افتخارآمیز است.
از سوی دیگر ظرفیت‌های فرهنگی موردنظر معاونت سرمایه انسانی، در ارتقاء نگرش و بصیرت کارکنان، خادمان و خانواده‌های محترم آنان است که لازم است از طریق برنامه‌های آموزشی و توانمندسازی در حوزه‌های فرهنگی اقدامات هدفمندی صورت گیرد تا منجر به برخورداری از دارایی انسانی کاملاً متفاوت که مشحون از ارزش‌های انقلابی و فرهنگی باشند تا اثرات وجودی خویش را در افق خدمت رضوی در رابطه با زائران عزیز حضرت امام رضا (ع) این نقش نوکری خود را به نحو مطلوبی به منصه ظهور بگذارند.

 

از علوم و فناوری‌های نوین جهت پیشبرد اهداف معاونت چگونه استفاده خواهید کرد؟
روشن است هم زمینه‌های علمی و هم زمینه‌های فناوری از مهم‌ترین ابزارهای سرعت بخش در جهت رسیدن به اهداف متعالی است. اشاره شد که نظام‌های یکپارچه اطلاعاتی حوزه منابع انسانی به‌عنوان داشبوردهای مدیریتی، ابزارهای ارتباطی، آموزشی و انتقال اطلاعات در تسهیل فعالیت‌ها و افزایش بهره‌وری و رسیدن به اهداف متعالی بسیار کارساز و مؤثر هستند.

منبع : آستان نیوز

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *