جمعه 07 اردیبهشت 1403 - Friday 26 April 2024

” وقف – نذر ” رسانه رضوی علیه آلاف التحیه و الثناء ( رواپرس ) / 18 سال خدمت به اهالی علم و فرهنگ در سایه‌سار عالم آل محمد

” وقف – نذر ” رسانه رضوی علیه آلاف التحیه و الثناء ( رواپرس ) / 18 سال خدمت به اهالی علم و فرهنگ در سایه‌سار عالم آل محمد
سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی یکی از مراکز فرهنگی، علمی و پژوهشی تأثیرگذار در منطقه به شمار می‌رود که با دارا بودن 56 کتابخانه در مشهد و سایر شهرهای کشور، یکی از غنی‌ترین کتابخانه‌های جهان اسلام بوده و نقش مهمی در توسعه فرهنگ مطالعه کشور ایفا می‌کند.

به گزارش آستان نیوز، کتابخانه امام رضا(ع) بیرجند یکی از کتابخانه‌های وابسته به سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی است که هشتم خرداد سال ۱۳۸۱ در قسمتی از باغ اکبریه که کاربری فرهنگی دارد توسط آستان قدس رضوی طراحی و در فضایی به مساحت ۲۱۰۰ متر مربع با زیربنای ۸۸۰ متر مربع در دو طبقه افتتاح شد و در اختیار دوستداران کتاب و کتابخوانی قرار گرفت.
سالگرد تأسیس این کتابخانه بهانه‌ای شد تا به دستاوردهای این مجموعه طی یک سال اخیر بپردازیم.

120 هزار مراجعه طی یک سال
این کتابخانه، به گفته مسئول آن زهرا خسروی یکی از شلوغترین مراکز مطالعاتی در بیرجند به شمار می‌رود که هر روزه پذیرای دانشجویان کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد، دانش‌آموزان دبیرستانی و شرکت‌کنندگان آزمون، زنان خانه‌دار و اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها است.
وی منابع کتابخانه امام رضا(ع) را نسبت به دیگر کتابخانه‌های عمومی شهرستان بیرجند، غنی‌تر عنوان کرده و شیوه‌ دسترسی آزاد به کتاب‌ها و واقع شدن در مسیر مراکز آموزش عالی را یکی از علل شلوغی کتابخانه امام رضا (ع) بیان می‌کند.
کتابخانه بیرجند طی سال 98 پذیرای بیش از 120 هزار مراجع از مقاطع سنی مختلف بوده و تا کنون توانسته نیاز مراجعان خود را در مقاطع تحصیلی مختلف مرتفع سازد.

افزون بر 23هزار و 300 عضو
تعداد اعضاء یک کتابخانه می‌تواند بیانگر کارکردها و خدماتی باشد که توسط آن مجموعه به مراجعان ارائه می شود.
کتابخانه آستان قدس رضوی در شهرستان بیرجند تا پایان سال 98 افزون بر 23 هزار و 300 عضو داشته که همچنان بر تعداد آنان افزوده می‌شود.
زهرا خسروی در این زمینه می¬گوید: طی سال 98، یک هزار و 188 عضو جدید به مجموعه اعضاء این کتابخانه افزوده است که از این تعداد 124 نفر به مناسبت‌های مختلف به صورت رایگان عضو و یا عضویت آنان تمدید شده است.

به روزرسانی منابع
یکی از اقدامات مراکز فرهنگی همچون کتابخانه‌ها، تأمین منابع مطالعاتی مورد نیاز مراجعه‌کنندگان به آن مجموعه است.
زهرا خسروی به مجموعه‌ای افزون بر ‌‌‌52 هزار و 700 جلد منابع چاپی و بیش از 6 هزار و 800 نسخه منابع دیداری و شنیداری و 30 عنوان نشریه ادواری در این کتابخانه اشاره دارد که در دسترس دوستداران کتاب و کتابخوانی قرار گرفته است.
طبق گفته این مقام مسئول، طی یک ساله گذشته،‌‌ 56 هزار و 430 نسخه کتاب و 3 هزار و 571 نرم‌افزار توسط اعضای کتابخانه امام رضا(ع) بیرجند به امانت گرفته شده و 67 هزار و 557 نسخه کتاب نیز در تالارهای این کتابخانه مورد مطالعه قرار گرفته است.

فعالیت‌های فرهنگی
برپایی نمایشگاه‌های مناسبتی و کارگاه‌های آموزشی معرفی خدمات و منابع کتابخانه‌ای و ایجاد امکان بازدید گروه‌های مختلف از بخش‌های گوناگون کتابخانه، از خدمات دیگری است که در راستای افزایش فرهنگ کتابخوانی به مراجعان این کتابخانه ارائه شده است.
کتابخانه امام رضا(ع) بیرجند طی سال 98، اجرای 54 برنامه زنگ کتاب،27 کارگاه آموزشی استفاده از کتابخانه، برپایی 9 ایستگاه مطالعه و روزآمدسازی ماهانه منابع در مراکز محروم، اسکن 550 برگ سند مربوط به خراسان جنوبی، برگزاری 41 مسابقه کتابخوانی با عناوین مختلف، برپایی 51 عنوان نمایشگاه موضوعی کتاب و نرم‌افزار و اهدای 500 نسخه کتاب به آموزش و پرورش عشایر استان را در کارنامه فعالیت‌های فرهنگی خود به ثبت رسانده است.
اما آنچه در این مجال ذکر شد، تنها بخش کوچکی از گستره خدمات این کتابخانه رضوی برای مراجعان آن است.
گفتنی است این کتابخانه با برخورداری از بخش‌های گوناگون همچون تالار مطالعه قفسه باز، تالار مطبوعات، واحد امانت کتاب و منابع دیداری و شنیداری، واحد اینترنت و… همه روزه به جز ایام تعطیل از ساعت 7:15 تا 19:30 در خدمت اهل ادب و فرهنگ قرار دارد.
لازم به ذکر است، کتابخانه امام رضا(ع) بیرجند زیر نظر معاونت امور کتابخانه‌های وابسته سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی به نشانی: بیرجند، خیابان معلم، میدان مادر، جنب میراث فرهنگی فعالیت می‌کند.

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *