پنجشنبه 13 اردیبهشت 1403 - Thursday 02 May 2024

” وقف – نذر ” رسانه رضوی علیه آلاف التحیه و الثناء ( رواپرس ) / ويروس كرونا منجر به تغييرات ساختاري در نظام آموزش عالي شده است

” وقف – نذر ” رسانه رضوی علیه آلاف التحیه و الثناء ( رواپرس ) / ويروس كرونا منجر به تغييرات ساختاري در نظام آموزش عالي شده است
رئيس دانشگاه بين‌المللي امام رضا (ع) با اشاره به تأثيرات ويروس كرونا در نظام آموزش عالي، خاطرنشان كرد: اين ويروس منحوس منجر به تغييرات ساختاري، سيستمي و استراتژيك در نظام آموزش عالي شده و اساساً مفهوم دانشگاه را متحول كرده است.

به گزارش آستان‌نیوز، مرتضي رجوعي در نشست علمي «فرصت‌ها و چالش‌هاي نظام آموزشي و تربيتي در ساحت تجربيات ملي و بين‌المللي» از سلسله نشست‌هاي مسائل تربيت ديني در شرايط جاري كشور و بين‌الملل كه با حضور فرهيختگان و اساتيد در اين دانشگاه برگزار شد، گفت: شيوع و فراگيري ويروس كرونا نه‌تنها در عرصه‌هاي اجتماعي، سياسي، فرهنگي، اقتصادي و سياسي اثرگذار بوده بلكه نظام آموزش عالي كشور را به‌شدت تحت تأثير قرار داده است.

 

تحول در آموزش عالي و دانشگاه‌ها
وي ادامه داد: تأثيرات ويروس كرونا بر آموزش عالي كشور صرفاً در سطح راهبردی نبوده؛ بلكه اين تأثيرات عميقاً منجر به تغييرات ساختاري، سيستمي و استراتژيك شده و اساساً مفهوم دانشگاه را متحول كرده است.
به گفته اين مقام مسئول امروزه نه‌تنها در سيستم‌هاي آموزشي و يادگيري بايد از ابزارهاي الكترونيكي بهره گرفت بلكه اين ابزارها بايد در تمامي عرصه‌ها و سیستم‌های اداري ازجمله ارتباط با مخاطب مورداستفاده قرار گيرد.
رجوعي خاطرنشان كرد: در حال حاضر و به‌مرور زمان مرزهاي فيزيكي دانشگاه‌ها بی‌معنا می‌شود و در عمل همه‌چیز در بسترهاي الكترونيك توسعه پيدا می‌کند.

 

ضرورت تغيير در راهبردهاي آموزشي
وي با اشاره به‌ضرورت تغيير در راهبردهاي آموزشي و به‌روزرسانی سيستم‌هاي ارزشيابي و ارزيابي اساتيد، دانشجويان و كاركنان، گفت: اگر هم‌راستا با اين تغييرات عمل نكنيم و در برابر آن مقاومت نشان دهيم، نه‌تنها عقب خواهيم ماند بلكه مقاومت در برابر تغيير شكستي بزرگ است كه در اين شرايط برخي از دانشگاه‌های كشور آن را تجربه كردند.
رئيس دانشگاه بین‌المللی امام رضا (ع) تصريح كرد: بر اساس مشاهدات عيني كه دريافت كرديم دانشگاه‌هاي بزرگ و مادر كشور كه عموماً از اساتيد و اعضاي هیئت‌علمی با ميانگيني سني بالا برخوردار است، نسبت به تغيير شيوه‌هاي آموزشي و استفاده از ابزارهاي جديد مقاومت بيشتري از خود نشان دادند و در برخي از موارد اساتيدي كه از جايگاه علمي بالايي برخوردار بودند، حاضر نبودند كه از آموزش‌های الكترونيك استفاده نمايند.

 

تغيير در شيوه ارائه محتوا
اين مقام مسئول در بخش ديگري از سخنانش دانشگاه بین‌المللی امام رضا (ع) را يك دانشگاه مأموريت گرا معرفي كرد و افزود: تا روزي كه كرونا بر فضاي آموزش عالي تأثير نگذاشته بود، تمام نگاه‌هاي تربيتي و فرهنگي ما در ارتباطات چهره به چهره با دانشجويان شكل مي‌گرفت و اساتيد كه در خط مقدم ارتباط فرهنگي و تربيتي با دانشجويان قرار داشتند در ارتباطات مستقيم و چهره به چهره نگاه‌هاي تربيت محور مبتني بر آموزه‌های ديني و معارف رضوي را به دانشجويان منتقل مي‌كردند؛ اما اكنون نيازمند بازنگري جدي در روش‌ها و تاكتيك‌هايي هستيم كه به ما كمك مي‌كند تا مأموريت‌هاي تربيتي و فرهنگي را با ايجاد تغييرات در شكل و نوع ارائه به مخاطبان ارائه دهیم.

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *