یکشنبه 16 اردیبهشت 1403 - Sunday 05 May 2024

” وقف – نذر ” رسانه رضوی علیه آلاف التحیه و الثناء ( رواپرس ) / بازدید بیش از 377 هزار کاربر از پایگاه‌های اطلاعاتی کتابخانه دیجیتال آستان قدس رضوی

” وقف – نذر ” رسانه رضوی علیه آلاف التحیه و الثناء ( رواپرس ) / بازدید بیش از 377 هزار کاربر از پایگاه‌های اطلاعاتی کتابخانه دیجیتال آستان قدس رضوی
مدیر کتابخانه دیجیتال آستان قدس رضوی از بازدید بیش از377هزار کاربر از پایگاه‌های اطلاعاتی این کتابخانه و بهره‌مندی از خدمات دیجیتال آن در طول ایام تعطیلات کرونایی خبر داد.

به گزارش آستان نیوز، علی ضرابی با اعلام این خبر گفت: علاوه بر دانشجویان و پژوهش‌گران داخلی، محققان 25کشور دنیا نیز از خدمات کتابخانه دیجیتال سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در ایام سه‌ماهه تعطیلات کرونا که از اسفندماه سال گذشته تا پایان اردیبهشت‌ماه سال جاری به طول انجامید، بهره‌مند شدند.
وی بیشترین آمار بازدید از سایت کتابخانه دیجیتال آستان قدس رضوی را در این ایام به ترتیب از کشورهای ایران، ایالات‌متحده امریکا، امارات متحده عربی و افغانستان عنوان کرد.
ضرابی به بخشی از اقدامات این مجموعه در ایام قرنطینه اشاره داشت و گفت: با توجه به تعطیلی کتابخانه و عدم امکان استفاده حضوری از منابع، خدمات تحویل مدرک، پرسش از کتابدار مانند گذشته و با شتاب بیشتر در این روزها انجام گرفت.
وی همچنین راه‌اندازی پایگاه امانت منابع دیجیتال در اسفندماه سال گذشته را با بیش از 10 هزار منبع برای دستیابی سریع به کتاب‌ها، از دیگر اقدامات کتابخانه دیجیتال عنوان کرد و گفت: این پایگاه طی مدت فعالیت خود پاسخگوی بیش از 20 هزار درخواست امانت دیجیتال بوده است.
مدیر کتابخانه دیجیتال آستان قدس رضوی ایجاد پایگاه معرفی منابع را از دیگر خدمات این کتابخانه عنوان کرد و گفت: این پایگاه برای شناساندن و معرفی بهتر منابع اطلاعاتی مفید و مناسب موجود در سازمان ایجادشده منابع موجود پس از سازمان‌دهی در پایگاه مربوطه واردشده است.
وی منابع این پایگاه را مشتمل بر کتاب، مقاله، نرم‌افزار، پایگاه و… به زبان‌های فارسی، عربی و انگلیسی عنوان کرد و افزود: مخاطبان این خدمت، تمامی پژوهش‌گران و عموم مردم جهان هستند که با ورود به کتابخانه دیجیتال َآستان قدس رضوی در فضای وب می¬توانند از معرفی‌های مربوطه استفاده کنند.
ضرابی با تأکید بر اینکه کتابخانه دیجیتال آستان قدس رضوی ازنظر تعداد و تنوع منابع دیجیتال، رتبه نخست کتابخانه‌های دیجیتال ایران را به خود اختصاص داده است، ابراز کرد: منابع با توجه به وضعیت حقوقی از طریق اینترنت و نیز به‌صورت حضوری در محل کتابخانه در دسترس پژوهش‌گران قرار می‌گیرد.
مدیر کتابخانه دیجیتال آستان قدس رضوی تصریح کرد: منابع منتشرشده توسط سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی قریب به 20هزار نسخه خطی در این کتابخانه در دسترس مستقیم کاربران قرار دارد.
ضرابی تصریح کرد: دیگر منابع دیجیتال موجود با توجه به لزوم رعایت قانون حق مؤلف، از طریق سامانه خدمات تحویل مدرک این کتابخانه به‌صورت محدود به اشخاص حقیقی ارائه می‌شود و سازمان‌ها نیز در قالب اشخاص حقوقی با استفاده از اشتراک IP، امکان دسترسی به این اطلاعات رادارند.
مدیر کتابخانه دیجیتال آستان قدس رضوی به راه‌اندازی این کتابخانه در سال 1390 اشاره کرد و گفت: منابع دیجیتال موجود این کتابخانه در تمام موضوعات دانش بشری با تأکید بر موضوعات مرتبط با آستان قدس رضوی، اهل بیت(ع)، اسلام و ایران، گردآوری شده است و توانسته نیازهای اهل علم و پژوهش را به‌صورت مجازی و از راه دور برطرف کند.
وی خاطرنشان کرد: علاقه‌مندان می‌توانند برای دریافت اطلاعات بیشتر و بهره‌مندی از خدمات کتابخانه دیجیتال آستان قدس رضوی به وب‌سایت این کتابخانه به نشانی «digital.aqr.ir» مراجعه کنند.

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *