یکشنبه 09 اردیبهشت 1403 - Sunday 28 April 2024

” وقف – نذر ” رسانه رضوی علیه آلاف التحیه و الثناء ( رواپرس ) / فلسفه قربانی کردن، رهاشدن از تعلقات دنیوی و نزدیک شدن به اوصاف الهی است

” وقف – نذر ” رسانه رضوی علیه آلاف التحیه و الثناء ( رواپرس ) / فلسفه قربانی کردن، رهاشدن از تعلقات دنیوی و نزدیک شدن به اوصاف الهی است
استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه قربانی کردن در روز عید قربان، نماد قربانی تعلقات دنیوی و نفسانی انسان است، گفت: قربان به معنای تقرب الی الله است و نماد آن ذبح کردن گوسفند است.

حجت الاسلام والمسلمین احمد صابری تولایی در گفت‌وگو با آستان نیوز، به دو دلیل برای نامگذاری دهم ماه ذی الحجه به عنوان روز عید سعید قربان اشاره کرد و گفت: نخستین دلیل برای این نامگذاری، قربانی کردن فرزندان حضرت آدم است که خداوند در چنین روزی امر به قربانی کرد و هابیل یک گوسفند پروار و قابیل خوشه‌های گندم نحیف را برای قربانی به درگاه خداوند آوردند.

وی ادامه داد: دومین دلیل این نامگذاری، مرتبط با امر قربانی کردن فرزند از طرف خدا به حضرت ابراهیم(ع) است که در چنین روزی حضرت ابراهیم(ع) به امتحان سخت ذبح فرزندش حضرت اسماعیل(ع) مبتلاء شد.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه انسان برای نزدیک شدن به خداوند باید تمام اعمال عبادی را به قصد قرب الی الله انجام بدهد، گفت: نزدیک شدن به خداوند به معنای اینکه باید خودمان به اوصاف خداوند نزدیک کنیم و فلسفه قربانی کردن در عید سعید قربان به این معناست که قصد داریم کریم بودن و تعلق نداشتن را از خداوند یاد بگیریم و خود را به این صفت حق تعالی نزدیک کنیم.

صابری تولایی با تاکید بر اینکه انسان برای رسیدن به معرفت باید تعلقات دنیوی و مادی را از خود دور کند، افزود: قربانی کردن، نماد قربانی تعلقات دنیوی و عبور از دل بستگی‌ها برای تقرب الی الله است بنابراین قربان به معنای قرب خدا در اوصاف الهی است و نماد آن ذبح کردن گوسفند است.

وی با اشاره به اینکه برای بهره‌وری و بهره‌گیری مطلوب از عید سعید قربان ابتدا باید تعلقات دنیوی خود را ذبح کنیم، بیان کرد: انسان در روز عید قربان باید دلش از همه محبت‌ها و گناهان خالی بشود تا خداوند به آن دل نگاه کند و ظرف وجودی‌اش را از محبت خود پُر کند.

این استاد حوزه و دانشگاه اضافه کرد: انسان باید در روز عید قربان محبوبان قلب خویش را که در تضاد با خداوند است، ذبح کند بنابراین برای بهره‌گیری بهتر از این روز مبارک، علاوه بر توبه؛ به غسل، قرائت زیارت اباعبدالله الحسین(ع) و روزه گرفتن بسیار توصیه شده است.

قربانی کردن؛ عملیات بزرگ اجتماعی مسلمانان جهان در روز عید قربان

صابری تولایی، قربانی کردن گوسفند در روز عید سعید قربان آن هم همزمان توسط مسلمانان در سطج جهان اسلام را عملیات بزرگ اجتماعی خواند و تصریح کرد: قربانی کردن ثواب دارد اما ثواب قربانی در روز عید سعید قربان افضل اعمال است چراکه در این روز، قربانی به صورت جمعی توسط مسلمانان در سطح جهان اسلام صورت می‌گیرد و همانند یک شعار در سرتاسر دنیا طنین انداز می‌شود.

وی ادامه داد: طنین این شعار در سطج جهان بیانگر این است که مناسک عبادی مسلمانان ناظر بر رفع گرفتاری مردم است و نشانگر آن است که دین مبین اسلام درد مردم را می‌فهمد و در این عید سعید درکنار اعمال عبادی از جمله نماز، روزه، دعا و… یک عملیات بزرگ اجتماعی با هدف رفع نیاز محرومان و فقرا انجام می‌شود.

این استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: بنابراین روز عید سعید قربان نوعی عملیات بزرگ اجتماعی برای رفع گرفتاری نیازمندان با هدف شناساندن اسلام به جهانیان به عنوان دینی دردمند نیازمندان است.

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *