جمعه 14 اردیبهشت 1403 - Friday 03 May 2024

” وقف – نذر ” رسانه رضوی علیه آلاف التحیه و الثناء ( رواپرس ) /رونمایی از پایگاه منابع تاریخی «نوروز» در کتابخانه دیجیتال رضوی

” وقف – نذر ” رسانه رضوی علیه آلاف التحیه و الثناء ( رواپرس ) /رونمایی از پایگاه منابع تاریخی «نوروز» در کتابخانه دیجیتال رضوی

همزمان با سال جدید، پایگاهی از منابع تاریخی و پژوهشی مرتبط با «نوروز» که در کتابخانه دیجیتال رضوی گردآوری و ارائه شده است، رونمایی شد.

به گزارش آستان نیوز، سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی همزمان با نوروز 1401 با توسعه دامنه ارائه خدمات خود، منابع تاریخی و پژوهشی مرتبط با سنت نوروز مردم ایران و کشورهای همجوار را در قالب پایگاه «تخصصی نوروز» و برای استفاده محققان و پژوهشگران رونمایی کرد.

 

حدود هزار منبع دیجیتال با موضوع نوروز

تجمیع منابع مطالعاتی آیین‌های باستانی همچون نوروز، تازه‌ترین خدمت ارائه شده در کتابخانه دیجیتال رضوی است که تا کنون در این قالب کمتر به آن پرداخته شده است و حالا سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی با ارائه آن، در حقیقت یک پایگاه تخصصی مرتبط با نوروز را در کتابخانه دیجتال رضوی تجمیع کرده و در دسترس محققان و پژوهشگران سنت‌های آیینی قرار داده است. علی ضرابی، مدیر کتابخانه دیجیتال سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، در مراسم رونمایی از این پایگاه مطالعاتی، تسهیل جستجوی های تخصصی برای یافتن منابع مطالعاتی پژوهشگران را یکی از کارکردهای پایگاه‌های تخصصی مطالعاتی عنوان کرد. ضرابی این پایگاه را شامل یک هزار منبع دیجیتال اعم از نسخه خطی، چاپ سنگی، کتاب چاپی، مقاله، سند، عکس، فیلم، بریده جراید، کتاب الکترونیکی و نشریه عنوان کرد و گفت: بخش اعظم منابع دیجیتال این پایگاه تخصصی، شامل کتاب‌های چاپی فارسی و عربی است و تعداد محدودی از نسخه‌های خطی و کتاب‌های چاپی قبل از سال 1320 نیز در این پایگاه تخصصی وجود دارد که به مرور زمان با منابع دیجیتال جدید غنی‌تر خواهد شد.

 

امکان دسترسی آزاد برای همه محققان جهان

وی افزود: دسترسی به منابع اطلاعاتی پایگاه تخصصی نوروز که در کتابخانه دیجیتال رضوی گردآوری شده، برای محققان در اقصی نقاط دنیا آزاد خواهد بود اما استفاده از برخی منابع مطالعاتی نیز به دلیل ضرورت حفظ حق مولف، صرفاً از طریق ایستگاه‌های مطالعه دیجیتال آستان قدس رضوی در سراسر کشور و همچنین سامانه‌های خدمات تحویل مدرک و امانت دیجیتال این کتابخانه قابل استفاده است.

 

45 پایگاه تخصصی در کتابخانه دیجیتال رضوی

ضرابی افزود: کتابخانه دیجیتال رضوی تا کنون بیش از 45 پایگاه تخصصی مطالعاتی را با موضوعات ائمه معصوم(ع)، انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و سایر مناسبت‌های ملی و مذهبی راه‌اندازی کرده است که به صورت روزانه در حال به روزرسانی است و پژوهشگران می‌توانند از خدمات این پایگاه در قالب جستجوهای ساده و پیشرفته، مطالعه آنلاین و امانت منابع دیجیتال و تحویل مدرک بهره‌مند شوند.

گفتنی است پژوهشگران و عموم علاقه‌مندان می‌توانند با ورود به درگاه اینترنتی digital.aqr.ir و یا ایستگاه‌های مطالعه دیجیتال آستان قدس رضوی در سراسر کشور از خدمات این پایگاه بهره‌مند شوند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *