پنجشنبه 20 اردیبهشت 1403 - Thursday 09 May 2024

” وقف – نذر ” رسانه رضوی علیه آلاف التحیه و الثناء ( رواپرس ) / حرم امام رئوف(ع)، آماده میزبانی شایسته از زائران نوروزی

” وقف – نذر ” رسانه رضوی علیه آلاف التحیه و الثناء ( رواپرس ) / حرم امام رئوف(ع)، آماده میزبانی شایسته از زائران نوروزی

آستان قدس رضوی در آستانه سال نو با تجهیز و نوسازی بخش‌های مختلف حرم مطهر رضوی خود را برای میزبانی شایسته از زائران و استقبال از بهار آماده می‌کند.

به گزارش آستان نیوز، حرم مطهر رضوی در آستانه عید نوروز با زیباسازی و بهسازی صحن‌ها و رواق‌ها، رنگ و بوی بهاری به خود گرفته و آماده خدمت‌رسانی به زائرانی است که در سال جدید میهمان آستان نورانی حضرت رضا (ع) خواهند شد.

مهندس محمد بیات، مدیر نگهداری و بهره‌برداری ساختمان سازمان فنی و نگهداری حرم مطهر رضوی در گفت‌وگو با آستان نیوز، با تشریح اقدامات این معاونت در حوزه حرم مطهر گفت: این معاونت با انجام اقداماتی همچون بهسازی مسیرهای تردد و تشرف، بازپیرایی فضای سبز، رنگ آمیزی، تعمیرات مورد نیاز صحن‌ها و رواق‌ها و… تلاش دارد تا حال و هوای بهاری را پیشکش زائران و مجاوران حرم با صفای رضوی کند.

وی افزود: از جمله اقداماتی که به‌منظور تسهیل تشرف زائران به صحن امام حسن مجتبی(ع) و ورود ماشین‌های زائربر از رینگ طبرسی به این صحن متبرک طراحی شده است، تکمیل کف‌سازی و سنگ فرش و فضای سبز مجاور «ره‌ باغ حضرت زهرا(س)» است که در روزهای پایانی اسفند ماه افتتاح خواهد شد.

افتتاح 4 وضوخانه در صحن‌ها و‌ رواق‌ها

وی اعلام کرد: همچنین به منظور ارائه خدمات شایسته‌تر به زائران و مجاوران، چهار وضوخانه در رواق‌های شیخ حر عاملی، شیخ طوسی، دارالمرحمه و امام خمینی(ره) با هدف تسهیل در امر تجدید وضو زائران و مجاوران خانم و آقا همزمان با ایام عید نوروز آماده بهره‌برداری شده است.

گل‌آرایی و بازپیرایی فضای سبز صحن‌ها و حریم حرم

مدیر نگهداری و بهره‌برداری ساختمان سازمان فنی و نگهداری حرم مطهر رضوی خاطرنشان کرد: با هدف زیباسازی و بازپیرایی اماکن متبرکه گل‌آرایی و فضاسازی در ورودی‌ها و فضای پیرامونی حرم مطهر رضوی از جمله صحن پیامبر اعظم (ص)، صحن غدیر، صحن کوثر، کلیه ورودی‌ها و بست‌ها، باغ رضوان و … انجام شده است.

رونمایی از ورودی جدید صحن قدس به صحن پیامبر اعظم(ص)

به گفته مهندس بیات احداث ورودی و خروجی و گیت بازرسی باغ رضوان، بهسازی گیت‌های بازرسی ورودی شیرازی، تسهیل تردد زائران از صحن پیامبر اعظم(ص) به صحن قدس از طریق بازگشایی دو مسیر علاوه بر مسیرهای قبلی، رنگ‌آمیزی کلیه ورودی‌ها و پارکینگ‌ها و … از دیگر اقدامات ویژه استقبال از بهار 1401 است.

آماده‌سازی زیرساخت‌های تأسیساتی و فنی

مهندس بهروز برقی، مدیر نگهداری و بهره‌برداری تأسیسات سازمان فنی و نگهداری حرم مطهر رضوی نیز با تأکید بر ارائه خدمات مطلوب و تکریم زائرین حضرت رضا(ع) گفت: با توجه به حضور زائرین در عید بزرگ نیمه شعبان که مقارن با تحویل سال جدید است برنامه‌ریزی کاملی از ابتدا دی ماه برای آماده‌سازی زیرساخت‌های تأسیساتی و نیز تجهیزات تأسیساتی انجام گرفته و تا نیمه اسفند ماه کلیه اقدامات به مرحله نهایی خواهد رسید.

وی با اشاره به آمادگی کامل برای میزبانی هرچه بهتر زائران حرم رضوی خاطرنشان کرد: از جمله اقدامات برنامه‌ریزی شده در این حوزه می‌توان به سرویس کامل 102 دستگاه آسانسور و 56 پله برقی، سرویس بیش از 350 عدد شیر خودکار آبخوری در سطح صحن‌ها و حریم حرم، سرویس کامل بیش از 4 هزار پروژکتور روشنایی در سطح صحن‌ها و حریم حرم و زیرگذر اشاره کرد.

برقی اضافه کرد: همچنین سرویس کامل بیش از 260 فن کوئل و 220 هواساز و 400 اگزاست فن جهت ارتقاء آسایش و کیفیت تهویه فضاهای زیارتی و عبادی، سرویس و آماده‌سازی بیش از 2 هزار و 300 تابلو برق و تعداد 53 ترانس برق، سرویس و تست تعداد 23 دیزل ژنراتور برای تأمین برق اضطراری حرم مطهر از دیگر اقدامات در حوزه تأسیساتی است.

تجهیز نمایشگرهای پهن‌پیکر برای پوشش تصویری برنامه‌های حرم

وی گفت: پیش‌بینی بهره‌گیری از تعداد 39 دستگاه نمایشگر پهن‌پیکر پرتابل علاوه بر نمایشگرهای دائمی در حرم مطهر برای انجام پوشش تصویری برنامه‌های فرهنگی و مذهبی در مکان‌های مختلف صحن‌ها و حریم حرم انجام شده تا زائران و مجاوران از برنامه‌هایی که در این ایام تدارک دیده شده بهره‌مند شوند.

مهندس برقی بیان کرد: از دیگر اقدامات در این حوزه می‌توان به تست سیستم‌های صوتی، آماده‌سازی موتورخانه‌های حرم مطهر جهت تأمین سرمایش و گرمایش مورد نیاز، تست شبکه‌های آب باران و جمع‌آوری آب‌های سطحی، کنترل وضعیت تعداد 1404 چشمه سرویس بهداشتی برای بهره‌برداری در زمان حضور حداکثری زائرین اشاره کرد.

مدیر نگهداری و بهره‌برداری تأسیسات سازمان فنی و نگهداری حرم مطهر رضوی گفت: همچنین همکاری‌های کامل با سایر ارگان‌های خدمات رسان شهری برای ارتقاء خدمات مانند بی تی اس تقویت کننده موبایل در سطح حرم مطهر انجام پذیرفته است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *