سه شنبه 11 اردیبهشت 1403 - Tuesday 30 April 2024

” وقف – نذر ” رسانه رضوی علیه آلاف التحیه و الثناء ( رواپرس ) / ظرفیت جشنواره رسانه‌ای امام رضا(ع) برای ارائه الگوی انسان متعالی مبتنی بر سیره رضوی

” وقف – نذر ” رسانه رضوی علیه آلاف التحیه و الثناء ( رواپرس ) / ظرفیت جشنواره رسانه‌ای امام رضا(ع) برای ارائه الگوی انسان متعالی مبتنی بر سیره رضوی

گزارش یکی از قالب‌های مهم بخش رسانه‌های خبری تحلیلی است که دست نویسنده را کمی باز می‌گذارد تا با قلم‌فرسایی و به‌کارگیری قوه تخیل، تصور و خلاقیت، حقایق را در بسته‌های رنگارنگ و جذاب و زیباتری در اختیار مخاطب قرار دهد. به گفته داوران بخش گزارشِ مرحله نهایی سومین جشنواره رسانه‌ای امام رضا(ع)، نویسندگان و شرکت‌کنندگان در این جشنواره امسال توانسته بودند از این ظرفیت بیشتر و بهتر از سال‌های گذشته برای نشر معارف و فرهنگ رضوی بهره ببرند.

به گزارش آستان نیوز، بخش رسانه‌های خبری و تحلیلی شامل خبر، گزارش خبری، مصاحبه، یادداشت، مقاله و … یکی از بخش‌های مهم سومین جشنواره رسانه‌ای امام رضا(ع) است که داوران برجسته‌ای، بررسی آثار این بخش را بر عهده داشته اند. عبدالله گنجی یکی از همین داوران است که پس از اتمام داوری پای صحبت‌هایش نشستیم و از مسیر روبه رشد گزارش‌نویسی و تحقق اهداف جشنواره در سومین سال برگزاری ابراز رضایت کرد.
مطالب و گزارش‌هایی که برای ارزیابی نهایی به دست شما رسید، به لحاظ کمی و کیفی و در مقایسه با سال‌های گذشته در چه سطحی بود؟ 
آنچه امسال در معرض انتخاب ما بود قابل مقایسه با دو سال گذشته نبود، بلکه بسیار بهتر از سال گذشته و با کیفیت‌تر بود. درمجموع سطح کیفی آثار در مقایسه با دو سال گذشته بسیار بهتر بود. از نظر کمی اما تعداد گزارش‌هایی که برای داوری به دست ما رسید، از پارسال کمتر بود که شاید دلیل این ریزش و کاهش همان توجه زیاد به کیفیت آثار و راه‌یافتن بهترین‌ها به مرحله نهایی داوری بود.
جایگاه و میزان اثربخشی رسانه در نشر معارف و فرهنگ رضوی چیست؟ 
امروز ارتباطات بین انسان‌ها، ارتباطات جهانی، ملی و فراملی همه از طریق رسانه است و رسانه‌ای که به جشنواره کشیده می‌شود و نویسنده‌ای که به جشنواره می‌آید، هویت بخش هم هست زیرا وقتی احساس می‌کند در چنین آزمون و قضاوتی قرار می‌گیرد هم کیفیت خودش را بالا می‌برد و هم کیفیت رسانه‌اش بالا می‌رود.
به طور مثال ببینید این توجه مردم به امام رضا(ع) در طی ده، بیست سال اخیر که باعث افزایش سفر مردم به مشهد و زیارت امام رضا(ع) بویژه در نوروز و تابستان شده، بخش اعظم این میل و کشش برای سفر و زیارت حاصل تلاش و فعالیت رسانه است و گرنه امام رضا(ع) صدها سال در مشهد بوده اما این حجم از حضور متمرکز مردم در مشهد درواقع بازتابی است که ابعاد مختلف شخصیت و اثرگذاری امام رضا(ع) در مردم دارد و برای مردم جذاب است و باعث کشش آنها به سمت ایشان می‌شود و این کار، کار رسانه است.
پیام‌های رسانه‌ای استاندارد در حوزه معارف رضوی باید از چه ویژگی‌هایی برخوردار باشند؟
آنچه در حیطه فرهنگ رضوی مهم است و از سیره و اندیشه امام باید استنباط کنیم، سبک زندگی و سیره زندگی فردی و اجتماعی است و همه تلاشی هم که در این خصوص می‌شود به این منظور است که یک الگو از زندگی یک انسان متعالی مبتنی بر شخصیت امام رضا(ع) یا زندگی و سیره ایشان در جامعه ارائه شود. به عبارتی تلاش برای یک جور انسان‌سازی است و این مهم با وجود آنکه جامعه متکثری هستیم معمولا اتفاق می‌افتد. ابعاد شخصیت سازی و الگوگیری از رفتار و منش امام رضا کاملاً در جامعه ما مشهود است و سیره رضوی به زندگی خیلی از مردم معنا می‌دهد. این نتیجه خوشایند با تلاش پیام‌های رسانه‌های جامع و استاندارد امکان‌پذیر شده است.
به نظر شما جشنواره در راستای تحقق اهدافی که به آن اشاره کردید موفق بوده است؟
من معتقدم هرچه پیش می‌رویم به این هدف نزدیک‌تر می‌شویم. البته من نمره عالی نمی‌دهم ولی نسبت به سال‌های گذشته نمره بسیار خوبی به آن می‌دهم.
و درنهایت اینکه چگونه و از چه طریق می‌توانیم به پیام‌های رسانه‌ای استاندارد در خصوص نشر فرهنگ رضوی برسیم؟
اولین و ساده‌ترین گام این است که روش‌های اطلاع رسانی برای حضور در جشنواره کمی تغییر کند، عمیق‌تر بشود، به اطلاع شبکه‌های اجتماعی هم برسد و منحصر به رسانه‌های رسمی نباشد تا بتواند شرکت کنندگان جدیدی را درگیر کند. در گام بعدی آدم‌هایی که انتخاب و برگزیده می‌شوند و دلایل انتخاب‌ها در جامعه بازتاب داشته باشد برای جذب نویسندگان جدید و فراگیر شدن کار رسانه‌ای برای امام رضا و فرهنگ رضوی.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *