سه شنبه 18 اردیبهشت 1403 - Tuesday 07 May 2024

ایران برای تاسیس «صندوق منطقه‌ای بازسازی افغانستان» پیش‌قدم شود 

ایران برای تاسیس «صندوق منطقه‌ای بازسازی افغانستان» پیش‌قدم شود 

 دیپلمات پیشین جمهوری اسلامی ایران و کارشناس اقتصاد سیاسی بین المللی معتقد است که در شرایط کنونی مناسب است تهران با توجه به مواضعی که در قبال تحولات افغانستان دارد، ابتکار تاسیس «صندوق منطقه‌ای بازسازی افغانستان» را مطرح کند.

« مرتضی ابوطالبی» روز سه شنبه درگفت وگو با خبرنگار ایرنا با تاکید بر اهمیت طرح پیشنهاد این صندوق از سوی جمهوری اسلامی ایران با هدف به دست گرفتن ابتکار عمل منطقه ای برای کمک به بازسازی افغانستان، به سفر قریب الوقوع «شاه محمود قریشی» وزیر امور خارجه پاکستان به تهران اشاره کرد و گفت که رایزنی های پیش روی بین مقامات ایران و پاکستان در تهران، فرصتی مناسب برای طرح این پیشنهاد است.
وزارت امور خارجه پاکستان روز سه شنبه اعلام کرد: «شاه محمود قریشی» وزیرامورخارجه این کشور با دستور کار رایزنی درباره وضعیت افغانستان و افزایش سطح روابط دوجانبه عازم سفر به چهار کشور منطقه از جمله جمهوری اسلامی ایران می‌شود.
سفیر پیشین ایران در رومانی با بیان اینکه در گزینش واژه به واژه عنوان ” صندوق منطقه ای بازسازی افغانستان ” اهداف خاصی گنجانده شده است، تصریح کرد: هدف از کاربرد واژه صندوق این است که این ابتکار به عنوان یک ساز و کار مالی شناخته شده برای افکار عمومی جهان خواهد بود.
وی در توضیح دلیل انتخاب واژه  «منطقه ای» برای عنوان این صندوق خاطرنشان کرد: مفهوم منطقه ای این است که این صندوق باید تحت مدیریت جمهوری اسلامی ایران، همسایگان افغانستان، کشورهای منطقه و بانک های منطقه ای باشد.
این کارشناس مسائل بین الملل در خصوص دلیل انتخاب واژه «بازسازی» هم توضیح داد که با توجه به تخریب ها و ویرانی های گسترده ناشی از دو دهه حضور اشغالگرانه نظامیان آمریکایی در افغانستان، هدف تاسیس این صندوق این است که کشورهای منطقه امروز باید برای تبدیل این ویرانی ها به آبادانی و عمران و بازسازی به کمک افغانستان بشتابند.
ابوطالبی همچنین تاکید کرد که صندوق منطقه ای بازسازی افغانستان باید نگاه برابر به تمام مناطق و ولایت ها و اقوام و قبایل افغانستان داشته باشد و کل جغرافیای افغانستان را در بربگیرد.

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *