دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - Monday 29 April 2024

دانایی فر رئیس ستاد روابط اقتصادی ایران با عراق و سوریه : سفر الکاظمی به ایران پیام های سیاسی و امنیتی داشت

دانایی فر رئیس ستاد روابط اقتصادی ایران با عراق و سوریه : سفر الکاظمی به ایران پیام های سیاسی و امنیتی داشت

 

حسن دانایی فر رئیس ستاد روابط اقتصادی ایران با عراق و سوریه تاکید کرد ، سفر مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق به ایران پیام های مختلف سیاسی، امنیتی و دیپلماتیک داشت.

وی که عصر یکشنبه در نشست سیاسی ” کم و کیف سفر نخست وزیر عراق به ایران”  در موسسه مطالعاتی اندیشه سازان نور در تهران که با حضور کارشناسان از جمله “سعدالله زارعی” و “سیدهادی سیدافقهی” و “رضا میرابیان” برگزار شد،  سخن می گفت ، افزود، توافق های خوبی در جریان سفر الکاظمی به ایران انجام شد و  ما حتی قبل و بعد از آن نیز شاهد بازگشایی مبادی مرزی بین ایران و عراق بودیم.

دانایی فر با تاکید بر این که سفر الکاظمی به ایران کارگشا بود، تصریح کرد، در این سفر موضوع امریکایی ها نیز بین مقام های دو کشور مورد گفت و گو و تبادل نظر قرار گرفت که مهم ترین آنها بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با نخست وزیر عراق بود.

وی تصریح کرد ، عراقی ها در جریان دیدار اخیر نخست وزیر این کشور از ایران قول هایی برای پیگیری حقوقی و اجرایی توافق ها بین دو کشور دادند.

دانایی فر سفیر سابق جمهوری اسلامی ایران در عراق با بیان این که روابط ایران و عراق یکسویه نیست و ابعاد مختلف سیاسی ، فرهنگی و هنری ، اقتصادی دارد، افزود، امروزه بزرگ ترین مقصد کالاهای تولید و نهایی ما عراق است و ما مواد اولیه و خام به این کشور صادر نمی کنیم بلکه کالاهای نهایی را صادر می کنیم.

وی با بیان این که ۷۰ درصد از ۳ میلیون گردشگری که قبل از شیوع کرونا به ایران می آمدند از عراق بودند و ۱۸ درصد از آنان نیز برای درمان به ایران سفر می کردند، گفت ، این موضوع با توجه به علاقه عراقی ها برای دیدن شهرهای مختلف ایران از جمله مشهد و قم در حال گسترش به دیگر شهرها و جزایر ایران بود که با شیوع کرونا متوقف شد.

رئیس ستاد روابط اقتصادی ایران با عراق و سوریه در ادامه با بیان این مطلب که برخی در جامعه عراق موافق روابط با ایران نیستند و سر و صدای آنان نیز زیاد است ، خاطر نشان کرد، شماری از این  افراد از ناسیونالیست ها، سکولارها، بعثی ها و جریانات متمایل به اردوگاه غرب هستند .

دانایی فر با تاکید بر این که به دنبال حملات داعش و تکفیری ها علیه عراق و کمک جمهوری  اسلامی ایران به عراقی ها برای مقابله با تروریست ها موقعیت ایران به مراتب بهتر از گذشته شد ، تصریح کرد، هر نخست وزیر که در عراق روی کار بیاید اصرار دارد که روابط با جمهوری  اسلامی ایران را تنظیم کند و روابط صمیمانه ای داشته باشد.

 

*** تشکیک در سفر الکاظمی به عربستان

سفیر سابق ایران در عراق با اشاره به این که لغو سفر الکاظمی به عربستان به دلیل بیماری پادشاه عربستان قابل تردید و تشکیک است، خاطر نشان کرد، اگر این بیماری و تمارض نبود، ریاض اولین مقصد برای سفر الکاظمی  بود .

وی ادامه داد، نمی توان اولین سفر مقام های عالی رتبه عراقی به ایران را ملاک قضاوت برای دوری و یا نزدیکی آنان به ایران تلقی کرد چرا که برخی از مقام های این کشور از جمله نخست وزیران عراق در گذشته با ایران خوب بودند ولی اولین سفر آنان به ایران انجام نشد .

دانایی فر با تاکید بر این که شرایط فعلی عربستان و عراق به گونه ای است که نیازمند نوعی آرامش هستند و به زودی نیز مرز عرعر بازگشایی می شود، افزود، نوع گفتمان مقام های سعودی و اعلامیه هایی که در خصوص لغو سفر نخست وزیر عراق به عربستان صادر کردند نشان می داد که مشکل فنی و نه مشکل صحت و بهداشت برای لغو سفر مطرح بوده و حتی بعد از لغو سفر هیاتی از عربستان از عراق دیدار کرد .

*** خروج امریکا از عراق چالش پیش روی الکاظمی

رئیس ستاد روابط اقتصادی ایران با عراق و سوریه در ادامه نشست کم و کیف سفر الکاظمی به ایران در ارتباط با مذاکرات بین عراق و امریکا و برگزاری دور دوم این مذاکرات هم گفت ، موضوع خروج نیروهای نظامی امریکا از عراق از چالش های مهم فراروی نخست وزیر عراق است.

دانایی فر با اشاره به این که همین مجلسی که انتخاب الکاظمی را تصویب کرد خروج نیروهای امریکایی از عراق را نیز تصویب کرده است ، تاکید کرد، اکنون یکی از موضوعات جدی پیش روی الکاظمی اجرای مصوبه پارلمان عراق در ارتباط با اخراج نیروهای امریکایی از عراق است.

وی تصریح کرد، مقام های عراقی تلاش می کنند تا یک خط وسطی را در این ارتباط دنبال کنند اما کار ساده ای نیست و باید دید در روزهای آینده چه اتفاق هایی در این ارتباط رخ می دهد .

 

***الکاظمی از تکنوکرات های واقع گراست

دانایی فر در ارتباط با وجود برخی دیدگاه ها در ارتباط با الکاظمی نسبت به روابط با ایران و دیگر کشورهای جهان هم گفت ، وی از تکنوکرات های واقع گراست ولو این که نظرات خاص شخصی و فردی داشته باشد.

وی تاکید کرد، الکاظمی با توجه به شخصیتی که دارد به خوبی درک کرده است که نمی تواند ایران را به عنوان یک واقعیت عینی و ملموس نادیده گرفت و لازم است با آن از در تعامل در آید و روابط بین دو کشور نه تنها حفظ شود بلکه باید توسعه نیز یابد.

*** تلاش امریکا برای کوتاه کردن دست ایران از عراق

سفیر سابق ایران در عراق در ادامه  به تلاش های امریکا برای کوتاه کردن دست ایران از عراق با روش های مختلف و برگزاری جلسات در لبنان و دیگر کشورهای اشاره کرد و گفت ، واشنگتن بررسی های زیادی را به منظور یافتن راه های کاهش وابستگی های عراق به ایران انجام داده است تا شاید بتواند دست ایران را از عراق کوتاه کند.

دانایی فر با اشاره به ارایه برخی طرح های سرمایه گذاری از سوی امریکا برای کاهش وابستگی های عراق به ایران نظیر سرمایه گذاری ۵ میلیارد دلاری در زمینه گاز در شمال عراق گفت ، این تلاش های امریکا و برخی کشورهای عرب برای تامین برق عراق چندان نتیجه بخش و قابل توجه و عملی نبود.

وی  با بیان این که عراق بالاترین وارد کننده گاز و برق از ایران است ، گفت ، ایران یک هزار و ۳۵۰ مگاوات برق در ۴ نقطه به عراق تحویل می دهد و گاز هم از طریق دو خط لوله به میزان ۲۵ میلیون متر مکعب به عراق صادر می شود.

رئیس ستاد روابط اقتصادی ایران با عراق و سوریه با بیان این که تولید برق در عراق ۲ هزار مگاوات است و ۲ تا ۳ هزار مگاوات نیز در حال راه اندازی است، خاطر نشان کرد، عراق به ۱۸ هزار مگاوات برق فقط برای مصارف خانگی نیاز دارد و اگر یک هزار مگاوات برق نیز از طرف دیگر کشورها به عراق صادر شود مشکل این کشور حل نمی شود .

وی با تاکید بر این که عراق اکنون برای توسعه و رشد تکان نخورده است و اگر تکان بخورد مصرف برق این کشور علاوه بر خانگی صنعتی نیز خواهد بود ، گفت ، عراق در آینده به ۴۰ هزار مگاوات برق نیاز دارد و کسانی تلاش خواهند کرد تا ما آنجا نباشیم اما این کار به سادگی امکانپذیر نیست و نمی توانند از این موضوع عبور کنند.

*** قطع  برق ایران به عراق مطرح نبوده است

سفیر سابق ایران در عراق در ادامه با تاکید بر این که تاکنون ما قطع برق در سال های گذشته به عراق نداشته ایم ، تاکید کرد، بنده از سال ۱۳۸۵ وارد موضوع صدور برق به عراق شده ام و ما تاکنون قطع صدور برق به عراق به خاطر مسایل مالی نداشته ایم بلکه برخی مواقع افت فشار و بروز مشکل فنی برای صدور به خاطر بار شبکه داشته ایم .

دانایی فر با اشاره به این که برخی مواقع نیز مشکل در شبکه های عراق بروز می کند و یا نمی کشد، تصریح کرد، مقام های عراقی و وزیر برق این کشور در جریان سفر هفته گذشته چندین بار از جمهوری اسلامی ایران  به خاطر تامین برق عراق تشکر کرد و این نشانگر تامین برق و رفع نیازهای این کشور است.

***وضعیت  تجاری ایران و عراق بد نیست

وی در ادامه در ارتباط با وضعیت تجاری کنونی بین ایران و عراق با توجه به شیوع کرونا در کشورهای جهان نیز گفت ، وضعیت تجاری ایران و عراق در شرایط کنونی نیز بد نیست و ایران چندین سال است که در کنار کشورهایی مانند چین و ترکیه رتبه اول و یا دوم را دارد.

رئیس ستاد روابط اقتصادی ایران با عراق و سوریه با اشاره به این که زمانی فاصله تجاری ما با دیگر کشورها درعراق بسیار زیاد بود ، در سال ۲۰۱۸ این رقم کمی کمتر  از ۹ میلیارد دلار بود و ترکیه در این ارتباط ۸ و نیم میلیارد دلار بود و در سال ۲۰۱۹ همین فاصله حفظ شد و سال ۲۰۲۰ نیز همین وضعیت  با ترکیه تکرار می شود.

دانایی فر با بیان این که به طور کلی میزان واردات عراق به خاطر کرونا و کاهش قیمت نفت و درآمدهای آن کاهش یافته است ، تاکید کرد، کاهش میزان صادرات به عراق برای همه کشورهای مطرح است .

*** وجود گمانه هایی مبنی بر تعمدی بودن آتش سوزی کاله

سفیر سابق ایران در عراق در ارتباط با برخی دیدگاه های مبنی بر وجود رقابت  در عراق بین کشورهای مختلف و بروز آتش سوزی پارسال در شرکت کاله در عراق نیز گفت ، حدس و گمانه هایی مبنی بر تعمدی بودن این آتش سوزی وجود دارد .

دانایی فر خاطر نشان کرد، تحقیقات تاکنون در این ارتباط تعمدی بودن موضوع را ثابت نکرده است و کسی نیز نتوانسته است غیر عمدی بودن این آتش سوزی را ثابت کند و تاکنون ماجرای آتش سوزی شرکت کاله در عراق روشن نشده است و یکی از مشکلات در این ارتباط نبود سیستم های فنی و اطفاء حریق و نظایر آن است.

وی ادامه داد، من تاکنون سه بار با استاندار کربلا در این ارتباط صحبت کرده ام و احساسم بر این بود که پاسخ نمی دهد و حتی نخست وزیر عراق نیز در این ارتباط پاسخ روشنی نداد و  تاکنون نیز تحقیقات در این زمینه به نتیجه ای نرسیده است.

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *